Få pigg o snabb häst lugn

Emmie andersson

Trådstartare
Hej
Idag ska jag hoppa en väldigt pigg o stark häst så skulle behöva några tips på att få henne lugn.

Hoppas att ni har några bra tips!

Ska du rida den på lektion kan du kanske inte välja själv hur du får lägga upp timmen men då kan du å andra sidan be din instruktör om hjälp. Annars är mitt tips att vara noga med takten, inte låta hästen springa iväg och hamna i ett "av och på"-läge där du får bromsa för att sedan öka såfort du släpper efter på tygeln. När du har ett jämnt läge där du reglerar tempot och hästen bjuder framåt tycker jag det är lämpligt att jobba den mer. Min ponny kan bli väldigt pigg på vintern i grupp, då brukar jag skritta länge. Övergångar, rakriktning, lagom ställning och framme för skänkeln. Travar först ponnyn är "med mig" i skritt.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 468
Senast: Edla
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
1 169
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
928
Senast: skogaliten
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 145
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka