aiquen
Trådstartare
Min shetlandsponny (21 år gammal) fäller väldigt dåligt. De andra hästarna har i princip redan fällt klart nu men den här herren har större delen av sin vinterpäls kvar. Och så brukar det vara varje år, förra året hade han t.ex. päls kvar en bra bit in på sommaren. Jag har därför förr om åren gett honom B-vitamin för det sägs ju underlätta vid pälsfällning, men jag har inte märkt att det skulle hjälpa något nämnvärt så i år har jag inte gett honom det eftersom han inte heller fått något kraftfoder som jag kunnat blanda det i.
Sedan när veterinären var här för ett par veckor sedan tog jag upp det här med pälsen och vet. höll med om att han såg lite ruggig ut, men sa att ADE-vitaminer (har jag för mig att det var) brukar hjälpa bra vid pälsfällning.
Så min fråga är nu var får jag tag i dessa vitaminer? Eller ska jag köpa en dunk B-vitamin och ge honom ändå? Det lär väl gå att blanda med morötter o.d. nu när han inte äter kraftfoder. Eller kan jag på något annat sätt hjälpa honom att få av pälsen? Förutom att borsta, borsta, borsta...
Tacksam för svar!
Sedan när veterinären var här för ett par veckor sedan tog jag upp det här med pälsen och vet. höll med om att han såg lite ruggig ut, men sa att ADE-vitaminer (har jag för mig att det var) brukar hjälpa bra vid pälsfällning.
Så min fråga är nu var får jag tag i dessa vitaminer? Eller ska jag köpa en dunk B-vitamin och ge honom ändå? Det lär väl gå att blanda med morötter o.d. nu när han inte äter kraftfoder. Eller kan jag på något annat sätt hjälpa honom att få av pälsen? Förutom att borsta, borsta, borsta...
Tacksam för svar!