Få med förtroendet upp på ryggen..

Sv: Få med förtroendet upp på ryggen..

Ja att vara vaksam har ju varit hästens räddning- som det flyktdjur som den är.

En del som har mer av den uppgiften i sin flock slutar inte för att den kommer ifrån den.

En sak som man idag inte ser så sällan är att sätta ihop de unga med äldre o de lär sig mkt fortare av en häst än av en människa.

Det gäller att bevisa för dem att jag skyddar dem i alla lägen. DÅ kan de lägga ner.

Jag har lyckats stärka självförtroendet på en häst, fuxsto! Se gärna tråden om detta. Jag tror du just nu behöver öva henne i att du " skickar iväg" henne. Ha en longerlina å be henne gå före dig ibland, tex in genom stalldörren eller in i skogen om niär ute. Det är inte så lätt, man måste visa sig oberörd, Alltid! Men det lyckas. Hon ska våga gå före dig, så som det blir när du sitter uppepå.
Själv får jag stöd i kunskap från Klaus Ferdinand Hempfling, boken dansa med hästar eller dvdn. Jag har kursat för honom oxå. Lycka till.

Kloka ord!
Ska ta till mig detta och istället tänka på henne som misstänksam i stället för rädd. Känner genast att mitt överseende kommer att bli större med det tankesättet.

Är det en tråd som du tror att jag skulle kunna ha användning av så får du gärna länka till den.

Har sneglat på den boken ett tag och nu fick jag ju då en anledning att köpa den. :)

Min unga islänning var nog lite sådär som din häst. Om man blir ledd så vet han att jag tar hand om allt, och då tror jag inte ens han funderar över vart vi går eller på vad typ. Han känns mest som en tågvagn, bara följer.

Så började vi typ tömköra. Jag hade långt grimskaft och började gradvis backa min position gentemot honom medan vi gick, bredvid huvudet, sedan bredvid halsen, sedan bredvid bogen osv tills jag kunde gå helt bakom.
Om det dök upp något som han blev skeptisk till så fick han stanna och titta om han ville. Men aldrig vända sig bort från det "skumma".

Han fick stå och kika lite, oftast såg man att huvudet kom ner lite, och då kunde jag skicka fram/be honom att gå igen. Obs "be om att gå".
Om han fortfarande var för osäker kunde han få kika lite till, jag kanske flyttade fram min position från bogen till halsen, för lite extra stöd. Ibland kunde jag också be honom sänka huvudet lite för att "bryta" på ett mjukt sätt. (han är sedan tidigare lärd att sänka huvudet vid lätt tryck i nacken)
På ovanstående vis tog vi oss utan problem fram i naturen ;)

I början höll jag mig till samma rutt, för att det skulle bli lite comfort zone, och när det funkade med mig helt bakom började vi utöka. Ibland måste jag flytta fram min position för att visa stöd, men aldrig att jag behövde leda.

Huvudsaken är att man låter hästen få tid på sig att hitta sitt EGET självförtroende och inte pressa den förbi något innan den är redo, då får man hopp och skutt och kast med liten ryttare ;)

Så, ta dig tid, och låt det ta den tid det tar, så ska du se att ni snart kommit över det där :)

Jag tror grejen är lite att skicka över henne först, så att du inte går före, för att höja hennes eget självförtroende också. :)

Håller helt med. Enkelt övat tar man et lång rep och sedan går man bredvid bogen, lite bakom bogen, vid magen, strax framför höften, vid höften. Sen kanske man ligger lite risigt till och det är bättre att gå över till tömkörning :p

Alltås successivt flyttar sig bakåt och låter hästen gå först. Varenda häst går ju prickfritt som en hund bakom utan problem, att få dem att gå rakt fram med stdigt bjudning är desto värre, ännu mer om hästen blir lite osäker. Men det är bara att öva och vara noga med att inte låta hästen falla in bakom en :)

Jag blir lite mörkrädd när hästar blir rädda i sitt rätta element- skogen.

Att de kan bli rädda för saker i samhällen är solklart.

Om man ska låta hästen titta på allt kommer man inte att kunna tävla t.ex.

Jag låter gärna hästen pinna på förbi det otäcka o den vet att jag inte kommer att tvinga den att undersöka. då lär de sig att blunda o bara gå.

När man ska tvinga dem att undersöka saker- ja då är det lätt att hästen tappar förtroendet o börjar med allsköns konster för att slippa. Backa,vägra gå, resa sig mm.
Lär hästen att det är du som håller koll på verkliga faror o skyddar dem från det.

Fast här upplever jag att det inte behöver finnas motsättningar mellan "ditt sätt" och "skuggis sätt". Jag ser det lite som att man lär hästen blunda genom att välja sina tillfällen då man låter den undersöka vs då man ber den strunta i det och gå förbi.

Fast iofs, jag ska nog inte säga så mycket. Min häst beskrivs ofta som "stissig" och "tittig", medan jag ser honom som levande och uppmärksam. Men så utnyttjar han nog oxå tillfällena att stanna och titta/gå åt sidan med medryttarna (känns det som i ridningen nu jämfört med när jag endast red själv), något han never ever gör/fått göra med mig och inte är ett dugg svår att hindra från heller. Så jag tror det mycket handlar om hur man själv upplever hästen och hanterar den utifrån det. Det är svårt att vara svart-vit om man inte är där IRL :)

Funkare bra :)

Ett tips till är att skriva knapplån/*kl* eller liknande om du klickar på "svara"-knappen under ett inlägg som du inte direkt svara. I detta fallet klickde du på min knapp vilket syns genom att mitt användarnamn står längst upp till höger i ditt inlägg. Och egentligen ville du ju bara tipsa trådskaparen/TS eller svara allmänt i tråden. Många på buke blir ganska irriterade över detta att klicka på fel knapp (eftersom det är ett användbart sätt att rikta sitt svar till någon specifik i en tråd så blir det ju fel om svaret ser ut att vara till någon annan), så ett litet tips från mig bara :D

Jag blir lite mörkrädd när hästar blir rädda i sitt rätta element- skogen.
Tråkigt att du blir rädd av det, men det händer faktiskt.
Att de kan bli rädda för saker i samhällen är solklart.

Om man ska låta hästen titta på allt kommer man inte att kunna tävla t.ex.
Den hästen jag nämner har inga behov idag av att glo på varenda sak, om hästen fortfarande håller på så, så har man inte lyckats ge den självförtroende att slappna av och låta ryttaren ta "ledningen"

Jag låter gärna hästen pinna på förbi det otäcka o den vet att jag inte kommer att tvinga den att undersöka. då lär de sig att blunda o bara gå.
Sånt HÄR skrämmer mig däremot... Blunda och gå? Jag vill då iaf inte att min häst ska "blunda" och gå, den ska vara medveten om sin omgivning och mig.

När man ska tvinga dem att undersöka saker- ja då är det lätt att hästen tappar förtroendet o börjar med allsköns konster för att slippa. Backa,vägra gå, resa sig mm.
Lär hästen att det är du som håller koll på verkliga faror o skyddar dem från det.
Det är en jäääkla skillnad på att tvinga hästen att undersöka saker, jämfört med att låta den kolla tills den kollat klart. Om hästen vill kolla får den göra det, tills den känner sig trygg nog att gå vidare.

Min häst är väldigt rädd och tittig för saker som befinner sig på marken.
Om jag leder henne så följer hon med mig över stock och sten men när jag sitter på henne kan det bli tvärstopp.
Hur ska jag arbeta med förtroendet och få med mig detta upp på ryggen?

Hur gammal är hon, unghäst eller "medelålders";) ?

Min häst är väldigt rädd och tittig för saker som befinner sig på marken.
Om jag leder henne så följer hon med mig över stock och sten men när jag sitter på henne kan det bli tvärstopp.
Hur ska jag arbeta med förtroendet och få med mig detta upp på ryggen?

Min häst jobbar jag mycket från backen, vilket är något som jag tycker är jätteviktigt. Har du testat att leda henne från olika positioner? Kan du gå brevid henne eller bakom och ändå behålla kontroll och styrning?

Det är ganska enkla grejer att träna på, på så sätt får hon självförtroende av att gå först, men samtidigt ska hon lyssna på dig och gå dit du ber henne. Ledarskap handlar inte om att alltid gå först, det handlar om att ha kontroll och förtroende i alla situationer :)

Jag brukar gå bakom min häst ibland ("köra") eller gå brevid i jämnhöjd med manken ("rida") eller gå framför ("leda"). Jag använder repgrimma och grimskaft. Kan få honom att backa, svänga höger, svänga vänster, göra öppna och sluta från alla dessa positioner genom direkt och indirekta hjälper från grimskaftet samt energin från min egen kropp (utan att vidröra hästen).

Viktigt är att hästen behåller fokus på dig, skulle hon strunta i dig så peta lite lätt på henne med fingret för att visa att du fortfarande finns kvar och vill ha hennes uppmärksamhet, oavsett vilken position du har.

Det var mitt tips iaf, lycka till oavsett :)

Såg nu att du redan fått det tipset, missade det då jag läste igenom tråden.
Lycka till ändå :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
538
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama