Få tillbaka aptit?

Problematisk

Trådstartare
Jag äter en medicin som har trollat bort min aptit. Det har hållit i sig några veckor nu så jag vet inte om det är nåt som kommer gå över eller om det är mer permanent.
Hursomhelst så märker jag att jag har dåligt med energi, är trött och lättirriterad och allmänt blä-ig, sannolikt på grund av att jag inte får i mig tillräckligt med energi osv. Så den stora frågan är, kan man få tillbaka sin aptit på nåt vis? Kan man göra nåt för att "lura" kroppen att bli hungrig/inte bli mätt lika fort?
Att "bara" äta på regelbundna tider hjälper inte, jag blir proppmätt efter några tuggor och det är omöjligt att få i sig mer.
Nu skulle det iofs inte skada om jag tappade nåt kg, så det är inte det stora problemet, utan det är mest humöret och orken (eller saknaden av det) som är problemet. (I kombination med att det som ex-ätstörd nog inte är så bra att gå längre perioder utan vettigt ätande)

Har nån varit i liknande situation och har några bra tips? Jag ska självklart ta upp det med läkaren nästa gång jag träffar denne men det dröjer nog ett tag.

Jag tänker att det skulle vara bra att kontakta läkaren så snart som möjligt för det gynnar knappast ett tillfrisknande att inte äta.

När jag haft dålig aptit har jag tänkt på att äta små, men fler mål. Att försöka äta på utsatta tider även om man inte är sugen och även om man bara äter en eller två tuggor. Äta sånt som man tycker normalt sett är gott. Jag upplever att soppa och mackor är lättare att äta när jag tappat aptiten så jag försöker göra mycket sånt.

Näringsdrycker som mellanmål?

Är inte såna apdyra utan recept?

Jag tänker att det skulle vara bra att kontakta läkaren så snart som möjligt för det gynnar knappast ett tillfrisknande att inte äta.

När jag haft dålig aptit har jag tänkt på att äta små, men fler mål. Att försöka äta på utsatta tider även om man inte är sugen och även om man bara äter en eller två tuggor. Äta sånt som man tycker normalt sett är gott. Jag upplever att soppa och mackor är lättare att äta när jag tappat aptiten så jag försöker göra mycket sånt.

Det är tyvärr rätt svårt att komma i kontakt med läkaren ganska omgående. Iofs ska jag till en sköterska snart och ta lite prover osv, jag skulle ju kunna nämna det då så kanske hen vidarebefordrar till läkaren.

Normalt sett älskar jag mackor och kan lätt smälla i mig ett helt gäng :D Nu däremot får jag inte ens i mig en. Så det är svårt att komma på sånt som är tillräckligt "lättätet", jag lever på typ pepparkakor och såna där små portionsburkar yoghurt för barn. (Konstigt att jag är trött och seg och vresig :angel:)

Kan proviva fungerar som mellanmål?

Nu dumförklarar jag mig själv här, men jag har faktiskt aldrig fattat. Vad ÄR proviva? Är det juice, smoothie eller nåt annat?

Det är tyvärr rätt svårt att komma i kontakt med läkaren ganska omgående. Iofs ska jag till en sköterska snart och ta lite prover osv, jag skulle ju kunna nämna det då så kanske hen vidarebefordrar till läkaren.

Normalt sett älskar jag mackor och kan lätt smälla i mig ett helt gäng :D Nu däremot får jag inte ens i mig en. Så det är svårt att komma på sånt som är tillräckligt "lättätet", jag lever på typ pepparkakor och såna där små portionsburkar yoghurt för barn. (Konstigt att jag är trött och seg och vresig :angel:)

Nu dumförklarar jag mig själv här, men jag har faktiskt aldrig fattat. Vad ÄR proviva? Är det juice, smoothie eller nåt annat?
Bra fråga. Dryck? :laugh: nämen det finns i olika konsistens, blåbär är lite mer trögflytande. Tycker den känns "snäll" och lättdrucken och är relativt mättande.

Om du inte har någonting som kan triggas av det som ätstörningar eller så så är det oftast bättre att bara få i sig vad som nu funkar att få i sig. Det är ofta lättare för folk att dricka än att äta så kanske en stor kopp oboy eller liknande kan hjälpa en bit på vägen för att få i dig lite energi (men bör såklart helst inte ersätta mat utan bara utöver maten).

Du måste kunna ringa eller maila mottagningen och meddela att du får ohållbara biverkningar. Sen får de avgöra vem som ska ta tag i det och stoppa in det i någons schema.
Om det har gått flera veckor och inte visat minsta tendens till förbättring så tycker jag inte man kan gå och hoppas på att det bara är en insättningsfas. Inte om du är så påverkad som det låter.

Är du tvungen att ta näringsdryck för att du inte kan få i dig vanlig mat pga medicineringen så ska du få den på recept. Men förstahandsalternativet ska kanske vara att försöka ändra medicineringen om den inte är väldigt viktig och saknar alternativ.

Du måste kunna ringa eller maila mottagningen och meddela att du får ohållbara biverkningar. Sen får de avgöra vem som ska ta tag i det och stoppa in det i någons schema.
Om det har gått flera veckor och inte visat minsta tendens till förbättring så tycker jag inte man kan gå och hoppas på att det bara är en insättningsfas. Inte om du är så påverkad som det låter.

Är du tvungen att ta näringsdryck för att du inte kan få i dig vanlig mat pga medicineringen så ska du få den på recept. Men förstahandsalternativet ska kanske vara att försöka ändra medicineringen om den inte är väldigt viktig och saknar alternativ.

Ja, jag kanske måste försöka komma i kontakt med nån och berätta om biverkningarna. Det är kanske inte så stor chans att det "går över" då, om det inte hänt nåt än?

Jag vill helst inte ändra medicineringen, för det här är även den första medicinen som verkligen verkar fungera. Så det är klart att den ska ha jobbiga biverkningar då :banghead:

Ja, jag kanske måste försöka komma i kontakt med nån och berätta om biverkningarna. Det är kanske inte så stor chans att det "går över" då, om det inte hänt nåt än?

Jag vill helst inte ändra medicineringen, för det här är även den första medicinen som verkligen verkar fungera. Så det är klart att den ska ha jobbiga biverkningar då :banghead:
Trist. :down:
Ja, om de informeras så blir det ju lite deras sak att ha en åsikt om ifall det är så illa att man behöver agera, så det inte bara är du som ska behöva sitta och avgöra det på egen hand.

Liknande trådar

Hundhälsa Har en liten DSG-kille på drygt 7 månader, en sprallig, glad och trevlig krabat som gillar att mysa och hitta på bus. Allt frid och...
2
Svar
22
· Visningar
3 327
Senast: GardenAngel
·
C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 203
Senast: Curly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV