Få upp hull på 18-årigt sto?.

Nougat

Trådstartare
Hejsan alla!.
Ska köpa en häst nu på onsdag, och hon gick igenom vet.besiktningen idag:bump:.

Enligt vet. och som jag kan se själv är hon i dåligt hull, ser revbenen på henne, inte alla men en del. Enligt dem som har henne nu är hon lättfödd, men de minskade på grovfodret då de ansåg att hon var för tjock förut efter sommarbetet, dock så erkäner dem att de drog ner för mkt.

Så jag ( & mamma) har bett dem att ge henne mera hö + 0,5 dl rapsolja för att få i sig fett. Men hon behöver få i sig protein oxå, vet ni något bra foder?.

Hon har stått en del tydligen, men jag ska ha henne som vanlig ridhäst dvs. hon ska tåla 60-90 min pass.

Mvh

Sv: Få upp hull på 18-årigt sto?.

0,5 dl olja gör väl inte direkt någon skillnad?

Bra proteinfoder är lusern, sen finns det soja och div pellets/musli att tillgå också.
Allt beror ju på vad ert grovfoder innehåller. Misstänker att hästen inte kommer få samma hö som den får nu?!
Om hästen i vanliga fall är lättfödd, och den nu får väldigt lite grovfoder, så kanske det till och med räcker med att höja grovfodergivan.

Om den får lite hö höj den givan och är det bara att leta i foder djungeln efter ett kraftfoder som passar din häst :)

Hejsan alla!.
Ska köpa en häst nu på onsdag, och hon gick igenom vet.besiktningen idag:bump:.

Enligt vet. och som jag kan se själv är hon i dåligt hull, ser revbenen på henne, inte alla men en del. Enligt dem som har henne nu är hon lättfödd, men de minskade på grovfodret då de ansåg att hon var för tjock förut efter sommarbetet, dock så erkäner dem att de drog ner för mkt.

Så jag ( & mamma) har bett dem att ge henne mera hö + 0,5 dl rapsolja för att få i sig fett. Men hon behöver få i sig protein oxå, vet ni något bra foder?.

Hon har stått en del tydligen, men jag ska ha henne som vanlig ridhäst dvs. hon ska tåla 60-90 min pass.

Mvh
Ge mer hö och använd lusern som proteinhöjare (om hon tycker om det) i första hand. Går hon inte upp av det får man prova något annat med mer krut i.

Du har redan fått bra råd om att ge den mer grovfoder och lusern. Betfor är också bra och innehåller energi.(Lusern är grovfoder och betfor också i stort sett)

Tänk sedan på att det kan ta ett tag för hästen att ställa om till nytt foder och att man bör vara försiktig med att snabbt öka kraftfoder och prova sig fram med olika alternativ.

Vill bara göra ett litet påpekande! Prova inte med olika alternativ, utan välj det som bäst passar hästens grovfoder och håll dig till det ett tag. Det tar tid att fodra upp hästar och om man byter för fort kan det istället bli värre. Som exempel kan man störa hästens tarmfuntioner som värsta fall kan leda till magsår.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 846
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 418
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar