Få ny häst hemkörd

Sv: Få ny häst hemkörd

Mjo, om jag har tur så har jag det. Dock finns bilen som jag kan få låna en bit utanför Uppsala - åt helt fel håll. En resa som borde ta runt fem timmar i restid är helt plötsligt uppe i åtta timmar ren restid om jag ska låna den bilen.
Sen tillkommer ju tid för veterinärbesiktning, lastning av och på, lämning i stallet (antar att jag inte bara vill dumpa hästen där för att åka och lämna bilen ;) ) och ja.. Hade varit enklare om man hittade en närmare stan helt enkelt.

Nackdelen med en studentstad med bara inflyttade studenter som vänner (vilka dessutom är bortresta över sommaren..)
 
Sv: Få ny häst hemkörd

Sen har jag en fråga till som rör detta, jag är ju inte alltför sugen att hyra transport för 1600-1700, köra flera timmar, veterinärbesikta och sen inte få med mig en häst hem. Eller är det så man alltid gör?
 
Sv: Få ny häst hemkörd

Men du menar att ägaren skulle vara sugen på att skjutsa motsvarande?

Varför inte göra två besiktningar om du känner dig osäker, en med en veterinär på plats och en hemmavid?
 
Sv: Få ny häst hemkörd

Tänkte att det är lite skillnad om ägaren bor nära stallet, man veterinärbesiktar där och sen kör hem hästen åt mig. Också skillnad om man har egen transport och bil eller måste hyra (hade jag tyckt i alla fall, men här kan ju alla tycka olika).
Nu är det inte så i detta fallet, men ändå. Inte så ovanligt att man bor nära sitt stall :)

Dubbla besiktningar däremot tyckte jag lät som en idé värd att fundera på! Tänk att man inte själv kommer på de enklaste saker ibland..
 
Sv: Få ny häst hemkörd

Vem hade du tänkt skulle betala det?

Jag har själv inget eget släp trots att jag säljer hästar, tycker du att jag som säljare ska hyra ett när du som köpare inte vill göra det?

När jag sålt häst åkte den ena med hästbuss som köparen fixat och den andra hämtades av köparen.
 
Sv: Få ny häst hemkörd

Min tanke var mer om säljaren hade egen bil och släp till - vilket inte är ovanligt, och att man skulle betala bensinpengar eller liknande. Och som flera har svarat så har det faktiskt inträffat fler än en gång att man fått hjälp med att få hästen hemkörd.. Alltså var jag inte helt orealistisk när jag frågade.
 
Sv: Få ny häst hemkörd

Så du har ändrat dig om att besiktiga hästen hemma? Det är inte ovanligt att säljaren skjutsar till en veterinär i närheten, om de har transport.
 
Sv: Få ny häst hemkörd

Nja, problemet just nu är att ägaren inte heller hade någon transport, samt är ganska mycket gravid (en av anledningarna till att hästen ska säljas) och inte vill köra om jag uppfattat det rätt. Verkar inte heller finnas några transportfirmor som kör sträckan Uppsala-långt ut i skogen - vilket annars hade varit mitt andra alternativ.

Nu försöker vi luska lite tillsammans om hur man kan lösa detta på bästa sätt - som tur är har hon (i alla fall hittills) varit väldigt trevlig och enkel att prata med :) Är ju lite att pyssla med när man ska få ihop hämtning, besiktning, kontraktskrivning och överlämnande av utrustning..
 
Sv: Få ny häst hemkörd

Men litar du inte på hennes veterinär alltså? Om hon gör en gårds. bes nån dag innan så du vet att hästen är ok så kvittar det väl om det är din eller hennes vet? Så mycket måste man väl kunna lite på legitimerade yrkesfolk eller? :crazy:

Annars gör ni en klinik bes.
Då kan du kanske närvara och ta tåg dit?
 
Sv: Få ny häst hemkörd

Mja, snarare att jag vill vara den som står som beställare på veterinärbesiktningen - så att jag uppfyller min undersökningsplikt som köpare. Kan ju funka om det går att fakturera mig eller liknande, har inte undersökt det så noga ännu. Grejen är att hästen står hos en tredje part eller vad man nu ska säga just nu, och jag tror inte att ägaren vill åka upp för veterinärbesiktning (hon var inte med när jag kollade på hästen) så det ligger ju på gårdsägarens goda vilja och tid att hon kan veterinärbesikta hästen åt oss. Annars får man nog lita på veterinärerna ja :)

Hästen står utanför Riddarhyttan och jag vill ha den till Uppsala. Inte en jättelång sträcka men helt plötsligt är jag uppe i åtta timmar ren körtid om jag lånar den bil och transport som jag eventuellt kan låna..
 
Sv: Få ny häst hemkörd

Nu har jag inte lusläst din tråd, men det är hyfsat vanligt att man möts på kliniken som köparen har valt för besiktning och därifrån beror det ju på hur besiktningen gick vem som kör hästen :sneaky:.

Om du absolut vill ha en gårdsvet utan klinik vet jag faktiskt inte, då får du nog ha lite tur med säljaren om de ska gå med på att köra hästen till dig innan köp.

En av de hästar jag har sålt körde jag till en klinik åt köparens "håll" (6-7 mil) fastän vi har flera kliniker på mycket närmare håll, och sedan lånade köparen både transport och transportskydd och körde hästen hem till sig. Det kändes enklast i det fallet.
 
Sv: Få ny häst hemkörd

Har fått 3 av 5 shettisar hemleverade av säljare. Resterande av 2 personer som ställde upp mot milersättning.
 
Sv: Få ny häst hemkörd

Du är ju lite orimlig.
Du vill köpa hästen.
Det är väl din sak att hämta den???

Eftersom det är köparen som ska vara beställare till veterinärbesiktningen, är det rimligt att köparen väljer veterinär.
Ï den situation du beskriver, där varken säljare eller köpare har transport, tycker jag att det rimliga valet (lite beroende på vad det är för häst) är gårdsbesiktning där hästen befinner sig och att beställaren (i detta fallet du) befinner sig på plats.
Det rimliga, igen, är väl att ha hyrt bil och transport så att hästen kan tas med vid samma resa.

Själv åkte jag från Karlstad till norr om Uppsala för att hämta häst. Hade då gjort upp med en bekant några mil från säljarens går att övernatta där.
Men det är klart, jag har dragbil och släp så just den komplikationen fanns inte.
Fyra timmar bort och fyra hem tycker jag är inom rimlighetens gräns att köra.
[/LIST]
 
Sv: Få ny häst hemkörd

Nu har det ju kommit fram saker som jag inte visste när jag bara slängde ut funderingen för någon vecka sen eller två. Och om du läst vad andra svarat så var det inte orimligt alls - även om det så klart inte är något man kan kräva och visst är det mitt ansvar att få hem hästen.
 
Sv: Få ny häst hemkörd

Det är inte omöjligt, beror helt på säljaren men själv så har jag kört en häst till sin nya ägare mot att denne stod för transportkostnad - hyrning av släp och bensinkostnad. Nu var det inte så långt, 20 mil fram och tillbaka.

Hästen jag köpte i våras körde jag hem själv men med säljarens släp. Det sket sig med det jag skulle lånat så säljaren lånade ut sitt, väldigt snällt!
Nu var det bara 14 mil fram och tillbaka så säljaren fick tillbaka släpet dagen efter i samma skick som vi lånade det i.
 
Senast ändrad:
Sv: Få ny häst hemkörd

Beror ju helt på säljaren, min senaste häst fick jag inte ens körd några mil dit lastbilen skulle hämta upp den utan att dom skulle ha betalt för det också. Hade aldrig köpt hästen av dom där snåla typerna om det inte vore för att jag verkligen ville ha just den hästen som fö. inte var billig och man kör ju inte hästen själv 100mil i transport så gärna så lastbil var liksom enda alternativet. Som säljare bör man ju vara lite serviceminded också och jag skulle nog utan problem kunna köra en häst en bit.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
972
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 663
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 617
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 846
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp