Få upp vikten!

I

_Ishästen_

Hur ska man bära sig åt??
Hunden är ju smal som en sticka (har ätit dåligt då han bott tillsammans med löptikar) & samtidigt varit lite kräsen.
Trodde det skulle gå till sig nu när han bor hos mig & det inte finns några löptikar.
Har försökt ge honom vanligt torrfoder (Royal Canin) som han ätit tidigare, det vill han inte ha. Skinka? Glöm det! Leverpastej? Skulle inte tro det. Burkmat?*fnys*
Vad ska man göra? hunden måste ju äta så han inte tynar bort, är det bara att vänta på att han ska äta upp maten? Han måste väl äta nångång....

Sv: Få upp vikten!

Kanske äter han köttkross...min tik är väldigt kräsen men hon fullkomligen älskar köttkross :)

köttkross funkar jätte bra på min hund han åt upp maten någorlunda förut nu slukar han varenda lite smula :) och han har även gått upp bra i vikt.

Vad är köttkross för något?

Senast ändrad av en moderator:

ja du det e en massa kött avfall kan man väl säga..det e gris mage, lever, tarmar, vom , hjärta sen e det vitaminer å annat i det sen e det mixat till en härlig sörja. kan väl säga att sånt som dom inte kan ta reda på vid en slakt gör dom köttkross av men hundarna verkar älska det så... :)

Bopplan skrev:
Vad är köttkross för något?
Typ krossad komage. Kostar 9 kr per förpackning där jag brukar köpa (i djuraffären) och är fryst. jag gav ca 1/2 per dag till min 25 kg tik.

Prova även att ge pasta med köttkrosset om han är väldigt tunn, har jag gjort på en tidigare hund, som blev som en sticka efter löp-perioderna. Funkade jättebra + att han fick 1 äggula / dag i maten.

Olja i maten gör susen för hullet och pälsen... Så min får alltid olja fast han inte är spinkig längre.

Hur tunn är hunden?
Riskerar han att svälta ihjäl?

Om inte så skulle jag låta honom gå utan mat tills han äter det som bjuds. Kräsna hundar ska inte klemas med. Det skadar heller inte att "glömma" att ge dem mat ibland. De behöver lära sig att inte ta maten för givet.

Få hundar svälter sig själva till döds. De flesta kräsna djur har bara insett att de får något bättre om de matvägrar ett par dagar.

Tjaaa..han e ju inte så "välnärd" kanske....har kanske 2 kg undervikt i allafall. Om man känner på honom så är det bara skinn & revben, inget "fett".
Tyvärr blir man ganska "lurad" när man ser honom, för han har rätt så mycket päls :crazy:
Såhär ser han ut när han är sjöblöt (bortse från att han ser ut som en "regnbåge", det e inge skoj att duscha tycker han).

Vet inte om jag ska testa att köpa köttkross, tror knappast att han äter det då han "nobbar" korv, skinka, leverpastej m.m.
men allt är ju värt att testa :) Vill ju att han ska gå upp i vikt, men det är ju så svårt när han inte vill äta....

Senast ändrad:

Det såg ju inte ut som något benrangel direkt så det finns ju inget akut behov av att få i honom näring. Det hunden först och främst måste lära sig är att äta och vad hunger egentligen är. Börjar man greja med smask och gott så kommer hunden bara att kräva bättre och bättre saker att äta.

Jag gjorde som så med min kräsna tik att hennes födointag reducerades till bara torrfoder och levergodis (vid träning). Absolut inget annat. Inte en chans att hon fick några matrester eller annat godis. Hon serveras maten då vi varit ute på morgonen och på kvällen. Ibland kan vi vara ute länge på morgonen, flera timmar, och frukosten kan hon då få vid tre på eftermiddagen. Morgonträningarna bidrog till att göra henne lite småhungrig. Jag "glömde" också bort att ge henne mat då och då, men väldigt oregelbundna mellanrum. ibland fick hon ingen frukost och ibland blev det ingen kvällsmat. Samtidigt tränade vi väldigt mycket och körde sök i skogen. All fysisk och mental aktivering gjorde henne hungrig och upptäckten att det faktiskt inte alltid dök upp någon mat i skålen har gjort att hon numera äter upp allt direkt maten serveras. Hon kastar inte i sig maten utan det går i lagom takt. Skulle jag råka glömma att ge henne mat i dagsläget så skulle hon ställa sig vid skålen och på alla sätt och vis be och böna om mat. Hon vet numera att det är otrevligt att vara riktigt hungrig och tar också chansen att äta när det finns mat. I morgon kan det ju vara borta.

Det här innebär också att hon numera får matrester då och då och jag kan ge henne något extra gott ibland utan att hon ska rata torrfodret dagen efter. Det kan låta som ett väldigt hårt tillvägagångssätt, men det fungerade och det blev skitlätt att få henne att öka i vikt. Bara att hälla upp mer torrfoder eller lägga på lite ister. Hon åt ju allt.

Okej, får testa det då :)
Det är bara det att han kräks när han inte ätit på länge &
det kanske inte är så bra (?)
men jag ska testa i allafall....
hädanefter bara torrfoder :d ;)

hundar med dålig aptit kan man ge B-vitaminer...finns att köpa flytande på granngåden.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! min hund har varit inlagd och håller på att återhämta sig efter en akut pankreatit. Hans värden har gått ner men jag är...
Svar
3
· Visningar
2 556
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 317
Senast: cassiopeja
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 123
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka