Fåglar utomhus...

gadriel

Trådstartare
Vilka fåglar klarar sig i vårt klimat ute året om? Med förutsättning att man har ett hus de kan gå in i som inte blir kallare än 0 grader.

Vilka fåglar är lämpliga att ha tillsamamns i en utevoljär?
Jag vet att undulat, nymfkakadua och zebrafink fungerar ihop men mer än så vet jag inte. :crazy:

Sv: Fåglar utomhus...

gadriel skrev:
Vilka fåglar klarar sig i vårt klimat ute året om? Med förutsättning att man har ett hus de kan gå in i som inte blir kallare än 0 grader.

Vilka fåglar är lämpliga att ha tillsamamns i en utevoljär?
Jag vet att undulat, nymfkakadua och zebrafink fungerar ihop men mer än så vet jag inte. :crazy:

Lättare att svara om du har några speciella arter du undrar över. Lite generellt så kan man väll säga att australiensarna klarar sig bra medan sydamerikanarna behöver varmare.

Undulat och Nymf kan du ha ute året om, om dom har innerum att gå in i där du håller frostfritt, gärna 5-7 plus grader. Sen måste du förståss sätta ut dom på sommaren så dom hinner aklimatisera sig.

Ge mat och vatten inne i det frostfria rummet. Om du behöver ta in någon fågel då det är kallt ute så kan du inte ta ut den igen. (förrän det är varmt ute)

Jag skulle inte blanda zebrafinkar med undulater och Nymfer, dom är lite för tuffa för dessa små finkar. Risfåglar går däremot att ha med undulaterna. Men jag vet inte om du kan ha dom ute. (skulle inte tro det.)

Jag har ett par Rosa Bourkes med mina undulater och nymfer. Men man får kika lite för undulaterna kan vara tuffa på dessa också. Sen vill bourksen ha varmare på vintern. Jag har dom ute enbart på sommaren.

Som sagt det är lättare att svara om du specifiserar dig lite mer.

Jag har inga speciella önskemål på fåglar. Vill ha lite olika arter, gärna lite olika storlekar och utseende och helst med mycket olika färger. Huvudsaken är dock att de tål at tvara ute och att de trivs tillsammans :)

Vet inte riktigt hur stort jag ska bygga men utdelen lär väl bli minst 6 kvadratmeter iaf, dubbelt så stort om jag får bestämma (får se va sambon säger :angel: ).
Jag hade velat ha gräs, buskar och mkt växtlighet men är lite osäker på om det fungerar bra. Inne i skyddshuset ska jag servera all mat och även ha lätt att göra rent, men utedelen vill jag verkligen ha gräs i så det blir lummigt å så men är det jättestor risk at fåglarna blir sjuka då? Det blir ju igna matrester men avförging blir det ju förstås.

Det är alltid en risk när du blandar fåglar att du får fåglar som slåss och kanske har ihäl eller skadar varandra. Så jag skulle råda dig att inte blanda så många olika arter.

Kör på Nymfer och Undulater. Det är dom som klarar vintern jättebra och går bra ihop. Det finns ju nymfer i många varianter och undulater i oändliga varianter, så färg det får du vill jag lova!

Jag hade en utevoljär som fungerade bra. Den var fyra meter lång två meter bred och två meter hög. en var kopplad till en lekstuga där jag hade en mindre innebur på ca 1,5 kvm.

Till utevoljären så rekomenderar jag starkt att ha en liten sluss där du kan gå in och stänga innan du öppnar till fåglarna. Flyger dom ut så är det kört! Då är dom borta.

Bra att använda då man ska in med nya grenar, badbalja på sommaren mm.

Du kan visst ha gräs i voljären med fåglarna är snabbt där och gräver upp/äter upp allt som finns så du kommer inte få mycket kvar efter ett tag. Vill man ha grönt så får man ta in färska grenar med lövverket på. Då är det grönt några timmar tills dom bitit av det också..... Fast det är ju kul att det uppskattas. ;)

En annan sak är att sätta tak på halva voljären som skydd för rovfåglar. Men ha en halva öppen så fåglarna kan duscha då det regnar ute. Dom älskar det! :)

Jag gjorde misstaget att täcka hela utevoljären, bra mot rovfåglar men när det regnade så hängde dom på gallret och försökte få vattnet på kroppen.

Tack för ditt svar :bow:

Hur är det med rosellerna och de olika dvärgpapegojorna? Går de att ha tillsammans med undulater och nymfar? Man kanske kan ha ngt par eller så, eller är det stor risk att de inte komerm överens?
En jag kände innan hade ett par dvärgpapegojor tillsamamns med nymfar, undulater och zebrafinkar.

Funderade även på att ha några kinesiska vaktlar på marken, har läst att det brukar fungera i voljär eller vad tror du?

Sluss har jag redan tänkt på :) Känsn omöjligt att inte ha det.

Finns det växter som de inte äter upp som man kan ha i voljären? (förutom plastväxter kanske ;) ). Hade ju helst velat ha lite "lummigt" inne i men det kanske jag kan glömma, eller? Hade varit trevligt med gräs på marken men jag kanske få använda grus istället. Murgröna kanske man kan ha klättrandes på utsidan av buren iaf.

Jo jag hade tänkt att ha halva ungefär med tak och halva utedelen utan.

Hur många fåglar är lagom att ha i den voljären som du har? Funderar på att kanske göra lite större men jag får se först vad sambon säger :angel:

Hur är det med rosellerna och de olika dvärgpapegojorna? Går de att ha tillsammans med undulater och nymfar?
Nej, det går kanske ett tag med förr eller senare så stryker några fåglar med. (jag gjorde det felet tro mig det är inte kul att hitta söndertuggade undulater på backen....)

Funderade även på att ha några kinesiska vaktlar på marken, har läst att det brukar fungera i voljär eller vad tror du?
Fungerar utmärkt men bara på sommaren då dom är för känsliga att ha ute på vintern och hösten.

Sluss har jag redan tänkt på :) Känsn omöjligt att inte ha det.
ja, den är verkligen ett måste.

Finns det växter som de inte äter upp som man kan ha i voljären?
nej!
Hade ju helst velat ha lite "lummigt" inne i men det kanske jag kan glömma, eller? Hade varit trevligt med gräs på marken men jag kanske få använda grus istället. Murgröna kanske man kan ha klättrandes på utsidan av buren iaf.
Om du ska ha växter och lummigt så är det snarare finkar, vaktlar och olika vävare mm som du kan ha. Men alla dessa måste in på vintern, annars så fryser dom ihjäl.
Även murgrönan eller vad man nu har kommer bitas av och åka ner. Dom tar allt dom kommer åt. Blomlådor som hänger eller står en bit ifrån så fåglarna inte kommer åt dom är det enda som funkar. Tyvärr.
Jo jag hade tänkt att ha halva ungefär med tak och halva utedelen utan. Hur många fåglar är lagom att ha i den voljären som du har?
Jag hade ca 10 Nymfar och 25-30 Undulater. (fast då hade jag inga vaktlar. skulle jag haft det så skulle jag nog minska ner lite.)
Funderar på att kanske göra lite större men jag får se först vad sambon säger :angel:
ja, det är lättare att bygga lite större då man ändå bygger. Än att få göra om det efter något år.

Nej, det går kanske ett tag med förr eller senare så stryker några fåglar med. (jag gjorde det felet tro mig det är inte kul att hitta söndertuggade undulater på backen....)

Oki, bra att veta så behöver jag inte göra samma misstag. Undulater och nymfar får det blir tror jag :) Undulater har jag t o m haft innan ett par stycken , de är mysiga :)

Fungerar utmärkt men bara på sommaren då dom är för känsliga att ha ute på vintern och hösten.

Kan de bo i en ladugård på vintern med massa halm och kanske ngn värmelampa? Eller ett uppvärmt skyddshus till voljären som de kan bo i. Kan de gå på grus? Eftersom man inte kan ha gräs på marken så får det nog bli grus istället.

Även murgrönan eller vad man nu har kommer bitas av och åka ner. Dom tar allt dom kommer åt. Blomlådor som hänger eller står en bit ifrån så fåglarna inte kommer åt dom är det enda som funkar. Tyvärr.

Barrväxter kanske? Annars får man inreda med en massa grenar istället.

Jag hade ca 10 Nymfar och 25-30 Undulater. (fast då hade jag inga vaktlar. skulle jag haft det så skulle jag nog minska ner lite.)

Det räcker gott och väl, riktigt så många behöver jag inte ha.

ja, det är lättare att bygga lite större då man ändå bygger. Än att få göra om det efter något år.

Jo precis.

Tänk på att växterna och trädgrenarna inte ska vara giftiga för fåglar!

Om jag var dig så skulle jag i första hand ta hand om undulater och nymfkakaduor som suttit ensamma, dvs andrahandspapegojor. Du gör dem en stor tjänst när de får chansen att träffar en artsfrände, samt att du inte bidrar till det stora överskottet av undulater och nymfkakaduor som råder i Sverige idag.

Fjunet skrev:
Tänk på att växterna och trädgrenarna inte ska vara giftiga för fåglar!

Om jag var dig så skulle jag i första hand ta hand om undulater och nymfkakaduor som suttit ensamma, dvs andrahandspapegojor. Du gör dem en stor tjänst när de får chansen att träffar en artsfrände, samt att du inte bidrar till det stora överskottet av undulater och nymfkakaduor som råder i Sverige idag.

Det hade jag tänkt ;) Eftersom ajg int eska ha dem att kela med så köper jag gärna vuxna. Tänkte att jag skulle köpa från privatpersoner som annonserar ut på blocket typ. Mina katter är också sådana som blivit utslängda för att folk tröttnat och det känsn bättre att ta hand om sådana djur än raskattungar. :)

Var bor du?

I Skåne kryllar det av fåglar som behöver nya hem. Jag hjälper gärna till och köper upp fåglar här nere och åker upp med dem till dig. Jag står för allt.

Fjunet skrev:
Var bor du?

I Skåne kryllar det av fåglar som behöver nya hem. Jag hjälper gärna till och köper upp fåglar här nere och åker upp med dem till dig. Jag står för allt.

Jag bor i småland, mellan Värnamo och Alvesta.
Du behöver absolut inte stå för kalaset men det var snällt av dej :) :o
Men du får gärna hjälpa till att hitta åt mig.

Jag läste på ett forum att katarinaparakiter och bourkes parakit skulle fungera med undulat och nymfar, vad har ni för erfarenheter?

Sen hittade jag ytterligare några arter som verkar fungera bra i voljär, de ska vara sociala och fredliga och som enligt en bok ska klara sig utomhus om de har uppvärmt hus att gå in i. Vet ni ngt om dessa och om de skulle fungera ihop med undulat och nymf? Under förutsättning förstås att man inte ha fler fåglar än vad som får plats på den yta man har förstås och att man inta ha häckande par, är inte intresserad av att få förökning av ngn art.

Smalnäbbsparakit

Kilstjärtsparakit

prinsessparakit

barrabandparakit

bergsparakit

Det finns ingen barrväxt man kan ha i voljärer som fåglarna inte biter på och som inte är giftig?

Sålänge du har möjlighet att ta dig till tåg-/busstationen så kan vi nog ordna något. De flesta fåglar säljs tillsammans med sin bur, säljer man buren senare så får man det oftast att gå runt, ivarjefall halvt ;) Är voljären redan byggd, om inte: När kan du isåfall börja att ta emot gojor? Jag har möjlighet att ta fåglar med riktiga psykiska störningar, så som fjäderplockning och vidare självförstöring. Har du någon erfarenhet eller kunskap om det? Eller du kanske inte är intresserad av att ta hand om såna gojor (förståeligt)?

Om du ska ha tag i parakiterna som du radade upp, så får du vända dig till uppfödare, då dessa är sällsynta i andrahand.

Jag har körkort s¨det ä ringa problem att köra ner till dej annars ;)

Ja så sant, men det är inte fel att ha ltie burar heller om man ska ha i karantän,har en sjuk fågel som ska behandlas osv.

Nej jag har itn ebyggt voljären än, har inte flyttat ut på landet än och gör inte det förrän i början på juni. Sen lär det ta ett tag innan voljären är byggd. Visserligen finns ju alltid förvaringplats i ladugården under tiden men man vill ju helst få ut dem i voljären så fort som möjligt.

Jag har väldigt liten kunskap om fåglar överhuvudtaget men jag har pluggat på en hel del i den bok jag har (ska köpa ltie fler böcker) och läst en hel del på nätet, så jag lär mej snabbt och är van att handskas med djur överhuvudtaget så det är inga större problem. Har även gått ltie etologikurser på djurparksdjur och så så jag är ganska insatt i djurs beteende, om beteendestörningar osv.

Jag kan gärna ta hand om sådana fåglar, så länge de kan gå bra ihop med andra fåglar. VIll nämligen hellre ha en megastor voljär än en massa små där de ändå inte kan flyga ordentligt.

*knapplån*
Synd att det är så långt till Småland, vill inte utsätta min fågli för en så lång resa. :(
Annars hade jag kunnat erbjuda en undulathona med bur och allt, kostnadsfritt. Hennes partner dog för några månader sedan. Det perfekta hemmet i mina ögon vore just någon med voljär och många fåglar!

Senast ändrad av en moderator:

Dolores_88 skrev:
*knapplån*
Synd att det är så långt till Småland, vill inte utsätta min fågli för en så lång resa. :(
Annars hade jag kunnat erbjuda en undulathona med bur och allt, kostnadsfritt. Hennes partner dog för några månader sedan. Det perfekta hemmet i mina ögon vore just någon med voljär och många fåglar!

Ja det är lite väl långt ;) och voljären är inte påbörjad än, det blir i sommar så.
Tror med att en stor voljär är perfekt för fåglar, så de får flyga ordentligt å så.

Om man kollar på annonser på t.ex undulater så är det alltid flera stycken om dagen som skänks bort i Skåne/Västra Götaland. Medans här uppe i Stockholm med omnejd finns det inte ens undulater som säljes varje dag. Hur kan det ha blivit ett sådant extremt överskott i södra Sverige.
Jag tycker inte att detta gällre bara undisar utan även kaniner, marsvin osv.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 759
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark

Omröstningar