Fakta om bomlöst ?

Sv: Fakta om bomlöst ?

dressyr ska det va, aldrig gillat allroundsadlar.

Sv: Fakta om bomlöst ?

det är så svårt att säga du har rätt å jag har fel...för vad vi tycker är ju ovidkommande så länge hästen sagt att detta vill jag ha =)

den fördel jag ser med bomsadel av engelsk typ är nog den viktfördelning den gör via den trä och fjäderstålförsedda bom.
Viktigt är ju åxå att den ej passerar 18 revbenet.Efter just det revbenet övergår ryggen i länden där finns ej det extra stöd som sadel har av revbenen, vilket i sin tur gör att vi kan rida överhuvudtaget..

men jag vill gärna gå lite längre än *bara* passa en färdig sydd sadel på en häst för bästa resultat, för bommen har ju en viss vidd längs med ryggen åxå inte bara själva graderna som avgör om den passar
Är den förliten i det utrymmet även om tunneln ses som bred är den ändå *fel* i passformen..

men som sagt hästen har ALLTID rätt oavsett...

enda gången jag inte skulle vilja ha bomlöst är just vid hoppning för att sprida vikten vid landningen, men oavsett bom så blir det punkt tryck vid det ögonblicket men bommen förhindrar ialf att sadeln åker ner på manken

men jag skall lära mig mer om bomlöst för jag tror att det är en alldeless utmärkt sadel som man kan ha mycket lärorika stunder i

loppis=)

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
896
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
977
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka