Få pigg o snabb häst lugn

Emmie andersson

Trådstartare
Hej
Idag ska jag hoppa en väldigt pigg o stark häst så skulle behöva några tips på att få henne lugn.

Hoppas att ni har några bra tips!

Ska du rida den på lektion kan du kanske inte välja själv hur du får lägga upp timmen men då kan du å andra sidan be din instruktör om hjälp. Annars är mitt tips att vara noga med takten, inte låta hästen springa iväg och hamna i ett "av och på"-läge där du får bromsa för att sedan öka såfort du släpper efter på tygeln. När du har ett jämnt läge där du reglerar tempot och hästen bjuder framåt tycker jag det är lämpligt att jobba den mer. Min ponny kan bli väldigt pigg på vintern i grupp, då brukar jag skritta länge. Övergångar, rakriktning, lagom ställning och framme för skänkeln. Travar först ponnyn är "med mig" i skritt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 381
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 009
Senast: cewe
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
912
Senast: Lejd
·
Hästhantering Jag lånar en lite yngre häst ibland. Hästen går på lösdrift, blir väldigt otålig då man tar in för att borsta etc trots hötuss. Snurrar...
Svar
10
· Visningar
888
Senast: BoYo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka