fågelviruset

Sv: fågelviruset

*knappgök*
Till alla!
I National Geographics så står det tydligen att flera Lejon har dött
nu av fågelviruset.
Det är det ingen som förtäljer här i Svedala, inte.
Det är mycket värre än man vill påskina.
FåtystPåPanikAttackerOchMotverkaÖverbelastadeHälsocentralerHållning.

*lån*

Nu fanns det flera trådar om fågelinfluensan, visste inte vilken jag skulle välja...men det blev denna.

Måste erkänna att jag har varit ruskigt oinsatt i nyheterna den senaste tiden av olika anledningar (främst flyttstök....:smirk: ) så jag fick en smärre chock när jag idag läste att katter uppmanas hållas inomhus i den smittade zonen (som är?? Bara oskarshamn, eller vad gäller?) :eek: :eek:

Just nu är jag glad att jag har innekatt. Skulle jag haft utekatt skulle jag nog bara hållt henne inomhus om jag bodde just i smittoområdet, inte annars. Men vad är det man skall tänka på? Är det något? Vilka symptom visar smittade katter :confused:

Stoppard skrev:
Inte riktat till någon specifik, men det verkar som om utekatter inte riskerar livet på något annat än fågelinfluensa. Det är alltid det okända som skrämmer, men kan man ha sin katt ute med tanke på alla trafikolyckor så kan man ha den ute med tanke på fågelinfluensa i dagsläget.

Nja....men om man bor i smittozonen så skadar det väl inte att vara lite försiktig? Alla utekatter bor inte nära trafikerade vägar med stor risk för att bli överkörda. Men men, låt nu inte detta bli någon inne/utekattsdiskussion igen *pliiiiis* utan vi kan väl hålla oss till flunsan?

Till alla

Nu har man hittat döda fåglar i Västerås
av vad jag förstod på nyheterna.

Den ko som befarats vara smittad med "galna kosjukan" i Västerås, var det också!
Provsvaren från England har kommit!

Det är ingen inne- utekatt diskussion (om det inte blev det nu:crazy: ) utan jag tycker att man ska sätta saker i förhållande till varandra.
Det är inte logiskt (men lite förståligt att man blir rädd för det okända) att börja oroa sig för något som inträffar så sällan när det finns så mycket annat som kan hända.
Det finns kattägare som avlivar sina katter nu för att de är rädda för att barnen ska bli smittade.

Stisse skrev:
Till alla

Nu har man hittat döda fåglar i Västerås
av vad jag förstod på nyheterna.

Den ko som befarats vara smittad med "galna kosjukan" i Västerås, var det också!
Provsvaren från England har kommit!
Skrev fel det var fler döda fåglar i Västervik!
inte i Västerås alltså.
Därav inte säkert att det är fågelviruset
har inte hört provsvar ännu.

Källa: Nyheterna på TV

Stoppard skrev:
Det är ingen inne- utekatt diskussion (om det inte blev det nu:crazy: ) utan jag tycker att man ska sätta saker i förhållande till varandra.
Det är inte logiskt (men lite förståligt att man blir rädd för det okända) att börja oroa sig för något som inträffar så sällan när det finns så mycket annat som kan hända.
Det finns kattägare som avlivar sina katter nu för att de är rädda för att barnen ska bli smittade.
Oj, vad ledsamt med avlivning av katterna!

mackan skrev:
Källa tack om du kommer med sån information. VILKA nyheter och var?
Tack för att du påminner mig om källfakta
det är ju faktiskt viktigt.

De här Nyheterna som jag presenterade
har nog de flesta redan tagit del av för de har
sänts på alla TV:s Svenska Nyhetskanaler.

Hur kan man avliva sina katter i rädsla av att de skulle smitta innan de enns är sjuka??
MIn lilla kisse blev sjuk i fredags, han var riktigt riktigt dålig i 40 graders feber. Tog han till kliniken, han hade UVI. Det blev dyrt 3500 kr...

Ja visst är det hemskt!
Jag har en bekant som också ev tänker avliva sin
katt. De har hundar också men de ska inte avlivas.

Hur tänker folk egentligen :eek: !

Jag tänker då inte avliva mina katter!

Stisse skrev:
Ja visst är det hemskt!
Jag har en bekant som också ev tänker avliva sin
katt. De har hundar också men de ska inte avlivas.

Hur tänker folk egentligen :eek: !

Jag tänker då inte avliva mina katter!
När min katt var sjuk o när hans klinikbesök kostade så mycket så sa min kompis
-Men du kan ju få en ny katt gratis av mig, jag har hur många som helst.

:confused:
Håller ni katterna inne nu? det blir svårt för antingen ska de vara inne bara eller bara ute. Mina två kissar är jättebra kompisar. En vill vara ute mycket, den andra kan jag nog låsa in:crazy:
Helt sjukt ska jag inreda lekstugan?

Jag har det lika dant! En av vår två katter vill
absolut vara ute flera ggr per dag.
Jaktkatten som jag kallar henne.
Vi har så pass mycket snö ute nu och på havet
ligger det is. Fåglarna syns inte till, just nu.
De har varit här en sväng, ejdrar osv. Men sedan kom isen.

Måste hinna ta ställning hur jag ska göra.
Var inne ett tag att bygga en rastgård med tak
men det är ju ett helt företag men måste nog göras
tror jag.
Tak med tanke på fågelbajs.
Vi har en stor balkong på övervåningen, har funderat
på att hitta något snyggt finmaskigt nät och
fixa en kattlucka på en av balkongdörrarna.
Vi har ju en minigris och hund också.
Störst problem kommer att bli minigrisen.
Åh hästarna då som kommer att ha måsar
över huvudet och ev. lite kanadagäss som smiter in i hagen.
Man kan nog inte blunda för de här men hur långt
ska man gå, usch å fy.

Husägaren har fått fet nojja och ska avliva alla katter inkl den innekatten som jag har som inte vågar sig längre ner än i stallet, än mindre utanför dörren.

Försöker hitta någon som kan ta henne (försäkrad och jag betalar sterilisationen) men det lär inte hända :cry:

Fy så onödigt.

Jag hoppas att människan går med hjälm när hon är ute för att inte få en störtande fågelinfluensa fågel i huvudet eller en istapp. Upplys henne även om hur många som dör i trafiken årligen och om det är försvarbart att sätta sig i bilen för att begrava katten som avlivats för att det finns en promilles risk att den drabbas av fågelinfluensa och en större risk för att dö på vägen.

Din hyresvärd har inte rätt att kräva att din katt ska avlivas!
eller :eek: ?

En aspekt i smittorisk överhuvudtaget är hur starkt vårt och djurens immunförsvar är. Jag tänker inte bli rädd. Rädslan i sig sänker vårt immunförsvar.Tänk på trafiken, hur mycket skador och dödsfall den orsakar. Och....., vi har lärt oss leva med riskerna.....

Vi kan aldrig veta hur vår framtid blir eller inte men vi kan leva i nuet och göra det bästa för att må bra och få våra djur att må bra. Om våra katter ska behöva vara instängda när de är deras natur att ströva fritt och få jaga , så påverkas de psykiskt och därigenom deras immunförsvar......livet blir inte värt att leva..........:cry:

Hur våra känslor och de tankar vi har påverkar oss finns det forskning kring...........Ju mer vi ser det positiva i tillvaron, skrattar mycket och bejakar det glädjefyllda (jag vet.............ibland får man leta efter glädjen...........)
Mina djur är en hög dos av immunförsvarhöjande läkemedel.

Ett litet råd!
Var uppmärksam men inte rädd. Ta del av forskares kunskap men när hade vetenskapen hela sanningen? En portion vetenskap och hög dos intuition, positivt livsinställning och en tro på att saker går åt rätt håll. Som Björn Kjellmans låt i Melodifestivalen i går kväll;:bump: Livet är värt att levas!
Särskild hälsning till Stisse: Kommer du ihåg när vi cykklade en mil till Elis stall och en mil tillbaka för att få mocka två timmar och sitta lite häst ibland. Där har vi kontakten med det goda livet, Du vet vad jag menar.....Nu är det sommar, nu är det sol.............osv

:D :p :bump: Nu är det sommar nu är det sol
nu är det koskit i hagen...tra...la...la...la :rofl:

Då sjunger jag så här
använd vilken melodi som helst.
Det rimmar lika illa ändå :banana:
Nu är det snart sommar å snart sol
det blir häst-, gris-, hund, katt-, å
tyvärr sjöfåglarnes skiiiiit på hela tomten.
Nu är det sommar å snart sol
å vi bor i ett högriskområde
men lika glad är jag för det
men gladast är nog räven.

Trala la la la la la :eek:
trala la la lal ala la :eek: ;)

livet är en feeeeeeeeeeeeeeest, håll med om deeeeeeee båd folk o fääääää:idea:
Ja, så ska det låta:banana:

Liknande trådar

Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
731
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
204
Senast: Glimra
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka