rostad

Trådstartare
Hade ni valt att använda er utav FAI-sem på ett sto som är 13 år och aldrig haft föl innan? Hingsten har inga uppgifter på spermakvalité. Eller hade ni valt att lägga en hingst med Färs och god kvalité med tanke på att det är första?

Tacksam för svar :)
 
Sv: Fai?

Jag valde bort all Fai på mitt sto, hon var 18 när hon seminerades och hade inte haft föl på ca 10 år. Anledningen? Ville inte chansa, utgifterna är för stora, jag visste heller inte om hon skulle gå att få dräktig och ville ta "bästa chansen", kollade mycket på hingstarnas dräktighetsprocent från året innan, frågade även hingsthållaren om kvalitén.

Personligen hade jag inte tagit FAI, med första fölet på ett lite äldre sto skulle jag först vilja ta bästa chansen till att få dräktigt och sen, om det går och dräktigheten går bra, välja FAI om det krävdes för att få den hingsten jag ville ha. Men hon är heller inte SÅ gammal, så det är säkert olika hur folk skulle göra, men jag hade nog försökt med färskt första gången.

Finns hingsten på språngrulla kan du ju kolla dräktighetsprocenten från 2012, och även se hur många som använt FAI av dem, och om de blev dräktiga. (Älskar språngrulla)

Du kan ju också (med reservation för kostnaderna) försöka med FAI först, går det inte kan du ha en annan hingst i reserv och försöka med färskt.
 
Sv: Fai?

Hade ni valt att använda er utav FAI-sem på ett sto som är 13 år och aldrig haft föl innan? Hingsten har inga uppgifter på spermakvalité. Eller hade ni valt att lägga en hingst med Färs och god kvalité med tanke på att det är första?

Tacksam för svar :)

Jag hade valt att använda FAI, jag tycker på sätt och vis att det är smidigare för då ställer inga helgdagar till det och oftast om sperman hanteras rätt så är det samma kvalité från år till år, beroende på om det är samma tappningar.
Jag förstår inte varför alla är så rädda för FAI, jag har jobbat på travstuteri och då har det varit det enda alternativet i många fall!

Naturligtvis tog jag fryst på det egna stoet förra året, men seminstationen var inte seriös och gav det bara en brunst och sedan sa det att jag var tvungen att byta till TAI, eller helst deras egna hingst på naturligt, så klart. Men hade det varit tidigare på säsongen så hade vi försökt fler gånger!

Ring till seminägaren och be om info angående kvalité, du kan få ut %levande efter upptining även om den inte verkat i avel tidigare.
 
Sv: Fai?

Jag antar enligt din avatar att du inte bor helt fel för att ta stoet till antingen Flyinge eller Bollerup. Om du kan göra det så hade jag inte tvekat med att använda fryst om det var "rätt" hingst. På bägge ställena finns mycket duktiga veterinärer när det fryst. Annan station hade jag inte vågat mig på att prova med fryst utan valt en annan hingst. För just när det gäller fryst är valet av station viktigt.
 
Sv: Fai?

Jag antar enligt din avatar att du inte bor helt fel för att ta stoet till antingen Flyinge eller Bollerup. Om du kan göra det så hade jag inte tvekat med att använda fryst om det var "rätt" hingst. På bägge ställena finns mycket duktiga veterinärer när det fryst. Annan station hade jag inte vågat mig på att prova med fryst utan valt en annan hingst. För just när det gäller fryst är valet av station viktigt.

Helt rätt, har 20 min till Flyinge. Har du använt dig av Flyinge gällande FAI? Vet du vad dom tar när det inte är "deras" hingst?
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 417
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
939
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp