Få upp gammal ponny i hull

sadelkammare

Trådstartare
Jag har en 24 årig korsningsponny, d-ponny, som hade kraftig fång för 1 och ett halvt år sedan.. nu har vi skrittat och travat och lite enklare dressyr i ca ett halvår.
Jag undrar vad jag kan öka på för att hon ska lägga på sig lite mer hull och därefter kunna sätta lite mer muskler, hon ser för tråkig ut nu :( Annars pigg och glad. Är rädd att ge för mycket också pga fången..
Idag får hon 7 dl blötlagd lucernpellets, 1 dl matolja och 1 dl kornkross/ dygn.
Tack tack för svar och tankar!

Sv: Få upp gammal ponny i hull

Vad äter hon för grovfoder och hur mycket?
Har du analys på det? Viktigt att ha det!
Tänderna kollade?
Mask kollat?

Har ingen analys på höet utan köper av en rätt stor leverantör och liksom litar på att det är bra.. Hon får hö 7 kg/dag.
Det där med mask blev jag lite fundersam på nu.. har henne på foder och tog liksom för givet att hon var avmaskad, ska kolla med ägarna det kan ju vara dags nu :o

Är det en rätt stor leverantör så borde de ha analys på det parti du köpt av, att de har analys är förresten inget säkerställande för att det är bra hö/silage, det gör bara att du vet vad du köper.
Begär kopia på det för att sätta en bra foderstat :)
Och kolla tänderna och maskstatus.

Kan vara så enkelt att hon bara behöver mer mat, av min egen erfarenhet så behöver gamla hästar lite mer protein än genomsnittshästen.
Äter hon mer hö om du ger?
Kanske prova lägga till lucernhack tills du får analysen?

Jag ska be om analys nästa gång vi köper! Är det någon skillnad på lucernhack och lucernpellets i innehåll? Lucern är väl för övrigt en bra proteinkälla? Tror inte hon äter mer hö om jag ger, tycker det ligger kvar lite i boxen och lite i hagen varje dag.

Skulle inte använda luzernhack till en äldre häst. Min fick foderinpackningar och en lös tand.
Tandis rensade bort luzernstrån tjocka som tandpetare som satt fast mellan tänderna. Äldre hästar kan få glesare bett och där sätter sig de grova stråna och skapar inflammationer.

Jag tycker du kan öka på luzernpelletsmängden. Hade problem med mitt gamla sto, 22 år, som tappade en hel del i hull. Var hos vet. och fick tänderna raspade eftersom hon hade vågbett, och då fick jag rådet att ge henne upp till 2 liter luzernpellets/dygn för att få upp henne i hull. Det har funkat, hon ser mycket bättre ut nu.
Dessutom så mycket hö hon orkar, den mängden får hon bestämma själv.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 230
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 050
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra. Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 249
Senast: Maria_81
·
Hästvård Hej alla, jag är nyreggad här på forumet men har följt diskussionerna här på forumet av och till sedan det startades. Tack för alla tips...
Svar
1
· Visningar
909
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna