Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Här är ett filmklipp som jag har på min facebooksida, jag filmade rakt ut i mörkret bara för att spela in ljudet, så man ser inget utan det är bara att lyssna:
det är en näktergal, fick jag veta
Några kvällar nu har jag blivit störd av en fågel när jag har gått och lagt mig. Den låter hyfsat sent, dvs 21:30-23-tiden och HÖGT. Det låter "tjirp, tjirp, tjirp, tjirp..." och så tyst i någon/några sekunder. Sedan börjar det om igen. Första gången jag hörde det blev jag orolig att katten fångat en fågel, för den låter "uppjagad", "uppstressad" eller liknande. Ljudet är ibland närmre, ibland längre bort så jag antar att den flyger runt från träd till träd (?). Hörde den senast igår och då gjorde den mig galen mellan ungefär kl 22 och 23 innan jag bestämde mig för att jag aldrig skulle somna om jag inte stängde balkongdörren. Någon som vet vad det kan vara för slags fågel? Kanske ska tillägga att jag bor i norra Skåne med myrmark nära huset, om något sådant har någon betydelse.
Här brukar höras ugglor sent på kvällen natten. Ett skrikande ljud kan man väl säga. Vet inte vilken sorts uggla.
Såna har jag också här hemma. Fast jag tycker att den flåsar lite konstigt?
Vilken hopplös tråd Nu får du ta dig i kragen TS och spela in ljudet. Du har säkert en smart telefon som kan det.
Man kan väl vara kluven kanske...Hur kan man tycka illa om näktergal? Jag blir rent glad när jag hör en.
Han slutar sjunga när äggen kläckts. Så länge honan ligger på ägg så sjunger hanen nätterna igenom. Har jag hört i alla fall, är ingen ornitolog. Själv älskar jag näktergalen, har haft näktergalen runt knuten ända sen jag var barn och de allra finaste nätterna, det är när näktergalen sjunger Tycker jag då alltså, vi gillar ju olikaMan kan väl vara kluven kanske...
När man fått sin nattsömn förstörd av näktergalen några nätter i rad står den definitivt inte högt i kurs, hur trevlig den än är i normalfall.