Få upp honom i vikt!!!

karolinakempe

Trådstartare
Detta är våra värden och min foderstat.
jag behöver hjälp med att få upp honom i vikt.

Han går 5-6 dagar i veckan och då olika i skog, i padock o.s.v tränas 1 dag i veckan i dressyr.
tycker han är mager och vill som sagt ha upp honom i vikt.

ts 84
smrp 52
mj 8,6

silage
ts 55
smrp 46
mj 5,6

han får
11 kg silage
2 kg hö
2 kg havre
1 kg betfor

då hamnar vi på 770smrp och 105 mj kvot 7,3
funderar på att öka havren med ett kilo

Alla råd välkommnas:D

Senast ändrad:
Sv: Få upp honom i vikt!!!

Det är bara att mata MER och inte stirra sig blind på tabellerna.

Jag hade en treåring under inridning som gick på 150 MJ och runt 1000 g sm rp - han behövde de mängderna just då.

Säger som ameo, fodra mer. Det ser inte ut som speciellt mycket mat till en stor fullblodsvalack.

nu får han detta
7kg hö, 7 kg silage, 2 kg havre, 2 kg betfor och så 1,5 kg rehab. när rehaben är slut blir det vete kli eller lusern.
Någon som har använt vete kli till sin häst??

Han vill inte äta mer grovfoder? Du har ju fina värden i ffa hösilaget och även höt har ok värden. Skulle mata på där så mycket han vill ha. Inte så att det du ger är för lite men vill han äta mer grovfoder så ge det.

Vetekli har jag inte så mycket att säga om. Känns mest bökigt då det är så stor volym på det.

Det ser ju bättre ut nu, men har du provat med fri tillgång på grovfoder upptill?

Jag har inte räknat på din foderstat, men alla fullblod jag har ägt har krävt en betydligt högre kvot än medelhästen och då tycker jag att soja är det perfekta valet, dels behöver de inte äta så mycket och dels brukar de gilla det. Lucern kan vara lite knepigare att lura i dem.

Jag har ingen erfarenhet av kli, tycker också det verkar lite bökigt pga volymen.

En foderstat som brukar funka bra på fullblod (och som dessutom inte är svindyr) är fri tillgång på grovfoder, sen en kraftfoderblandning på havre, lucern, soja och olja. Ett ex är då 2.5 kg havre, 1 kg lucern, 0.5 kg soja, 2 dl olja, obs - man måste såklart kolla värdena på grovfodret så att kvoterna blir rätt, det har jag inte gjort här.

Min häst som är svårfödd av lite fullblodstyp (och dessutom väldigt kräsen) har FRI TILLGÅNG till grovfoder dygnet runt, han äter runt 20kg/dygn, lite olika. Då är det både hö och hösilage med väldigt bra värden.

Utöver detta äter han ca 1 kg lucernhack, 0,5 kg fibergi, 0,5 kg müsli (special för svrsödda/tunna och kräsna hästar), 0,5 kg havre och 1 kg morötter/dag.

Han äter i perioder dåligt, och han tröttnar på vissa fodersorter, så jag får byta och variera ganska mycket i hans foderstat.
Det viktigaste är just fri tillgång på grovfoder, och sen lucerhacket, det har gett honom en kanonfin kropp nu :) (han ser inte längre ut som ett staket)

men äter din häst med god aptit, så föreslår jag mer grovfoder helt enkelt, så mycket han/hon vill äta egentligen, och sen tillägsfodra i första hand med sånt dom är speciellt för bra hull, som tex lucern eller fet musli.
Olja i maten kan också vara bra, men det äter inte alla hästar (min gör det inte).

nåt du kan prova, som dock är lite dyrare men ganska enkelt att fodra med är krafft groov 125 eller hippo grow samt olja.

mitt vbl var väldigt mager när jag köpte honom. Ger nu bland annat kornkross och matolja ½-1 dl. Matolja ger extra fett vilket kanske behövs...

Jag skulle ge fri tillgång på grovfoder och ge mindre havre och betfor, 2kg betfor låter mycke. mäter du det torrt eller blött?

Jag har fodrat med vetekli, men man kan inte ge så stora mängder pga högt fosforinnehåll, så det brukar inte täcka in så mkt för en svårfödd häst, några hekto om dagen brukar det få plats med ovanpå annat kraftfoder innan det blir för mkt fosfor. Sen är ju tydligen sammansättningen av aminosyror inte helt optimal för hästar har jag för mig, lite snålt på lysin om jag inte minns fel. Så det är ju ett smaskigt komplement för dem, men ska du ge större mängder passar lusern bättre. Men kli är bra om du bara behöver lägga på några hekto. :)

Fast äter din häst kan du ju ge av ditt silage istället, bra värden ju. :)

hej igen!
visst kan jag ge honom fri tillgång men i ärlighetens namn skulle han ruinera mig. Han har dock redan lagt på sig på rehaben så den fortsätter vi med.
Han har vid flera tillfällen fått fri tillgång och då kan han äta upp mot 25-30 kg per dygn.
Har hört att de inte kan tillgodo se sig allt grovfoder vid dessa mängder utan att de skiter ut det mästa stämmer det??samt att det krävs mycke att smälta sådana mängder.
kostar 3.50 kg för extra grovfoder här blir endel.
självklart är det det han behöver så ska han ha det men vi ligger väldigt bra i värdena. en lägre kvot men LÅNGT över grund behövet.

Min häst som är svårfödd av lite fullblodstyp (och dessutom väldigt kräsen) har FRI TILLGÅNG till grovfoder dygnet runt, han äter runt 20kg/dygn, lite olika. Då är det både hö och hösilage med väldigt bra värden.

Utöver detta äter han ca 1 kg lucernhack, 0,5 kg fibergi, 0,5 kg müsli (special för svrsödda/tunna och kräsna hästar), 0,5 kg havre och 1 kg morötter/dag.

men fibergi i sådanna små mängder gör väll ingen nytta eller???

ligger nu på
1006 smrp
144 mj
kvot 6,97

det är ju rätt mycke eller?
går åt rätt håll i alla fall, tar ju någon vecka att se resultat;)

Fortsätt ett par veckor till och utvärdera sen vad den nya foderstaten gör med hästen. BLir han finare så vet du det, blir det ingen skillnad får du justera uppåt igen. Konstigare än så är det inte :idea:

Jag ska absolut inte argumentera emot dig men har du tänkt på hur mycket du betalar per kg rehab och vad du får näringsmässigt sett och jämför med ditt hösilage?
Lägg på tex 2 kg hösilage så ger det mer MJ än 1 kg rehab och enbart lite mindre smrp. 2kg hösilage ger en kostnad på 7 kr. Jag är hyffsat säker på att Rehaben kostar betydligt mer än 7 kr/kg?

Men funkar han och ökar på det du ger så är det ju kanon! :laugh:

Jag ska absolut inte argumentera emot dig men har du tänkt på hur mycket du betalar per kg rehab och vad du får näringsmässigt sett och jämför med ditt hösilage?
Lägg på tex 2 kg hösilage så ger det mer MJ än 1 kg rehab och enbart lite mindre smrp. 2kg hösilage ger en kostnad på 7 kr. Jag är hyffsat säker på att Rehaben kostar betydligt mer än 7 kr/kg?

Men funkar han och ökar på det du ger så är det ju kanon! :laugh:

ja det har du rätt i blev bara så att jag köpte den för att vet rekomenderade den.
ska nog göra så
rehaben kostar 8 kr kg så då blir det billigare ändå.
men lusernen kostar bara 100 kr för 25 kg så det kunde ju vara något.
jag har redan en stallhyra som ligger högre en alla andra då jag tar mer torv och foder så att få ner kosnaderna skulle vara bra:d
tack för all hjälp

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 238
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar