Få upp i vikt-hur?

Lilla_momma

Trådstartare
jaa som rubriken lyder - hur får man upp en häst i vikt? Är det bara mera grovfoder som gäller eller är det något annat man kan ge också? Vad tänka på? :) /emma

Sv: Få upp i vikt-hur?

Menar du vanlig rapsolja då? Påverkar det foderstaten på något annat sätt, t.ex. mineralerna? :)

jaa som rubriken lyder - hur får man upp en häst i vikt? Är det bara mera grovfoder som gäller eller är det något annat man kan ge också? Vad tänka på? :) /emma

Har du kollat så att hästen inte har mask? Ett tips är att göra ett "kolla masken"-prov. Sedan analysera ditt grovfoder, och se ifall det är tillräckligt mycket näring/mineraler osv i det för att täcka upp din hästs behov.

Dynavena-foder är ju ganska känt för att få hästar i bättre hull.

Är inte helt påläst ang. mineraler och vitaminer i matolja, har själv aldrig utfodrat min häst med det då hon är av den lättfödda typen, men rapsolja och majsolja har jag hört folk som har i foderstaten, men det är väldigt viktigt att oljan är av livsmedelskvalitet :)

Japp ingen mask.. :/ Aa har analys på höet och det är bra, dessutom flera hästar i stallet som har det och inga problem för dom.

Hur är det med korn?

Senast ändrad:

Höj grovfodergivan i första hand, sen om det behövs kan du lägga till kraftfoder eller lucern/olja/soja.

Hur mkt grovfoder får hästen och vad är det för häst?
Det är ju onödigt att slänga ut pengar på massa kraft om det hjälper att ge den ett par kg extra hö.

om höet är bra i värdena,prova att öka det lite då, annars som de andra sagt, lusern, olja brukar funka.

Får man rättvist svar på träckprov nu? Hört att de ligger i "dvala" eller vad det nu heter så här års så att ett träckprov ger inget, har fler hört det? Eller har ngn skickat in nu o fått positivt?

börja med att ge mer hö! helst fri tillgång.
om det sedan behövs så gillar jag att ge foder som är specielt för mamma-hästar till hästar som behöver gå upp i vikt. fungerade super bra på mitt fullblod! jag fick tipset av min veterinär. det är mulsli som ser så god ut att jag skulle kunna äta den själv!

Det du ska tänka på är att magen är i bra form, utan bra balans i tarmfloran kan hästen aldrig tillgodogöra sig fodret ordenligt.
Bra tarmflora får du genom att ge en kvarts bakjäst, helt vanlig som finns i mataffären.
Har hästen problem med magen så börjar du ge en hel och minskar sedan när magen är bra, först till en halv och efter ytterligare några veckor till en kvart.
Inför varje foderbyte höjer du till en hel i några veckor så slipper tarmfloran bli ur balans, likaså inför avmaskning och medicinering.

Har du bra värden på grovfodret för just din häst?
Bra värden för en häst kan vara dåligt för en annan.
För en häst som din är en Mj på över 10 att föredra och givetvis en smältbar proteinhalt gånger minst 6, dvs Mj gånger smb rp.

Fri tillgång är ju absolut bäst för alla hästar och det ska ju givetvis en svårfödd ha, vissa hästar äter sämre när de får stora givor få gånger/dygn och då är det bättre att dela upp i många små men hästen ska alltid kunna äta minst en timme innan hö´t är slut.
Ger man små givor får man ge upp till 10 gånger på ett dygn.
Annars kan man ge hela givan för dagen på morgonen och sedan om den står på box hela givan för natten, kolla hur mycket hästen äter och lägg sedan till lämpliga kraftfoder om hästen inte klarar sig på enbart hö.
Har du värden som ger tillräckligt med protein och alltså inte behöver komplettera extra med det så kan korn vara bra, betfor gillar de flesta och äter därför bra av det, liten varning bara om hästen är dålig i magen, dvs diarre, då är betfor inte ett bra val.
Annars är några kg betfor och korn ett bra val, betfor är ju bra för magen eftersom det innehåller mycket fibrer.

Om du behöver så komplettera med mineraler, en häst med mineralbrist tillgodogör sig fodret sämre.

Mask kontroll är ju givetvis också viktigt men det hade du ju kollat.

En svårfödd häst ligger ofta på dubbla behovet av både Mj och protein mot "listhästen", det allra bästa är att hästen får så mycket det bara går från grovfodret, allt spannmål "tar" på hästens mage och ska därför bara ges om det inte går att få upp hästen på annat vis, dvs den kan inte äta tillräckligt med govfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 003
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
20
· Visningar
903
Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
369
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 812
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka