Andromedae
Trådstartare
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Enda sättet att komma till rätta med det är ju att alla vägrar jobba svart inom hästbranschen.
Men det skulle vara OK inom andra branscher?!
Nej, svaret är snarare att människor måste ta ansvar för sin egen situation och för hur arbetsmarknaden i stort är uppbyggd. Genom att inte jobba svart. Oavsett bransch.
Håller med om att det är för jäkligt att det ska vara så. Men tyvärr så är det ju många tjejer som drömmer om att få hålla på med hästar och ta alla chanser de kan att få jobba med deras "dröm" och tyvärr så utnyttjas det då av många sk arbetsgivare.
Många ridskolor och andra som håller på innom hästbranchen vet hur svårt det är att få det att bli lönsamt och kunna leva på det på samma sätt som andra yrken. Så därför tror jag att många då tar tillfälle att utnyttja alla dessa tjejer som vill hålla på med hästar. Visst ingen ursäkt till att anställa svart arbetskraft. Men istället för att hacka på dem som försöker överleva på sitt företag så bör man kanske i första hand se över hur man ska kunna ändra situationen. Höja de redan höga priserna för ridlektionerna till att bli ännu dyrare? Se till att hålla lägre skatter för ungdomar? Eller finns det andra åtgärder man kan göra? Hur ska dom som i nuläget anställer svart arbetskraft ha råd att anställa någon vit istället? Arbetskraften behövs för att hålla hästnäringen igång. Och arbetsgivaren måste ju ta pengarna nånstans ifrån.
Men istället för att hacka på dem som försöker överleva på sitt företag så bör man kanske i första hand se över hur man ska kunna ändra situationen.
Men det värkar som det är viktigare att köra runt i flådiga bussar och ha stall som liknar slott än ge anställda vit lön.
Det är ju faktiskt till del marknaden som bestämmer var lönenivån ligger. Till del.
Ridsporten drar inte in några stora summor, det är hårt slit för dålig timlön. Att arbetsgivare skulle vältra sig i pengar har jag inte upplevt faktiskt.
Självklart ska man ha skäligt betalt för arbetet man utför, och framförallt ska lönen vara vit. Och där tror jag en stor del av jobbet ligger, eftersom så många hästägare inte vill betala vitt för de tjänster de köper in till sin dyra hobby.