Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
fasankonferens i parken
Beroende på var du bor, men kattugglor är vanliga.Jag såg en uggla för första gången för ett par dagar sedan. Det var häftigt!
Jag var på hundpromenad i skogen och plötsligt såg jag en stor gestalt högst uppe i ett träd. Jag blev fundersam då det inte såg ut som en kråka eller något. Så jag tände pannlampan (gick i månskenet) för att se lite bättre, och det var en uggla! Jag stod en bra stund och bara tittade på den, den var så vacker! Den hade koll på oss men verkade inte brydd av våran närvaro. Jag tittade bort för en sekund då kopplet trasslade och när jag tittade upp igen, var ugglan spårlöst borta. Helt ljudlös.
Jag har försökt klura på vad för uggla det var. Den var ljus i ansiktet och på magen i alla fall. Ryggen och vingarna var grå/brunspräckliga.
Försökte ta lite bilder men min mobilkamera är urkass i mörker. Den sitter med ryggen mot och tittar på oss.
Norrbotten. Men de verkar inte vara så vanliga här uppe. Och så var den nog större än en kattuggla.Beroende på var du bor, men kattugglor är vanliga.
Makens kommentar förra vintern: det kom två sidensvansar till fågelbrädet och åt frön. Väldigt vackra fåglar.Jag såg två sidensvansar på dagens promenad, som satt i ett träd och mumsade på äpplen. Så vackra fåglar
Både är vackra, så långt rätt iafMakens kommentar förra vintern: det kom två sidensvansar till fågelbrädet och åt frön. Väldigt vackra fåglar.
Så långt var jag med på noterna.
Därefter började han mumla om "det blåa fältet på vingarna"
Visade sig att han blandat ihop nötskrika och sidensvans.
Glömde en annan art som brukar komma och hälsa på, en av mina favoriter: steglitsen. Den ser ju ut som något tropiskt!
Jag tycker det vore trevligt om vi kunde ha en tråd där vi delar med oss av fågelobservationer.
Vad har du sett för fågel idag och vad sysslade den med?
Och vilka fåglar ser du dagligen där du bor?
Alltifrån helt vardagliga till spektakulära observationer är välkommet!