Få tillbaka framåtdrivningen

J

Juliae

För två veckor sedan köpte jag hem ett underbart vackert arabsto. Snäll i all hantering och pigg och känslig att rida. När jag fick hem henne lät jag henne stå de första dagarna för att hon skulle få aklimatisera sig i lugn och ro. Därefter har jag tränat en hel del NH med henne, lekt i paddocken, tränat mycket lätt dressyr, och ridit ut på härliga uteritter. Men jag märker inte av den vilja och den väldiga energi hon hade när jag provred henne. Hon går alltid med öronen framåt och är nyfiken och med, men just den där framåtbjudningen saknar jag.
Hon får samma foder som innan.
Har någon förslag på hur jag ska gå vidare?

Mvh Julia

Sv: Få tillbaka framåtdrivningen

Har haft min arab i 6år nu och han kan ha svårt med framåtbjudningen på ridbanan,temporidning på uteritter brukar göra susen,då vaknar han till liv och hittar det där extra som krävs för att trampa på och gå fram ordentligt,men när jag slappat när vi ridit ut och tex bara skrittat/lullat runt, så blir han en segpropp igen,ska väl tillägga att min lilla herre är ganska bekväm/lat av sig när det gäller att jobbas på ridbanan,men han blir mkt bättre av att få gå på ordentligt ute (mkt trav och galopp).

Du har inte haft din donna hemma så länge och hon kanske inte vågar gå på ordentligt för att hon vill checka omgivningen som är relativt ny än så länge?

det löser sig säkert:laugh:

Mvh Arabizar

Sv: Få tillbaka framåtdrivningen

Jag känner igen det där med att när jag slappnar av så gör hon också det. Får hon långe tyglar så blir stegen också långa och tunga. Och förmodligen har det mycket att göra med hennes tidigare ägares ridstil. Hon har nämligen blivit endast skogsriden det senaste året!
Jag tror också det kan har att göra med att vi inte ridit så mycket med sällskap denna första tid. Mitt vanliga sällskap har nämligen gått och blivit halt.
Hon har nämligen haft mer energi när jag ett fåtal ggr ridit med andra.
Men jag ska absolut låta henne ta tid på sig att vänja sig vid allt nytt, och ge henne mycket av min tid. För hon är verkligen en toppenhäst! (som de flesta araber är :)

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 561
Senast: scizofren
·
J
Träning För två veckor sedan köpte jag hem ett underbart vackert arabsto. Snäll i all hantering och pigg och känslig att rida. När jag fick hem...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Juliae
·
C
Hästmänniskan Hej! Nu är det så att jag står i grubbel o grubbel och måste helt enkelt lätta på mitt hjärta och få höra hur ni tycker o tänker :)...
Svar
3
· Visningar
1 474
Senast: Raderad medlem 94602
·
H
Hästmänniskan Jag har inte ens varit inloggad på buke på evigheter, men idag blev jag så irriterad att jag bara måste få gnälla av mig i en tråd och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 972
Senast: Mela94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar