Få rent tekanna?

Red_Chili

Trådstartare
Jag hittade en jättetrevlig tekanna i farsans skåp idag och eftersom den inte använts på år och dagar fick jag tillåtelse att räkna den som min :banana:

MEN, den är smutsig. Sån där beläggning som blir på av te (kanske även kaffe?) om man inte gör rent den ordentligt och nu vet jag inte alls hur jag ska få den ren.

Den är nämligen gjord så att det är skitsvårt att komma åt med vanlig diskborste överallt...

Finns det något superrengörningsmedel för sånt här som man bara kan ha i, skölja ur och sedan ha en ren och fin kanna?
Eller, hur gör man?
 
Sv: Få rent tekanna?

Prova med vanligt salt och vatten. Skaka runt det i kannan så borde du få bort beläggningen.
 
Sv: Få rent tekanna?

Jag hittade en jättetrevlig tekanna i farsans skåp idag och eftersom den inte använts på år och dagar fick jag tillåtelse att räkna den som min :banana:

MEN, den är smutsig. Sån där beläggning som blir på av te (kanske även kaffe?) om man inte gör rent den ordentligt och nu vet jag inte alls hur jag ska få den ren.

Den är nämligen gjord så att det är skitsvårt att komma åt med vanlig diskborste överallt...

Finns det något superrengörningsmedel för sånt här som man bara kan ha i, skölja ur och sedan ha en ren och fin kanna?
Eller, hur gör man?

Ja det finns precis ett sådant superrengöringsmedel! Nämligen vanligt maskindiskmedel. Tillsätt detta och riktigt hett vatten, låt stå en stund och sedan när det bara att skölja ur så är det rent!
 
Sv: Få rent tekanna?

Även jag gick in i tråden för att tipsa om maskindiskmedel + kokande vatten.

Är det kalkavlagringar så kokande vatten och ättiksprit.
 
Sv: Få rent tekanna?

Annars kan du prova med bakpulver och kokhett vatten....låta stå en stund och sen diska ur.
jag brukar göra det med min tekanna och muggar som har beläggning efter te och kaffe :bump:
 
Sv: Få rent tekanna?

Det hade också varit bra, då hade man fått lite användning för bakpulvret som bara står på en hylla nu :angel:
Nu har kannan stått i blöt över natten med diskmedel i. Från början var vattnet kokhett men det är det ju såklart inte längre. Ska se om man får bort lite mer av beläggningen i alla fall.
 
Sv: Få rent tekanna?

Citronsyra brukar fungera för just té-beläggningar.

Jag lyckades få rent en välanvänd tekopp genom att dricka fruktsoppa i den men det fungerar säkert lika bra med pressad citron och en svamp :D
 
Sv: Få rent tekanna?

Fast det ska inte stå över natten. Utan maskindiskmedel + kokande vatten och sen efter en kortare stund slå ur och skölj ur.

När vi ändå är inne på det, så har man något man kan ställa på en spisplatta, t ex en kastrull eller stekpanna, som det är fastbränt i. Så i med lite vatten, en diskmaskinstablett, slå på plattan på max, och låt det koka upp och buskoka en stund. Sen slår du ut vattnet och färdigt. Helt underbar, fattar inte hur jag överlevde innan =)
 
Sv: Få rent tekanna?

Jag håller med dig, maskindiskmedlet är varje diskares bästa vän, så väl för maskin och grov handdisk!

*påminner mig själv att köpa hem det igen (har inte haft hemma sen jag flyttade ifrån huset och dv sambon för 1 år sen)*
 
Sv: Få rent tekanna?

Lite sent nu men jag upptäckte av misstag att Coca Cola rengjorde min mugg från te och kafferänder.
Glömde kvar colan i muggen och nästa dag när jag hittade muggen och jag hällde ut colan så var det en tydlig rand med rent och smutsigt i muggen. (var på jobbet, glömde muggen bland alla papper... ;) )

Skrämmande! Vad är Cola egentligen???
 
Sv: Få rent tekanna?

Och har man bara en kastrull som ser grå och tråkig ut ska man koka tomatsås i den, då blir den glansig och fin igen.
(Och mat får man på en gång, smidigt som tusan)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp