Få tillbax svart färg.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Asterix
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 917
A

Asterix

Jag har en stubben sadel som tappat lite färg i sitsen. Kan man använda svart ekol olja för att få de tillbax? Färgen har lixom blivit gröngråbrunguld typ ( :crazy: )
Någon som vet om de går? eller hur jag ska göra för att få tillbax färgen..?

Sv: Få tillbax svart färg.

Om du ska använda nån olja tycker jag du ska använda Equipes läderolja för svart läder (finns en svart olja och en ofärgad), Ekololja kan vara bra enligt vissa, men jag och många med mig tycker det är en dålig produkt. Sadelmakare och sadelförsäljare har avrått mig från att använda den.

Hur gammal är sadeln och har färgen skavts av eller tvättats av?

Ett tips som jag fått av skomakare är att bara köpa skoputs.. Har inte testat dt då jag inte har behövt, men vad jag vet är det bara att använda vanlig skoputs och sedan använda en sån ullvante för att putsa upp färgen och se till att porerna stänger. Det är möjligt att det färgar av sig, så använd märka ridbyxor.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: morgaine
·
Övr. Katt Hej! Jag ska försäkra min katt men behöver då veta vad han är för färg. Vi ska göra besiktning snart men vill försäkra han innan det...
Svar
8
· Visningar
597
Senast: Filippa
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 150
Senast: Capybara
·
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka