Få stopp på het häst !!!

P

Pampas

Undrar bara om någon har ett gott råd ?? (har letat och letat på forumet efter liknande tråd men inte hittat nån....svårt...)

Har ett sto på 6år som älskar att bli riden (har ingen bana att rida på nu så vi rider bara ut i skog och mark). Problemet är att hon tycker att det är såååå roligt att trava och galoppera så det går nästan inte att få stopp på henne....:crazy:

Jag försöker att släppa på tyglarna men då ökar hon direkt då tar jag dom igen då lugnar hon sig efter ett tag men så fort jag lättar så sticker hon i fulllllllll galopp !!
Samma när man ska stanna, man får verkligen sitta tungt, luta sig bakåt, ner med hälarna och ta henne "hårt" i munnen.... ändå tar det LÅÅÅNG tid att stanna henne oavsett hur mycket "woah" man använder.....

Det här är inte bara på hemväg utan jämt när man travar/galopperar.
Hjälp !!!! Jag är inte rädd det är inte det men SNÄLLA !!! jag vill inte behöva slita och dra henne i munnen, det skär i mitt hjärta !!!

Vad ska jag göra !! ALLA RÅD ÄR VÄLKOMMNA !!!!!

Sv: Få stopp på het häst !!!

Ok, hon är ung, har troligen inte tillräckligt med muskler och orkar inte bära sig riktigt i trav och galopp utan börjar då springa ifrån sig själv och blir då svårstoppad.

Rid mer i skritt, form, förflyttningar, off road runt träd etc. Träna mer kommunikation som att stanna med sätet, sväng med skänkel utan tygel m.m. Lägg sen in en övergång till trav som du genast saktar av efter ett par steg och som du sen ökar successivt. Ingen galopp förrän traven sitter. Ta det lugnt! Hästen är ung;)

Lycka till!

TACK ! Det låter ju faktiskt vettigt ! I ärlighetens namn så är det inte bara hon som tycker att det är roligt att galoppera :angel: !!

Men det är sannt som du säger, får man kontroll på att saktaner i trav så kan man fixa det i galopp sen...

Jag provar och kämpar på med det !!

Hej

Jag har precis börjat prova en ny metod på min häst som hittils har funkat jätte bra... på han är hemvägen problemet, så nu skrittar jag alltid på hemvägen. Lägger in massa halter med kanske 20 meters mellanrum.. han ska då stå stilla (fastän han är pigg o de spritter i kroppen) tills jag säger fram.. om han går fram av sig själv backar jag honom och gör om samma sak... Efter X antal ryggningar lärde han sig tillslut under den ridturen att man kan skritta på långa tyglar utan att stanna, och att man kan göra halt och VÄNTA på nästa signal...

Kommer nu fortsätta med detta tänkte jag och sedan kanske öka att göra det i trav/tölt...

Aja detta va bara en ide ialla fall som funkat på min häst!! hoppas du hittar en bra lösning!! :)

Álfdís skrev:
Efter X antal ryggningar lärde han sig tillslut under den ridturen att man kan skritta på långa tyglar utan att stanna, och att man kan göra halt och VÄNTA på nästa signal...

Vart lite fel.. ska såklart vara att han lärde sig att inte springa på långa tyglar... hade visst skrivit stanna...

Låt det inte ta lång tid innan du fått vad du vill, då vet hon ju att hon kan fortsätta.
Träna i skritt -whoa- STOPP direkt efter kommandot, back något steg, stå still. Träna några gånger tills hon lärt sig kommandot någorlunda. Var inte rädd att ta tag i henne, det är du som bestämmer och ska visa henne vad som ska göras.

Tänk på att whoa betyder alltid stopp, inte bara sakta av. Till sakta av kan du använda prooo eller något. Ska du sakta av från trav till skritt sätt dig i sadeln så som att du vill att hon ska sakta in, säg -proooo- och sakta in på en gång. Spelar ingen roll hur hårt du måste ta tag i henne hon ska sakta in hur som helst. Och så fort hon gjort rätt (saktat in i det här läget) så ger du efter på tyglarna så det blir bekvämt när hon gjort rätt. På så sätt kommer hon sträva efter det bekvämma stället och saktar hellre av än att man sitter och sliter.

Hoppas du fick lite att tänka på nu. Lycka till :)

LÅt hästen göra misstaget, sitt inte och "tjuvhåll" för att hon ska lugna sig.

Be hästen att sakta ner eller stanna och gör den det inte så stoppa den ORDENTLIGT och backa upp den. gör detta tills hästen inser att det är bäst att den stannar eller saktar ner när du vill.

För stoppen säg whoa en gång sen stoppa den, vid nedsaktning så be den att sakta ner (med den signal du använder till det) och gör den itne det då så stoppa den och backa UTAN att säga whoa. fortsätt sedan igen och ge hästen chansen igen. SE TILL ATT ALDRIG TJUVHÅLLA!

funkar inte det så rekomenderar jag en running W.....

Tack för alla goda råd !!! Nu känns det bättre :) Jag har ju lite och jobba med, det är ju inte kul att rida när man får slita och dra, vill ju att det ska vara bekvämt för oss båda...

Tack för rådet att inte sitta och tjuvhålla, det blir ju lätt så :angel:

Men det är ju sant att man måste nog vara konsekvent och sen tala om vad som gäller på en gång....
Nu ska det faktiskt bli roligt att testa i praktiken....
Men tycker ni att det är skritt och trav som gäller tills allt funkar ??
Vad är running w ???

Pampas skrev:
Tack för alla goda råd !!! Nu känns det bättre :) Jag har ju lite och jobba med, det är ju inte kul att rida när man får slita och dra, vill ju att det ska vara bekvämt för oss båda...

Tack för rådet att inte sitta och tjuvhålla, det blir ju lätt så :angel:

Men det är ju sant att man måste nog vara konsekvent och sen tala om vad som gäller på en gång....
Nu ska det faktiskt bli roligt att testa i praktiken....
Men tycker ni att det är skritt och trav som gäller tills allt funkar ??
Vad är running w ???

Börja först i skritt, när det funkar så gå över till trav och när det funkar i trav så gå över i galopp. Blir svårt att ordna det i högre gångarter om du itne fixat de lägre först. och se till att din häst kan stå still! och dessutoma tt du ofta gör det! Stilla ståendet är en bortglömd gångart och hästen ska verkligen kunna stå still! LÄNGE!

Running W är en slags anordning du knyter runt hästens framben, du håller en ände och när du kommer i galopp och säger whoa och hästen inte stannar så rycker du...
Det gäller att vara modig och jävligt snabb för du vill inte ligga under hästen när den väl stuper på näsan och ligger på marken;)

Jag känner igen problemet.
Såhär gjorde jag:
Varför springer hästen? Ingen häst tycker det är så kul att springa att den förederar att göra det även om den blir dragen i munnen. Min häst sprang för att hon var rädd för att någon skulle dra henne i munnen.
Jag började varje ridtur med att leda henne bakom mig en bit och stanna med jämna mellanrum med wah och vända mig om, gick hon förbi så fick hon backa. När hon stannade bra på wha så satt jag upp. jag gjorde samma sak i skritt vikthjälper, wha och sist tygeltag. Jag lärde henne röstkomando för att sakta av visserligen i ihägnad.
När hon hetsade i trav eller galopp så började jag med vikthjälper och saakta aav sedan tog jag i tyglarna, funkade inte det så tog jag i tyglarna och gav efter direkt när hon jaktade av och så rusade hon igen och så var det samma sak igen saakta aav sedan tygeltag och eftergift så fort hon saktade av och så rusade hon igen. Blev hon för het så hoppade jag av och ledde henne tills hon stannade på wha utan att gå förbi mig och då satt jag upp igen.
Första målet var att hon gick lungt bättre att hon galoperade lugnt än travade hetsigt, lugnade hon sig på sakta av i galopp så belönade jag henne med eftergift och mycket berömm. Sedan började vi arbeta med att hålla rena gångarter. Och som andra redan påpekat låt henne göra sina egna misstag förutsätt inte att din häst ska springa var bara beredd på om hon gör det. För att din häst ska slappna av och lita på dig så måste du ochså slappna av.
Detta funkade på min häst, hoppas att det kan vara till någon hjälp.

Min häst är precis likadan i trav och skritt. Han har vart travhäst så han har lärt sig att öka tempot när man drar i tyglarna.
Det första jag gjorde var att lära honom stanna på röstkommandot wooah, och det tog två veckor tills han gjorde ett korrekt stopp utan tygeltag. Jag skulle liksom få honom att vara stolt över att göra halt, tycka att det var roligt. Och självklart stannar han hellre på ett röstkommando än att bli dragen i munnen, så alternativet för honom var att stanna på röstkommandot. Han stannar merän gärna så fort jag säger första bokstaven, för att han vet att han slipper bli dragen i munnen.
Sen tränade jag mycket i skritten att han skulle skritta 20 steg, halt. Skritta 10 steg, halt. Skritta 20 steg, halt. Skritta 5 steg, halt.(ja, du fattar säkert)
Sen gjorde jag samma sak i trav, fast i stället för halt saktade jag av till skritt.
När han kunde detta gjorde jag samma sak fast halt efter traven. Galoppen har jag inte börjat med än, men jag ska göra samma sak där. LYCKA TILL!

Ok !!! Jag har ju gjort alla fel man kan !! Jag har haft henne sedan januari och har bara ridit på western ridskola innan... Det är ju lite skillnad att rida "vanlig" häst och ridskolehäst !!
:crazy: När vi har travat och det har gått fortare och fortare så har jag tjuvhållit henne i munnen ända tills jag tyckt att det varit nog eller gått för fort. Då har jag tagit jätte hårt för att få stopp på henne.....:( Det har resulterat i att hon börjat kasta med huvudet och ibland kör upp huvudet när hon springer.....

Det känns som att det här måste som ni säger komma från skritt och arbetas in innan man galopperar och är där igen, sliter och drar....

Tålamod !!!!! Skönt att höra att det funkar för er då finns det ju hopp..... det ultimata är ju att slippa ta dem hårt i munnen, jag vill inte rida om det ska vara så..... :(

Det där running w är INGET för mig, jag är både för FEG och för KÄR i min häst, skulle inte kunna göra så......det MÅSTE gå på nåt annat sätt !!! :)
Jag ska prova alla goda råd..... :bump:

Det är så sant, hon är dåligt musklad..... Hon har nog inte blivit så mycket riden innan..... Riktigt svankryggig är hon och när hon kom till mig var hon "fet".... Nu ser hon mycket sundare ut men fortfarande svankryggig...... :crazy: Med risk för att inte följa tråden.....har någon något bra förslag hur man tränar upp musklerna, lite lätta roliga övningar (man kan ju inte bara rida ut hela tiden, det blir inte kul i längden heller......)

Ett par råd som jag praktiserar på ivriga pållar.
När det börjar ökas lägg volt (om man har olats)tillslut börjar dom tycka att det e krångligt så det e bäst o ta det lugnt
en annan e .Hästen e stark rakställd men behåll rakt fram med skänklar o vrid in huvudet så att den går böjd med huvudet men rak med kroppen det e nog oxå jobbigt så hästen lugnar sig.

Liknande trådar

Ridning Hej. Jag har ett stort problem med mitt travar sto som jag behöver hjälp med. När jag rider på banan så går hon jättefint och lugnt i...
Svar
11
· Visningar
1 979
Senast: Karoliten
·
Ridning Hej. Jag känner att jag behöver lite råd och tips kring hur jag ska lösa min situation med min häst. Hästen min är väldigt stor och har...
2
Svar
21
· Visningar
4 606
Senast: mackan
·
Ridning ska börja med att det är inte jag och den hästen jag rider det handlar om utan mitt ridsällskap. Det är nsv bruks ca 15 år, ej...
Svar
3
· Visningar
2 026
Senast: Thrillie
·
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 538
Senast: Linja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka