Få sökningen framåt-neråt

Sv: Få sökningen framåt-neråt

Denna frågeställning kan du säkert få hur många olika svar på som helst. Har du ingen aning rekommenderar jag att du börjar träna för en bra tränare, då får du konkret hjälp. Lycka till!

summer san skrev:
Denna frågeställning kan du säkert få hur många olika svar på som helst. Har du ingen aning rekommenderar jag att du börjar träna för en bra tränare, då får du konkret hjälp. Lycka till!
Formulerade mig kanske fel, menar...
Hur gör NI rent praktiskt när ni vill få en relativt oskolad häst att söka sig framåt-neråt?

ÅÅ detta kan blir en intressant diskution :)

Låt höra! ;)

Hm jag kan säga så här!
När jag började jobba hästarna på en liten volt, i kapson och lina från marken, sökningen ner kom då hästen var avslappnad och verkligen böjde sig, inner höft fram, innerbak under tyngpunkten och gav efter i linan och följde sin böjning.

Med bett kan jag inte svara än!

Så fort hästen kan smack/spöhjälp framåt och förhållning i munnen rider jag ut på skogsvägarna här omkring. Travar i lätt sits med tygeltyngdskontakt på rak häst i lugnt tempo (skritt i nedförslut och stark uppför), tar mer kontakt endast vid halvhalt för att bibehålla lugnet och takten samt för ledande tygeltag för att bibehålla rakheten. Försöker f ö bara störa så lite som möjligt så att hästen själv kan hitta sin balans, då åker huvud/hals ner automatiskt. Använder detta som styrketräning under ganska lång tid och lägger sedan in tempoväxlingar med bibehållen form/takt/frihet för att muskla hästen att korta sig själv. Har jag en häst som konsekvent väljer kort och hög istället för lång och framåt kan jag sätta på stång för att hjälpa hästen hitta ett bättre sätt att balansera sig, men även då är tygeln lös så länge jag inte behöver hjälpa hästen.

Jag trycker ned nacken. Börjar från marken på stallgången. Fungerar det inte kan jag locka med godis. Skrittar med långa tyglar i terräng och gör svängar. Försöker hålla en jämn kontakt med munnen.

Min erfarenhet är att böjningen och sökningen går hand i hand genom hela hästens utbildning. Där sökningen brister, brister också böjningen, där böjningen brister där brister också sökningen. Fast egentligen har bjudning en stor del i det hela också, men bjudning som jag ser det är mer en mental egenskap - att hästen vill vara med.

När hästen ställer i nacken på ett bra sätt och böjer sej *jämnt* genom kroppen, så får den också (per automatik?) en fin kontakt med yttersidan & yttertygeln - den "kommer fram" till yttertygeln. Denna kontakten och sökningen till ytter försvinner om hästen till exempel inte ställer sej på ett vettigt sätt i nacken och istället överböjer i halsen + rätar ut höfterna (vanligt, mer eller mindre extrema varianter finns ju dock).
När sökningen fram till ytter finns, kommer det också vara lättare att genom övningar (olika för olika hästar?) få den att komma fram och söka kontakt även när man erbjuder en större ram = framåt-nedåtsökning.

Ett ex från min vardag - min stela märr (väljer självmant kort överlinje och ganska hög form) funkar det egentligen bäst ifall man rider svag, svag öppna på volten (ägg-formad volt), eller rider böjd-rakt-fram eller öppna längs spåret och sedan låter henne "följa böjningen" in på en volt och erbjuda henne en större ram - då sträcker hon ut, pustar, frustar, tuggar och jag hurrar ;). Öppnan är ett utmärkt medel för att jobba med böjning och sökning, rätt utförd så placeras hästen mot yttertygeln genom det bärande inner, men allt går som sagt hand i hand - den jämna böjningen är också en förutsättning för att den svaga öppnan ska ge någon effekt, öppnan i sej är samlande och hästen kommer att komma mer framåt-uppåt än framåt-neråt - jag låter den göra det och försöker istället använda mej av volt ur öppnan, eller eventuellt böjd-rakt-fram efter öppnan för att stimulera sökningen fram-ner.

Med den nya killen, verkar det mer handla om att placera honom mer i en bättre jämvikt och balans meddelst mycket svängar, stopp, tempoväxlingar, trav-halt och så vidare. Han är i sej själv "formad på tygeln", så det är inte det som behövs, det som behövs är mer kvickhet för hjälperna och "ram-sättning" - det vill säga att han kan stanna inom den ram jag visar.

Börjar dock från marken med nya hästar, stillastående böjning, när ställningen i nacken kommer brukar också de flesta hästar söka ner och sträcka ut sin yttersida - lyfta främre delen av bröstkorgen. Sedan får man ta det steg för steg, ur det stillastående fram i skritt och behåll samma sökning och böjning - viktigt att det hela tiden är jämn och med fin kontakt genom kroppen, munnen, tyglarna och att man inte drar hästen på plats, utan visar den och erbjuder den.

Jag tycker det är mycket svårt, särskilt på en del hästar där koordination, balans, egen form och reson i kroppen etc inte är det bästa.

Senast ändrad:

Okej var det så du menade ;) . Jag har ett system jag följer i unghästutbildningen, jag gör samma med varje häst, dock kan tidsperioderna variera beroende på hur hästen reagerar på de nya sakerna.
Steg 1 Longera utan inspänning eller annan utrústning
steg2 Vänjer vid sadel och träns och longerar med det
Steg 3 Longerar med inspänning, hästen lär sig att ge efter för tygeln
Steg 4 Sitter upp och rider ( hänger och sitter i stillastående ett par ggr, sedan rider jag i lina)
Redan här leder jag på yttertygeln och rider på framåt, vips har man sökning neråt-framåt. Svårare behöver det inte vara. Jag är emot att rida hästen ur form i början, det blir mer självklart för hästen att lära sig rätt från början. Så fort hästen kan starta och stanna på kommando rider jag ut i sällskap med en annan häst, även då är jag noga med neråt-framåt. Det är bra att få lite draghjälp för de flesta unghästar är lite vingliga och har dålig framåtbjudning i början. Rider max tjugo min per pass.

em76 skrev:
Jag trycker ned nacken. Börjar från marken på stallgången. Fungerar det inte kan jag locka med godis. Skrittar med långa tyglar i terräng och gör svängar. Försöker hålla en jämn kontakt med munnen.

Du får ursäkta att jag frågar men menar du allvar??? Trycker du ner nacken på hästen för att få den till att söka sig neråt??? Eller sa du det på skämt :confused:

Vad uppnår du i ridningen genom att trycka ner hästens hals på stallgången :confused: Är denna metod något du vill lära ut till andra?

Detta har jag faktikst sett hos min förra instruktör när hon rider sina hästar, då när hon ville få hästen i trav, så tryckte hon ner huvudet uppifrån sadeln för att hästen skulle komma ner med huvudet..men nja inget jag skulle rek!

Är inte så superintresserad av framåt-neråt innan jag vet att jag kan få bak vikten på djuret. Framåt-neråt på bogarna är relativt meningslöst.

Så först ser jag till att jag kan få bak vikten något, sedan finns det ju en rad metoder. Clownmun, kamma tyglarna, überstreichen osv.

Carmenzita skrev:
Är inte så superintresserad av framåt-neråt innan jag vet att jag kan få bak vikten på djuret. Framåt-neråt på bogarna är relativt meningslöst.

Men om du rider en unghäst då som inte är utbildad... skulle du då fortfarande inte sträva efter framåt-nedåt?

Hm det är sant, och jag fattar fortfarande inte varför hon gör det?!

Trycka ned nacken???
När jag får barn ska jag kissa på dom så att dom lär sig att gå på pottan...

Carmenzita skrev:

Så först ser jag till att jag kan få bak vikten något, sedan finns det ju en rad metoder. Clownmun, kamma tyglarna, überstreichen osv.

Fast überstreichen gör man ju för att kolla självbärigheten/självhållningen, inte framåt-nedåtsökningen? Det är inte meningen att hästen ska följa framåt-nedåt när man gör det. Kan du förklara vad du menar?

/Majola, mer förvirrad för varje dag.

:) Kan du förklara för en vanlig bonnatös vad überstreichen innebär rent praktiskt??

Liknande trådar

Samhälle Finns det någon som har koll på hur det funkar att köpa Resplus-biljetter till små ställen. Jag kan se förbindelserna när jag söker i...
Svar
14
· Visningar
840
Senast: MiaMia
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 860
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hästen ska medicineras med Equisolon i en månad och jag klurar på hur det bäst ska ske... Är det någon som har erfarenhet av vad/hur...
Svar
6
· Visningar
567
Senast: Corax
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 248
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Valp 2024