Få rent alldeles nya före detta vita tävlingsridbyxor

skjona

Trådstartare
Vi har ett stort problem just nu,köpte dyra fina vita tävlingsridbyxor i Falsterbo och använde dessa under helgens tävlingar.
Första tävlingsdagen var inte så blöt och endast en klass så då blev de ganska rena efter tvätten,(dock inte kritvita)
I söndags däremot så öste det ner och det verkade som sadeln till och med färgade av sej på dem,trots blötläggning i fläckborttagningsmedel hela natten och ytterligare behandling under dagen är de inte rena.
Blekare fläckar men dock inte rena.De går ju inte heller att tvätta varmare än 40 grader.......
vad gör jag?I efterhand skulle vi ju använt några av de andra paren och inte de nyaste,men skadan är ju redan skedd.:crazy:

Sv: Få rent alldeles nya före detta vita tävlingsridbyxor

Filmjölk tar ju bort mögelfläckar (som är oerhört svåra att få bort), kanske värt att prova...
Man lägger i filmjölk i ett dygn och tvättar sedan :)

Jag tvättar mina Pikeur i 60 grader trots att tvättrådet säger 40 grader. De blir aldrig rena annars.

Risken/sannolikheten är att de är färgade vita. Det innebär att när man använder klorin, fläckborttagning etc så bleker man bort den vita färgen, och byxorna blir grådaskiga.

Jag kör med det där medlet i rosa förpackning i 60 graders tvätt.
Det funkar och jag har en rödbrun sadel=rosa aschle efter tävling i regn.

Jag kör med det där medlet i rosa förpackning i 60 graders tvätt.
Det funkar och jag har en rödbrun sadel=rosa aschle efter tävling i regn.
Och samma tvättmedel finns även i vit burk för just vit/ljusare kläder. Jag lyckades få bort ill-orange kebabsås från en vit tröja med hjälp av detta plus 60 grader på vattnet.

Galltvål funkar jättebra. Gnugga med galltvålen innan du tvättar som vanligt.

Alltid tvätt i 60 grader - ja. Lägger till en sak - försök inte med 40 grader först och testa (då fäster fläckarna och det hjälper sedan inte om du tar 60 garder).

Alternativ ett lämna in på kemtvätt! Alternativ två lägg byxorna i blöt i varmt vatten med en skopa vanishpulver. Spraya gärna på vanishgel på de allra värsta fläckarna. Lägg i tvättmaskinen och tillsammans med det vanliga tvättmedelet lägger du en halv skopa vanishpulver, går åt en del,hehe:D Och tvätta sedan på 40 eller 60 grader. Alternativt 40 grader med tillval på maskinen, typ förtvätt eller hårt smutsat:)

Men vågar man tvätta dem i 60 grader då?Tror ni inte de krymper då?
jag tror också att det är den fesljumna temperaturen som gör att det inte går att få rent trots Vanish och Ta bort och vad de nu heter,jag har testat alla!

Det mesta går att tvätta i 60 grader utan att det krymper eller blir förstört. Men om du redan har testat tvätta byxorna en gång med vanish och det inte gick bort är det tyvärr ingen ide att tvätta igen. Då har liksom fläckarna "grott in sig". Lämna på kemtvätt och hoppas på att de går bort är mitt tips:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka