Få sprut på hästen?

Illuzter

Trådstartare
Behöver lite träningstips till våran fyraåriga russhingst.

Problemet med honom är inte att han inte kan springa, han har alla förutsättningar för att kunna springa riktigt fort, men han håller inte i grejerna och tar inte i. Trots detta tränar han på 2.20 och då joggar han bara och han har vunnit en av sina tre starter och varit trea och fyra de andra gångerna.

Men hur ska vi få honom att förstå att det är först hans ska vara och få honom att hålla i grejerna?

Tacksam för alla förslag.

//Olivia

Sv: Få sprut på hästen?

Förmodligen har han inte fattat vad det handlar om ännu, tycker ändå att han har gjort bra resultat?! Vissa hästar behöver några gånger på sig att fatta läget...

Annars kan ni kanske prova ett annat huvudlag på honom nästa start.

:angel: vi har en shettis...som är en treminutersponny...hemma på väg till stallet. Men då han är inne på banan:mad:
Går lite bättre om man har en russkompis som går före, men att få den att kuta i lopp??? springer 3.40!!!! Han kan så himla mycket mer, alltså liknande problem som russägaren ovanför.
Tänkte på fodret? det är ju svårt att fodra de här raserna (fång). Vi ger betfor o havre, ska man kanske ge något racing speed???
Ang russet så är den ju jätteduktig:love: men du kanske kan prova med att låta en snabbare kompis springa med o ligga lite före, träna intervall.

Resultatraden kan man inte klaga på och förra året lätt vi honom bara få kolla läget och stressade honom inte till några resultat. Men nu när vi har kört igång honom igen känns han riktigt loj. Vi tränar honom alltid med en hästkompis, som han får kampa emot och visst håller han tempot men han håller inte i bettet och lyssnar inte särskilt mycket på drivning. Har funderat på att låta medryttaren rida galoppheat på honom och att öka fodergivan.

Några andra tips?

//Olivia

Han kanske inte gillar bettet? /ont i mun? :smirk:

Hmm.. rid ut med en kompis, och "tävla" i galoppintervaller kanske.. Få honom att gilla att ligga först.
Risken är väl att han stressar sig istället. :crazy:

Edit: Jag ser nu att du redan gör d..

Kan det inte vara så att han är i en växtperiod och är lite slöare nu.

gladys skrev:
Hmm.. rid ut med en kompis, och "tävla" i galoppintervaller kanske.. Få honom att gilla att ligga först.
Risken är väl att han stressar sig istället. :crazy:

Edit: Jag ser nu att du redan gör d..

Kan det inte vara så att han är i en växtperiod och är lite slöare nu.
Vårat russ blev grining o ville inte jobba då han fällde, den tiden börjar ju nu.

Min ena ponny var en riktig latmask, sprang mest och larvade hela tiden. Hans grej var att springa ifatt hästen framför och sen ligga och sura utanför den och strunta fullständigt i alla andra.

Med skygglappar blev han bättre för då fortsatte han framåt tills han var utanpå ledaren. Han blev en racer som inte hade skämts för sig i dagens elit då han hade haft lite hästar att tävla emot i stället för att springa och larva sig. ;)

Tror inte han har några problem med tänderna, han är inte strulig i munnen och vi kollade tänderna förra året hos Torbjörn Lundström som sa att han hade perfekt bett och inga vargtänder.

I lopp och i snabbjobb har han helstäng, funkar lite bättre med det men blir ingen jätte stor förändring.

Vad tror ni resultatet skulle bli om man ökade kraftfodergivan?

//Olivia

Illuzter skrev:
Tror inte han har några problem med tänderna, han är inte strulig i munnen och vi kollade tänderna förra året hos Torbjörn Lundström som sa att han hade perfekt bett och inga vargtänder.

I lopp och i snabbjobb har han helstäng, funkar lite bättre med det men blir ingen jätte stor förändring.

Vad tror ni resultatet skulle bli om man ökade kraftfodergivan?

//Olivia

Det kan man inte uttala sig om eftersom vi inte vet foderstaten.
Min var fångkänslig så jag hade alltid en balansgång...

Just nu går han på fri tillgång på ensilage och får 1/4 kg uppblöt betfor och 1/2 kg havre. Tycker ni att vi ska prova att öka fodergivan?

Illuzter skrev:
Just nu går han på fri tillgång på ensilage och får 1/4 kg uppblöt betfor och 1/2 kg havre. Tycker ni att vi ska prova att öka fodergivan?

Nu blir det ett låångt svar, he he...

Hur är han i hull? Vad har du för värden på ensilaget?

Mitt russ är i år 3 år och har väl inte riktigt greppat det här med trav ännu (mitt fel förmodligen, har koncentrerat mig mer på körning istället, det är så HIMLA KUL!! :banana: ) och hon är knepig att hålla i hull. Har prata med både vet och Krafftrådgivarna. Har ett väldigt bra hö som hon får fri tillgång till samt ca 3 dl uppblött betfor, 1,5 kg Krafft Groov 90 och 1 dl Krafft Oil. Detta skiljer sig mkt ifrån din foderstat helt klart. Hon har dock alltid varit mkt pigg och är ju det nu oxå + hysat bra i hull (hon såg mer el mindre bedrövlig ut förra året vid den här tiden). Denna foderstat är MKT väl tilltagen för att vara russ men behövs tydligen på min tjej.

Vad jag vill säga är att du vågar nog öka på din foderstat en hel del men var samtidigt varse på hur han blir i hullet å magen osv, det passar ju inte på alla. Det finns ju miljoner olika kraftfodersorter som djuren tar upp på olika sätt och som kanske kan passa ditt russ mer el mindre bra. Nu kommer ju oxå våren så småning om och han é hingst så då kan han ju behöva lite extra energi om det är så att han går å spanar in alla snygga tjejer som dyker upp snart.

Jag tycker att du kan ringa bla Kraffts foderrådgivare (gratis) å höra vad de har att rekommendera. Finns säkert andra att ringa oxå.

Ang tänderna så hade jag absolut inga problem i munnen på min tjej men när tandisen ändå var i stallet så tyckte jag att hon kunde titta till henne ändå. Det visade sig att hon hade vargtänder och var vass i kanterna och när det väl var dags att plocka dessa 2 små saker så slutade det inte bättre än att 8(!) :eek: tänder vart utplockade på min 3-åriga tjej. Kan ju säga att det kändes rätt bra att hon kollade upp henne. Det var 6 mjölktänder som inte hade släppt och det satt fast ruttna foderrester (stank ILLA om de tänderna milt sagt!) mellan de gamla och nya tänderna och hon hade inte visat ngt som helst för oss under träning el så. Fick order om att kolla upp henne en ggn i halvåret tills hon blir 5 år. Nu har du ju kollat tänderna för inte så länge sedan, men det är aldrig fel att göra det igen med unga djur...

En anna sak som har gjort UNDERVERK för mina djur är en koll av kotknackare (finns miljoner olika namn på detta yrke men jag kallar dem kotknackare här iaf). Detta var när jag körde ponnytrav själv (ca 15 år sedan, nu är jag bara "tränare" eftersom jag är för "gammal"). Bla tog jag då ut Einar från Romme som efter en liten stunds kännade på dåvarande russtoet kunde han tala om hela hennes skadehistoria! Det var riktigt läskigt faktiskt! :eek: Och efter den enda behandlingen tränade hon 2.05 (hade rek 2.13) på nästa snabbjobb! :banana: Han behandlade oxå mitt vbl som i 10 år hade gått med bakkotor tjocka som stolpar och dagen efter beh var han så gott som torr!! Han gick även igenom en del av ridhästarna i det stallet och de märkte oxå av en stor skillnad. I detta fall så var det för vbl:et han kom men vi tyckte att han kunde kolla av även russtoet när han ändå var där (vi upplevde inga direkt problem med henne just då) och det vart ju en fullständig nytändning för hennes del! :bump:

Lite senare så hade jag en hingst undan detta russto som oxå gick på travet och han tappade gaisten, lite typ som din kanske, tränade då runt 2.35 (3 år) och den otroliga "go'n" som han brukade ha fanns inte där. Vi hittade inga fel på honom och tänkte att vi provar att ta ut ngn igen. Denna ggn blev det Anna Olofsdotter (tror att hon hette så, höll till på Valla iaf) och samma sak hände då!! Han bara kom tillbaka!! De var som om han "vågade" springa igen helt enkelt. Han blev senare en 2 min ponny.

Det kan ju vara värt att kolla upp sånt här när det inte finns ngt att "ta på". Dock ska man väl ha koll på att han inte har några veterinära besvär innan man tar ut en kotis e dyl. Å så finns det ju säkert VÄLDIGT många självutnämnda klåpare på marknaden oxå så man bör väl kolla upp referenser innan.

Jag kanske bara har haft tur med mina "fall" men jag kan inte annat än att rekommendera detta. Jag kan tillägga att jag är stans pessimist och tror inte på ngt förrän jag ser det men här fick jag helt enkelt ge mig, det funkade!

Det vart lite långt det här som sagt men det är de tipsen jag kan ge dig just nu.

* Prova gärna att ändra foderstaten men var varse hur han mår/reagerar.

* Tandstatus kan förändras fortare än man tror, är aldrig fel att kolla igen.

* Kanske en koll av vet och kotis inför säsongen, kan ge mer än man tror.

* Är han snygg? Varför är han hingst? Kan han ha svårt att fokusera för att han é hingst? Kanske man inte direkt märker men man kan ha det i bakhuvudet iaf... Jag har inget emot hingstar, mina var det så länge som jag ägde dem, men det är en tanke bara...

* Till sist! Ha kul med din ponny! 2.20 är ingen dålig tid alls! Förstår ändå vad du menar. Kan han vara less? Lite ponnybus-galopper med andra ponnyer/hästar på ridturena tror jag är bra! Prova lite annat än vanlig körning, hoppträna (med måtta han är ju inte så gammal), träna dressyr (aldrig fel med rätt form och lösgörande arbete), kör med vagnen rakt ut i skogen (à la Maraton), galopp i backar, tolka i snön osv. Men behåll snabbjobben 1 ggn i veckan el 1 ggn varannan vecka så att han inte "tappar" det iaf. Allt för att få honom glad just på banan när det gäller.

Hoppas att detta kan leda till ngt iaf och lycka till inför säsongen 2006. Min "Snoffa" lallar bara på i 3.10 tempo än så länge så det dröjer nog innan hon kvalar... :o :D

//M

Måste bara säga vilket härligt inlägg :bow:
I like :D

Illuzter skrev:
Jag tycker som ovanstående att du kan prova att ge mer, men vara lite försiktig och se hur han reagerar.

Har samma "problem" med en ponny jag kör. Han är inte överdrivet tränad och springer och lallar. Har ändå gått 2,12 i tävling men springer och gnäggar(!). Vet inte hur jag ska göra för att få honom att förstå att man ska springa men det är väl bara att träna på. (Han är 7 år:)) men det kommer. Träna vidare bara ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 223
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 772
Senast: AbCdE
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 430
Senast: Migo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 586
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka