Få upp i vikt?

caballus

Trådstartare
Har läst de flesta andra trådarna i ämnet, men behöver lite feedback om just mitt sto, som verkar vara lite speciell... :crazy:
Hjälp mig få fett på kräket NU!

9-årigt arabsto av den gracila typen, matchvikt bör ligga på ca 400 kg, nu är hon knappast över 350 kg i dagsläget, snarare mindre.
Har under sommaren haft diverse problem som gjort att hon fallit ur gång på gång (tappat vikt under stressade förhållanden som stallbyte, hagbyte, ehrlichias) och nu är vintern på ingång, då man gärna vill ha en häst med ett fettlager som klarar kylan.

Problemet är att hon är väldigt kräsen med vad hon stoppar i sig, orkar inte tugga mer än 2 liter kraftfoder åt gången och jag misstänker att hon heller inte stoppar i sig mer än 10 kg hösilage / dygn trots att hon skulle behöva äta minst 12 kg+ för att täcka behovet. Tänder kollade + fixade i augusti, avföringen normal. Lätt ridning. Står på lösdrift. Täckas enbart vid regn då hon inte är riktigt vattentät. Mager som en skrika - tappat överlinjen, inget underhudsfett, revbenen börjar synas och känns väl, dock inte tappat muskler annorstädes.

Hösilagevärden: TS: 50%, Smrp: 33g/kg foder, energi: 4,9MJ, Ca: 1,5g, P:1,2g, Mg: 0,5g, K:10,3g. Fri tillgång.

Har idag köpt in lite nytt foder att prova fetta upp damen med, uppdelat på 2 utfodringstillfällen / dag (ej möjligt fler).
Hippo alfa: 1 kg
Kornkross: 1,5 kg
+ 100g krafft blå mineraler + biomag 10g + equion 25 g.

Övriga hästar i hagen (årsföl, åringar + äldre) är samtliga i bra hull eller t.o.m. överhull, och får inget tillskottsfoder öht.
Tänkte introducera ovanstående foderstat och se vilken effekt som uppnås under de kommande veckorna, men misstänker att hon kommer behöva mer därtill. Vad kan man plussa på för att få upp fettet i första hand? Havre/osmakligt foder går bort.

Verkar detta rimligt eller är jag ute å flyger i det blå?
 
Sv: Få upp i vikt?

inte tid att räkna o så nu men kort sagt så tror jag olja skulle va perfekt o ge din häst ! Lusern är också bra, hippo alfa låter också bra.
 
Sv: Få upp i vikt?

hon kanske skulle behöva vara själv en stund varje dag för att få "mat-ro" . en del hästar kan ju bli stressade av lösdrift.
luzern, kli, olja, foderjäst,korn är det ju protein i.
 
Sv: Få upp i vikt?

ps. är det araben på din avatar? väldigt snyggt huvud....
hälsn arabälskaren:love:
 
Sv: Få upp i vikt?

fjordinghanna skrev:
kort sagt så tror jag olja skulle va perfekt o ge din häst

Har också funderat på att lägga till olja, men är osäker på om min kräsna dam vill slurpa i sig det i större mängder. :p Ska testas!
 
Sv: Få upp i vikt?

lundborg skrev:
hon kanske skulle behöva vara själv en stund varje dag för att få "mat-ro" .
Mycket möjligt, men vet inte i vilken utsträckning det är genomförbart i dagsläget, då vi inte har lediga hagar i anslutning till lösdriften, och hon bara blir överstressad av att stå i stallet. Hon får dock äta sitt kraftfoder utanför lösdriftshagen.

är det araben på din avatar? väldigt snyggt huvud....
Det är araben på min avatar, dock ser hon allmänt mer ut som en luden ponny nu :crazy:
 
Sv: Få upp i vikt?

Eftersom hon äter så få gånger skulle jag satsa på mer komprimerat foder än det du valt. T.ex Krafft Pluss Grön och olja. Det blir inga mängder att "sörpla" i sig av oljan.
 
Sv: Få upp i vikt?

Det hade ju varit bra om hon ätit mer hösilage. 10 kg på 50% TS är ju inte så mycket. Då får hon bara i sig 49 MJ på grovfodret/dag.
Jag har själv en svårfödd arabvalack som ligger på 95 MJ/dag vid "normal ridning".
Det bör inte vara proteinbrist som ger det dåliga hullet utan helt enkelt matbrist. Grovfodret har en kvot på 6,7 g smbrp/MJ.
De flesta hästar gillar olja och det ger ca 3.5 MJ på 100 g. Men du måste vänja in oljan försiktigt. Små mängder som du sakta ökar. Som absolut max kan du ge 800 g (400g/utfodringstillfälle) till en 400 kg häst/dag men det är inte säkert att hon klarar så mycket.
Prova din nya foderstat och öka upp till 100 g olja/utfodringstillfälle dvs 200 g/dag. Sen får du se vad som händer.
// Linda
 
Sv: Få upp i vikt?

Tänkte på en annan sak.
Du kanske ska fundera på att täcka henne hela tiden så slipper hon använda en del av sin energi till att hålla sig varm.
// Linda
 
Sv: Få upp i vikt?

mahlmt skrev:
Tänkte på en annan sak.
Du kanske ska fundera på att täcka henne hela tiden så slipper hon använda en del av sin energi till att hålla sig varm.
// Linda

det var ett bra förslag!!!
det gjorde jag på mitt gamla arabsto som var svår att få upp i hull.
henne gav jag även krafft breed
 
Sv: Få upp i vikt?

Har själv haft fullblod som varit svåra att hålla hull på, där har Betfor gjort underverk! Jag kunde utan vidare ge mina 0,5 kg (torrvikt) per dag utan problem, en del klarar inte av den mängden utan att bli lösa i magen, så det får man kolla.
De "benrangel" jag fått hem har tagit sig fint på bara några veckor med hjälp av fri tillgång på strå, betfor, havre,olja och Krafft Pluss Grön.
 
Sv: Få upp i vikt?

mahlmt skrev:
Prova din nya foderstat och öka upp till 100 g olja/utfodringstillfälle dvs 200 g/dag. Sen får du se vad som händer.
// Linda
:bow:
Ska prova att lägga till olja och se vad som händer.
Finns ju inga vetenskapliga belägg för vilken olja som verkligen är bäst att använda, men vilken föredrar ni, och varför?

Du kanske ska fundera på att täcka henne hela tiden så slipper hon använda en del av sin energi till att hålla sig varm.

Just nu får hon bara ett tunt ofodrat regntäcke på sig när det regnar eftersom temperaturen och vädret är så drägligt denna höst, men ett 250 gr halvhals står i beredskap framöver. Håller koll på henne, och troligtvis lär hon få gå med det täcket fram till våren, då hon saknar ett vettigt lager underhudsfett som ska isolera mot kylan.
 
Sv: Få upp i vikt?

BJÖRKIS skrev:
De "benrangel" jag fått hem har tagit sig fint på bara några veckor med hjälp av fri tillgång på strå, betfor, havre,olja och Krafft Pluss Grön.
Betfor lär bli nästa tillägg i foderstaten, men i rätt låga doser då hon blir vattnig i avföringen.
Havre hade jag velat fodra med, men då börjar det spöka i huvudet på damen.

Flera som tipsat om Krafft Pluss Grön, kanske inte vore heltokigt att köpa hem en säck sånt och prova också, när jag ändå är på G. ;)

:bow:
 
Sv: Få upp i vikt?

Kornkross är ju också bra för hullet, spetsat med olja:p
Vi har exakt samma värden på hösilaget(!)som jag snart ska börja ge av(hon kommer få 5 kg hö och 5 kg hösilage, höt har samma smrp men högre energi=sämre kvot) och förutom detta kommer hon få hackad lusern (2,5kg), kornkross, betfor och olja. Svårfött fullblod.
Lusern är också mumma för hullet:d . Liksom pluss grön, det funkar min jättebra på.

En annan fråga som inte har med detta att göra, tycker jag känner igen hästen på din avatar.. börjar hon på J??

Ser nu att du redan ger kornkross :-)
 
Senast ändrad:
Sv: Få upp i vikt?

Antiqua skrev:
Vi har exakt samma värden på hösilaget(!)
Troligen för att det ÄR samma hösilage ;)
PM-at dig.

Lusern är också mumma för hullet:d . Liksom pluss grön,
Fodrade med lusernstrå förra vintern och det gick finfint, men pålla äter såååååå långsamt att jag kommer få avlägga minst en timme på att bara sitta och titta på henne när hon äter om jag fodrar med lusernstrå :crazy:
Ska dock prova KPG och olja omgående.
 
Sv: Få upp i vikt?

Gav under en period min häst ett tillskott som heter Equilibra 500, som hjälper hästen att tillgodogöra sig näringen i fodret bättre.

Trodde det var hokuspokus först, men hästen blev synligt rundare längs hela överlinjen och blev grövre helt utan ändring i övrig foderstat eller motion.

Nackdelen är priset, man ska ge minst 0.5 kg/dag och en 16 kg säck kostar runt 500 kr. Man behöver inte ge vanligt mineralfoder, utan equilibran täcker upp det. Möjligtvis kalk kan behöva tillsättas beroende på övriga fodermedel.
 
Sv: Få upp i vikt?

Uppdatering:

Hästen började få upp hull på den nya menyn som erbjöds (fri tillgång till hösilage, 2 liter kornkross, 0,5 liter havre, 0,1 liter olja, 1 kg hippo alfa, mineraler, Equion och Biomag), sakta men säkert.
Sen tvärt under mellandagarna tappade hon aptiten igen och lämnade hälften av kraftfodret hon erbjöds, i bästa fall något mindre om man sprang efter henne och bokstavligen handmatade henne :crazy:

Fick nog, åkte till klinik och gastroskoperade då hennes symtom främst liknade magsår. Gastroskopin dock u.a., blodprover u.a.
Lagom till att vi kommit hem från kliniken så börjar hästen så smått pilla i sig det mesta i hinken igen till att åter glatt sörpla i sig allt.
Träckprovet visade för låg halt E.Coli, så nu har vet ordinerat behandling med Coli-Kur, får se hur väl det hjälper på sikt. ;)

//caballus
 
Sv: Få upp i vikt?

Oj det är mycket som kan vara fel... E.coli ? :crazy:

Vad jobbigt att ha en sån häst, köp ett kallblod istället vet ja´! ;)
Dom lessnar aldrig på mat :p
 
Sv: Få upp i vikt?

caballus skrev:
Har läst de flesta andra trådarna i ämnet, men behöver lite feedback om just mitt sto, som verkar vara lite speciell... :crazy:
Hjälp mig få fett på kräket NU!

9-årigt arabsto av den gracila typen, matchvikt bör ligga på ca 400 kg, nu är hon knappast över 350 kg i dagsläget, snarare mindre.
Har under sommaren haft diverse problem som gjort att hon fallit ur gång på gång (tappat vikt under stressade förhållanden som stallbyte, hagbyte, ehrlichias) och nu är vintern på ingång, då man gärna vill ha en häst med ett fettlager som klarar kylan.

Problemet är att hon är väldigt kräsen med vad hon stoppar i sig, orkar inte tugga mer än 2 liter kraftfoder åt gången och jag misstänker att hon heller inte stoppar i sig mer än 10 kg hösilage / dygn trots att hon skulle behöva äta minst 12 kg+ för att täcka behovet. Tänder kollade + fixade i augusti, avföringen normal. Lätt ridning. Står på lösdrift. Täckas enbart vid regn då hon inte är riktigt vattentät. Mager som en skrika - tappat överlinjen, inget underhudsfett, revbenen börjar synas och känns väl, dock inte tappat muskler annorstädes.

Hösilagevärden: TS: 50%, Smrp: 33g/kg foder, energi: 4,9MJ, Ca: 1,5g, P:1,2g, Mg: 0,5g, K:10,3g. Fri tillgång.

Har idag köpt in lite nytt foder att prova fetta upp damen med, uppdelat på 2 utfodringstillfällen / dag (ej möjligt fler).
Hippo alfa: 1 kg
Kornkross: 1,5 kg
+ 100g krafft blå mineraler + biomag 10g + equion 25 g.

Övriga hästar i hagen (årsföl, åringar + äldre) är samtliga i bra hull eller t.o.m. överhull, och får inget tillskottsfoder öht.
Tänkte introducera ovanstående foderstat och se vilken effekt som uppnås under de kommande veckorna, men misstänker att hon kommer behöva mer därtill. Vad kan man plussa på för att få upp fettet i första hand? Havre/osmakligt foder går bort.

Verkar detta rimligt eller är jag ute å flyger i det blå?

Hej!! Det låter inte så roligt,att hon fallit ur så...
Jag tog hem ett arabsto(vid jul)hon var tunn o kantig..höftben,revben allmänt tunn..Hon är inte så stor i aptiten o petar i sej väldigt lite av grovfodret...uppskattar att hon får i sej runt 6 kg hö/dygn fast jag lägger in 10 kg...alltid hö kvar på morgonen....hon ska oxå väga runt 400 kg men väger knappt 350...
Nu äntligen har hon börjat svarat...jag ger henne MATILDAHAVRE...det är en havre som har en högre fetthalt än vanlig havre och som oxå har en lungnande effekt på hästen...den får inte "havrehjärna" av denna havre!!! kolla länken!!!
http://www.havren.com/Hastfoder/matildahavre.htm

Nu står det ju att det lämpar sej till tävlingshästar men även hästar under lätt träning lr annat lämpar sej denna havre åt!!
det var min vet som tippsade om denna havre om man har svårt att få hull på sin häst!
kolla även på kraffts hemsida..deras havre är Matildahavre!!!
Hon börjar bli rund och fin,glans i pälsen och ett bra allmäntillstånd!!!
Hon har ökat sin aptit o äter mer hö nu!!!

Tycker att du ska prova detta lr kanske lägga till lite extra protein(krafftprotein) i hennes nuvarande mat...det brukar vara protein som fattas när hästen faller ur!!!

Lycka till med din arbflicka!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Få upp i vikt?

Miloo2 skrev:
... det är en havre som har en högre fetthalt än vanlig havre..

Tycker att du ska prova detta lr kanske lägga till lite extra protein(krafftprotein) i hennes nuvarande mat...det brukar vara protein som fattas när hästen faller ur!!!

Jag blir lite förvirrad av ditt inlägg. Först propagerar du för höjd energi genom att föreslå Matilda-havren, som funkat fint på din häst.

Sedan föreslår du extra protein, då du anser att det är protein som fattas när hästen faller ur.

Är inte detta en motsägelse? Energi funkar för dig, men för andra är det protein?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp