Få upp häst i hull

cactuspower

Trådstartare
Hästen jag köpt är rätt mager, då hon är import.
Visserligen har hon redan ökat på sig en hel del på bara de veckor
som hon har stått här - men upp vikt ska hon, många kilo till är det som gäller!

Men jag funderar på vad man ska ge för någonting? Känns som om att man har lite dålig koll, hon går på fri tillgång på hösilage nu men man känner sig lite förvirad för jag har ingen koll på värden eller så alls tyvärr. Eller ja så här är det egentligen:

På morgonen får hon kraftfodret inne mellan kl. 6-7.00, hon får 1 kg havre.
Sedan har hon fri tillgång tills på eftermiddagen, hon brukar komma
in vid ca kl. 16-17.00 nu, vintertid när det är mörkt ute (på våren går de ute tills 20-21.00.) När hon kommer in får hon 1 kg havre,
1 kg kli, 1 kg betfor, mineraler och 2-3 kg hösilage.
På kvällen vid ca 21.00 får hon 1 kg havre och ca 3-4 kg hösilage.

Är detta för lite/mycket, i era öron? Vet ju inte som sagt hur det står till med värdena, men upp i vikt har hon ju gått en del redan, men hon ska ju upp betydligt mycket mer ändå! Så ska man ha kvar det så eller? Eller ska man öka grovfodergivan inne, eller öka kraftfodret? Vad låter rimligt?
 
Sv: Få upp häst i hull

korn brukar ha bättre effekt än havre om man vill få upp hästen i hull. kanske testa att byta?
fibergi är oxå ganska "fet" mat för hästarna.
du kan även ge henne olja och lucern
 
Sv: Få upp häst i hull

Funderade också på det med korn, så jag har fixat och tänkte byta ut hälften av havren till korn i stället, men det dröjer 14 dgr tills dess så tsv. så får hon helt enkelt stå på havre då. Ska ge henne olja med.


Glömde föresten tillägga hur mycket hon arbetar osv. Hon är en -01:a så i vår blir hon 4 år så därav så arbetar hon inte så mycket. Jag tänkte börja och bygga upp henne ordentligt nu, men jag tänker endast skritta henne de närmsta 1-2 månaderna har jag tänkt, ev. lägga in lite trav för variationens skull mest. Och så får jag se hur hon ser ut då i hullet, kroppen osv. Men jag rider ju ca 20 min när jag rider, tänker även gå ut och gå, kanske longera någon gång samt att jag ska försöka tömköra henne och även löshoppa någon gång. Men jag räknar med och försöka röra henne på något sätt ca 5 dgr i veckan, men rida henne max 4 dgr i veckan (varannan dag då.)
 
Sv: Få upp häst i hull

Jag tycker inte det låter överdrivet mycket förutsatt att hästen inte blir het av havren.
Det är svårt att ge något förslag eftersom du inte vet energi och protein på ditt hösilage. Det kan i princip innebära att hästen får i sig vad som helst. Vet man värdena är det alltid lättare att beräkna, även om det är fri tillgång.

Däremot hade jag bytt ut havren mot ett kraftfoder som är mer energirikt, till exempel Kraft Breed, Hestekraft, Hippo Alfa eller liknande. Jag tror inte Fibergi är så energirikt som de, men jag ska låta det vara osagt.
Jag hade också gett tillskott av lucern, hackad strå. Det är som ett mycket bra hö och det kan man ge upp till 3 kg av.

Jag skulle också ge mer hösilage under natten. 3-4 hösilage låter lite snålt. Det motsvarar ca 2-3 kg hö och det tycker jag är i minsta laget att äta under nattens 9 timmar. Minst 7 kg hade jag gett.

1 kg kli tycker jag låter som väldigt mycket.
Man brukar säga max 100 g per 100 kg, alltså max 500 g till en häst som väger 500 kg. Det är också väldigt fosforrikt vilket även havren är, så du har troligen ett rejält överskott av fosfor i din foderstat.
Om du ger lucern är det bra, för det är kalciumrikt så då jämnar de ut varandra.
Betfor tar också ut överskott av fosfor från havren.

Om du vill behålla havren som kraftfoder föreslår jag att du kompletterar den med lucernhack på morgon och middagsmålet och med betfor och kli på kvällen.
Lite olja eller linfrökaka kan man också ge för att få upp energin lite.
 
Sv: Få upp häst i hull

Okej ska försöka se över foderstaten lite närmare. Köpte hästen igår av de i stallet, så jag har inte haft så stor koll och hon kom ganska nyligen så det var väll för kanske ca 10 dgr sen hon fick havre alls eftersom hon är en import. Ville ju inte ge för mkt foder i början heller pga. risken för kolik.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 977
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 970
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp