Sv: Fakta om bomlöst ?
det är så svårt att säga du har rätt å jag har fel...för vad vi tycker är ju ovidkommande så länge hästen sagt att detta vill jag ha =)
den fördel jag ser med bomsadel av engelsk typ är nog den viktfördelning den gör via den trä och fjäderstålförsedda bom.
Viktigt är ju åxå att den ej passerar 18 revbenet.Efter just det revbenet övergår ryggen i länden där finns ej det extra stöd som sadel har av revbenen, vilket i sin tur gör att vi kan rida överhuvudtaget..
men jag vill gärna gå lite längre än *bara* passa en färdig sydd sadel på en häst för bästa resultat, för bommen har ju en viss vidd längs med ryggen åxå inte bara själva graderna som avgör om den passar
Är den förliten i det utrymmet även om tunneln ses som bred är den ändå *fel* i passformen..
men som sagt hästen har ALLTID rätt oavsett...
enda gången jag inte skulle vilja ha bomlöst är just vid hoppning för att sprida vikten vid landningen, men oavsett bom så blir det punkt tryck vid det ögonblicket men bommen förhindrar ialf att sadeln åker ner på manken
men jag skall lära mig mer om bomlöst för jag tror att det är en alldeless utmärkt sadel som man kan ha mycket lärorika stunder i
loppis=)