Fågelfrågor!

Riley

Trådstartare
1. Vad äter skatorna helst på vintern? Jag har läst att man kan ge uppblött hundtorrfoder, dock har jag bara kattfoder. Går det lika bra?

2. Behöver småfåglarna något hö eller dylikt? Vet inte exakt hur de gör med bobyggandet, men jag tänkte väl mer om de behövde det för att värma sig med inne i fågelholkar eller så.

3. Jag fick av misstag en chinchillablandning som innehöll mycket solrosfrön och jordnötter, vilket de absolut inte får äta. Kan jag hälla ut den åt fåglarna istället eller kan den innehålla något annat onyttigt för dem?

Sv: Fågelfrågor!

Solrosfrön och jordnötter är det som går åt mest här så jag har slutat att köpa andra blandningar utan slänger ihop en egen av just de två sorterna plus hampafrön. Då går verkligen INGET till spillo kan jag lova. Vet ej vad den blandningen du har innehåller mer, kanske hittar du nåt av det du söker här:
http://wildlifegarden.se/vadater.html

Skator är väl allätare vad jag har förstått så de glufsar säkert i sig av kattfodret. Har dock ingen aning om hur bra det är för dom. Bröd och päron var för övrigt en favorit här förra vintern.

När jag råkar lägga upp för mycket mat åt katterna och dom går därifrån utan att ha ätit upp sitter där alltid minst två skator och mumsar...Dom ser friska och tjocka ut! Mjao torrfoder fiskfest verkar vara favoriten!

Tack båda två för svar. :)
Ska prova med kattfoder åt skatorna och se om det går ner (och hoppas på att det är nyttigt).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka