Få stimulanshingstar

FadeAway

Trådstartare
Såg att reglerna ha stramats åt på asvh så att hingsten måste ha elit samt hoppindex på minst 130 eller dressyrindex på 125.

Detta reducerar alltså hingstarna till

Dressyr
Amiral (FAI inte löst licens sen 07)
Bernstein (FAI inga betäckningar sen 04)
Briar
Chapman (om FAI fortfarande finns)
Don Primero
Master

Hoppning
Cardento (FAI)
Cortez (FAI)
Feliciano
Irco Marco (Om FAI fortfarande finns)
Irco Mena (FAI)
Robin Z (om FAI fortfarande finns)

Så för utom de nygodkända så finns det alltså sammanlagt fyra hingstar som går på annat än fryst att välja på varav endast en av dessa är hopphingst. Smart ASVH :idea:

Sv: Få stimulanshingstar

Nu har Du ju låtit bli att ta med alla spermaimporthingstar med blup som kvalificerar för användning som stimulanshingst.
Lägger Du till dem ser listan helt annorlunda ut...

och jag har inte uppfattat det som om de skall vara ELIT samt ha det blup Du anger utan detta är alternativa kvalificeringsgrunder..

Senast ändrad:

Jag har gärna fel för det låter oerhört deprimerande. :)

Ändringar 2010
Kriterierna för att bli stimulanshingst har stramats till något. Värdebokstaven ska vara Elit. Nygodkända avser de hingstar som blev godkända i år och föregående år.

Kriterier för Stimulanshingst

Elit-hingst
Hopphingst med Blup-index 130 eller mer
Dressyrhingst med Blup-index 125 eller mer
Nygodkända hingstar i år och förra året, 4 år och äldre
Betäckningslicens måste vara löst 2010 hos ASVH.

Senast ändrad:

Som jag tolkar det så står det mer som Elithingst eller hopphingst med ....eller dressyrhingst med..... eller nygodkända...
Alltså att det är en uppräkning där var rad är ett eget kriterium som inte ska knytas ihop med övriga raderna.

Noterade nu denna raden :o:D

"Stimulanshingstarna omfattar även spermaimporthingstar och utlandsstationerade svenska hingstar med svensk licens."

Men är det i så fall bara de spermaimporthingstarna med blup över 130 och inte de svenska A-hingstarna? Vad skiljer en spermaimports A mot ett svensk hingst A?

Hittade gamla listan nu så de har bara strukit de A-hingstarna som är under 130 resp 125. Så då är jag med. Tycker dock att det är luddigt skrivet även om det är skönt att ha fel :D

Om du går in på sprangrulla.se så har dessutom alla stimulans hingstarna en lite "rosett" i högra hörnet!

(O tycker var o varannan hingst har det! =O)

Alla hingstar har ju inte löst licens ännu, t ex borde väl Szkopul vara med som har 133 i hoppindex och är nybliven A-hingst?

Liknande trådar

Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 927
Senast: Ottilia
·
Avel Inspirerad av tråden om de nya ELIT hingstarna i Trakehner Verband började jag fundera på när det kan vara dags för ASVH att utnämna en...
Svar
1
· Visningar
2 051
Senast: sona
·
Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 602
Senast: SeagirlM
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 792
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023