Få ny häst hemkörd

tolksele

Trådstartare
Jag letar häst just nu och undrar om ni tror att det finns någon chans att man kan få hjälp med att få hästen hemkörd av säljaren?
Har ingen egen transport och skulle vilja använda min veterinär, och då skulle det ju passa bra om man kan få hästen hemkörd och besiktad hemma innan man skriver på köpekontraktet..
Gäller ju att man hittar en häst på rimligt avstånd då också, så klart.

Själv skulle jag definitivt kunna tänka mig att köra min häst runt två timmar för försäljning mot ersättning/inget prut på priset men vill veta lite hur andra tänker om det. Genom att själv lämna hästen får man ju se stallet och så innan man släpper helt också.

Så, vad tror ni? Är det helt omöjligt?
 
Sv: Få ny häst hemkörd

Hej!

Det beror ju helt på säljaren!

Hade inte jag lyckats hitta en snäll bukefalosare att hjälpa mej köra hem min pålla hade förra ägarna kört hem henne till mej (från Jönköping till Stockholm). Hästen innan körde ägarna från Dalarna till Stockholm, de ville så gärna se var hon skulle bo.

Så det beror helt på ägaren. Det finns ju hästbussar annars :-)

/Lavinia
 
Sv: Få ny häst hemkörd

Det är lätt att säga att man kan tänka sig att köra när man inte har möjlighet.

Visst finns det chans, fick min hemkörd för en liten summa och vet flera andra. Det går alltid att fråga. Jag tycker dock att du ska besiktiga hästen först, inte en chans att jag hade kört en häst en längre sträcka utan att veta om den egentligen är såld eller inte.
 
Sv: Få ny häst hemkörd

Om du betalar för det och om ni avtalar när ansvaret ska övergå till dig som köpare.

Det normala är att ansvaret övergår till köparen när denne hämtar hästen. Om säljaren ska köra hästen till köparen på köparens begäran bör man nog avtala om att ansvaret övergår till köparen när hästen lämnar säljarens stallplan. Det bästa som köparen är att vara med på resan och se hur hästen lastas och sätts fast i släpet. Är oturen framme och hästen skadar sig illa under resan är det viktigt att man vet vems hästen är och vem som ska ta ansvar för den.

Det allra bästa är om du själv hyr ett släp och hämtar hästen så är det tydligt vem som har ansvar.
 
Sv: Få ny häst hemkörd

Tack, då har jag lite att tänka på!

Hur gör man då med veterinärbesiktning? Man säger ju ofta att man ska anlita sin egen veterinär, som man har förtroende för. Men detta fungerar ju bara om man köper hästen inom det område som ens egen veterinär verkar, vilket i mitt fall inte är så sannolikt (i nuläget). Hur gör man för att hitta en bra veterinär till besiktningen? Kan man använda sig av säljarens gamla, ringa någon random distriktare eller hur gör man?
Hur har ni andra gjort med besiktning? Tänker också på om man anlitar någon transportfirma, ska man åka till andra sidan landet själv, vara med vid lastning och besiktning och sen lämna hästen? (klart man ska, men antar att få gör det eftersom det är så bökigt och kostsamt)

Min förra häst köpte jag av en vän som gladeligen körde henne 60 mil till mig ;)
 
Sv: Få ny häst hemkörd

Jag har kört hästar till köpare mot milsersättning, då har dock köpen varit klara sedan innan.
Skulle aldrig gå med på att sätta mig och lasta och köra en häst för att någon EVENTUELLT vill köpa hästen när den väl kommer fram.
 
Sv: Få ny häst hemkörd

Besiktiga hästen på klinik som du väljer, så kan du ju höra dig för kanske kan någon rekommendera en veterinär på den klinik du väljer. Det viktigaste är väl inte att det är din vanliga veterinär, utan kanske att det inte är säljarens vanliga veterinär..
 
Sv: Få ny häst hemkörd

Skulle inte köra omkring på hästen till en spekulant som inte bestämt sig.
Vid avklarad affär skulle jag kunna tänka mig att hjälpa till om avståndet var rimligt.
 
Sv: Få ny häst hemkörd

Inte helt hopplöst alltså :)

Nu ska jag bara hitta hästen jag vill ha också, och klura på det där med veterinärbesiktningen..
Hur dumt är det egentligen att använda sig av säljarens ordinarie veterinär?
 
Sv: Få ny häst hemkörd

Fick min körd jönköping->halmstad för att kolla på den :). Vi köpte honom och då kom vi överens att körningen skulle ingå i priset, annars hade vi stått för bensinen.
 
Sv: Få ny häst hemkörd

När jag sålde mn första häst så körde vi (min pappa körde för jag var 16) till klinik för besiktning och sedan hem till köparna. Det kändes bra - det var bra köpare och det var trevligt att få se vart han skulle bo och säga hejdå.
 
Sv: Få ny häst hemkörd

Inte helt hopplöst alltså :)

Nu ska jag bara hitta hästen jag vill ha också, och klura på det där med veterinärbesiktningen..
Hur dumt är det egentligen att använda sig av säljarens ordinarie veterinär?

Jag resonerar så här att om jag besiktigar på klinik och besiktningen är beställd och betalad av mig så spelar det mig ingen större roll om säljaren tidigare haft kontakt med vetrinären. Skulle nu vetrinären grovt ha misskött sitt åtagande har jag ju valet att stämma denne.
Det är en annan sak om säljaren beställt och betalt besiktningen, har vetrinären då gjort fel på något sätt så kan jag inte ställa den till svars.
Jag som bor i Norrland tycker ju att två timmars körning alt. 4 h (dit och tillbaka) är småpotatis, bara att hyra en transport och hämta hästen. Ska säljaren göra det åt dig förutsätts nog att du redan betalat hästen och att transporten ingår i köpet, alt. att de får extra betalt för körningen.
 
Sv: Få ny häst hemkörd

Ja, så klart hade jag tänkt betala för både transportering och häst isf :)

Problemet är att det inte bara är att hyra en transport och åka, eftersom jag inte heller har någon bil att köra transporten med. Dessutom verkar det vara oerhört svårt att hitta transporter att hyra i mina trakter, och det var därför jag började fundera i dessa banor från första början..
 
Sv: Få ny häst hemkörd

Dessutom verkar det vara oerhört svårt att hitta transporter att hyra i mina trakter,.

"I mina trakter" har vi 3-4 mil till närmsta ställe som hyr ut hästtransport och jag tycker att det är helt OK.
Fast jag har förstås köpt en egen transport för det är enklare.

Har svårt att föreställa mig att det inte finns någon i Uppsala med omnejd som hyr ut hästtransport.
 
Sv: Få ny häst hemkörd

Ja, så klart hade jag tänkt betala för både transportering och häst isf :)

Problemet är att det inte bara är att hyra en transport och åka, eftersom jag inte heller har någon bil att köra transporten med. Dessutom verkar det vara oerhört svårt att hitta transporter att hyra i mina trakter, och det var därför jag började fundera i dessa banor från första början..

Hur gör du om hästen akut skulle behöva åka till klinik? Finns det ingen du känner som har en bil du kan låna?

Jag som säljare hade nog dragit öronen åt mig om köparen inte kan ordna så att hästen transporteras hem till denne. Jag skulle inte själv våga ha häst om jag inte har ett ekipage hemma, dvs bil och transport, som jag, om jag behöver, kan lasta in en häst i och köra iväg med.
 
Sv: Få ny häst hemkörd

"I mina trakter" har vi 3-4 mil till närmsta ställe som hyr ut hästtransport och jag tycker att det är helt OK.
Fast jag har förstås köpt en egen transport för det är enklare.

Har svårt att föreställa mig att det inte finns någon i Uppsala med omnejd som hyr ut hästtransport.

Det finns firmor som lever på att hyra ut transporter i Uppsala :D. Bara att googla
 
Sv: Få ny häst hemkörd

Tycker dom flesta säljarna som har möjlighet att köra verkar villiga att köra hem hästen om avståndet är rimligt. Min hästs förra ägare hjälpte mig hem med min häst, kändes tryggt eftersom hon kände hästen och hade kört honom många många gånger innan.

Sen finns det nästan alltid gårdar som hyr ut hästtransporter om man inte har nära till några firmor som gör det. Man måste bara leta runt på annonserna lite.
 
Sv: Få ny häst hemkörd

Det går nog om man får bra kontakt med säljarna.

Vi har fått en ponny levererad till oss innan vi hade transport. Det var förvisso bara ett par mil bort. Vi levererade också en ponny nästan 20 mil bort, bara för vi ville se hur hästen hamnade. Så någon omöjlighet är det nog absolut inte :).
 
Sv: Få ny häst hemkörd

De senaste hästarna som köpts in till vårt stall har samtliga levererats av säljaren efter godkänd besiktning. Det har helt enkelt passat bäst så, säljaren har inte velat ha hem hästen igen när det ändå är klart att hästen är såld.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
975
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 663
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 617
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 846
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp