Fakta: Proteinbrist

R

Rikkan

Har letat lite bland gamla trådar men mottar tacksamt mer info. och beskrivande åtgärder vid proteinbrist .

:)
 
hej! om det är dåligt med protein i höet så ge Luzern eller alfalfa..
 
Man måste lägga om foderstaten och tillföra mer protein.

Vilken typ av protein man behöver lägga till beror på hur foderstaten ser ut idag.

Syns det på hästen att han har proteinbrist och i så fall, hur ser du det?

mvh Jessica
 
Syns det på hästen att han har proteinbrist och i så fall, hur ser du det?

Det är precis den biten jag är intressera av, inte uträkning av protein i foderstaten.

För lite protein = inga muskler

Jag antar att tecken på detta är tunn hals, "ingen" överlinje, och muskelfattig bakkärra.

Möjligen att hästen inte heller släpper sin mycket långa päls normalt?

Sedan funderar jag på ifall det har en koppling med att hästens sulor får en orange ton...
 
Aha!!! då förstår jag :idea:

Hästen blir ofta bukig av för lite protein alt för låg smrp/MJ-kvot, plus de andra sakerna du nämnde. Ang orangea sulor så vet jag inte.

mvh Jessica
 
Min gamla häst var under flera år till utseende lik en takås. "Proteinbrist" skriade alla, en gång i halvåret lades foderstaten om. Mer och mer protein, mer och mer desperation.

Till en gudsänd ängel här på Buke berättade att proteinöverskott ofta visar sig på samma sätt som proteinbrist då proteinet "äter upp" energin (mycket enkelt uttryckt då det helt enkelt tar mer energi att omvandla protein till energi än det faktiskt ger).

Vi lade om foderstaten IGEN och fick nu äntligen resultat! Den hästen (som nu är död av andra orsaker) kunde aldrig stå på en kvot beräknad över 6-6,5. Han var aldrig mager utan muskelfattig, ändå var det MJ som saknades.
 
Intressant att höra. Tack!
Hoppas fler kan bidra med erfarenheter ang. protein och balanserad foderstat.
 
Proteinbrist kan visa sig i form av minskad muskelmassa och viktminskning. Ökad benägenhet att äta på trä och träck kan också vara tecken på proteinbrist. Unghästar kan äta träck utan att ha proteinbrist. Anledningen kan då vara att de vill få balans i tarmfloran.

Om hästen är i gott hull för övrigt, men inte sätter muskler så beror detta förmodligen på proteinbrist förutsatt att hästen tränas på ett bra och väl avvägt sätt.
 
En häst på mitt gamla jobb fick nytt hö i november 02 och det togs en analys på det höet.. 14 g SMRP och 7,5 MJ per kg hö (duger knappt som hagtugg) hästen gick på hö och kraftfoder motsvarande 120 SMRP och 62 MJ (kvot 1,95)

fråga mig inte varför denna ägare gav en så vidrigt felaktig foderstat..

efter 3 månader började ägaren klaga å gnälla över att hästen på nått vid hade fått en försämrad livskvalitet och det var därför som hästen blev bukig, muskelfattig och kändes "urlakad" som en disktrasa att arbeta..

varför hästen tappar muskler och blir bukig är för att om höet är proteinfattigt och energirikt så blir det en stadig bukfylla men när det inte finns protein att ta av och för mycket energi börjar hästkroppen "äta upp" musklerna istället..

åtgärder i den situationen är att räkna ut en bra foderststat åt hästen, exempelvis med lusern och soja (vid extrema fall som det över) och vänja in hästen på mer protein över 3-4 veckor.. och att inte arbeta hästen för mycket under den tiden..
 
Har du en speciell häst i tankarna eftersom du skriver att den inte släpper sin mycket långa päls?
En kompis till mig råkade nämligen ut för detta, hennes hästs päls blev längre och längre, och vågig. Den hade en slags cancer (i hypofysen) som ger dessa symtom.
Det stod om denna typ av cancer i nån av de vanligaste hästtidningarna (kan ha varit hästfynd), för ett par år sedan. Kanske någon med bättre minne än jag kan minnas var och när?
 
Nej, inte riktigt så lång päls.

Jag ställer frågan eftersom jag tycker det är intressant att höra vad och vilken inställning folk har till detta med balanserad utfodring. Och att andra som har erfarenheter kan bidra med att öka kunskapen hos intresserade.

:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 361
Senast: Sasse
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 502
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp