Få med förtroendet upp på ryggen..

Blomskan

Trådstartare
Min häst är väldigt rädd och tittig för saker som befinner sig på marken.
Om jag leder henne så följer hon med mig över stock och sten men när jag sitter på henne kan det bli tvärstopp.
Hur ska jag arbeta med förtroendet och få med mig detta upp på ryggen?

Sv: Få med förtroendet upp på ryggen..

Skritta på lång tygel o lyssna på favoritmusik- var lika avspänd som du är när du leder den. Tittar den- låt den titta men sen ska den gå. Bli inte irriterad o låt tygeln vara o var bara cool. BEröm när den är duktig- jolla lite:love:

Har provat detta under ett års tid men hon litar inte på sig själv känns det som. Hon tittar väldigt mycket och kan ibland frysa till is. Dock inte om jag går före henne..

Tömkörning över stock och sten?

Longera i skritt på stor volt förbi eller över "läskiga" saker?

Kan du då prata förbi henne så kan du även göra det från ryggen sen. Förmodligen är hon beroende av att ha någon framför sig och behöver få upp sitt eget självförtroende.

Jag skulle träna mycket med läskiga saker. Ex. hoppa "titt-hinder", gå över presenning, vatten o.s.v (lite beroende på vad du har tillgång till)
Träna också mycket på att få in din egen känsla när ni ska gå över läskiga saker, så att du verkligen fokuserar framåt, förbi det läskiga, då det är lätt att man ger i från sig en viss osäkerhet att ni inte ska klara det. Ha is i magen, låt henne lukta och känna på det läskiga i hennes takt och beröm minsta lilla lutning framåt. Om hon backar strunta i det och driv lugnt fram henne mot det läskiga igen. Viktigt att du bara använder dig av beröm i denna situationen så att hon förstår att hon faktiskt klarar av att bemästra skrämmande saker, och ta det i sin egen takt.

Tömkörning över stock och sten?

Longera i skritt på stor volt förbi eller över "läskiga" saker?

Kan du då prata förbi henne så kan du även göra det från ryggen sen. Förmodligen är hon beroende av att ha någon framför sig och behöver få upp sitt eget självförtroende.

Tackar för de tipsen, det ska jag prova.
Tror absolut att hon måste kunna lita på sig själv mer.
Av tidigare ägaren har jag hört att det skall vara omöjligt att få henne att hoppa en vatten matta.
Jag tänkte då som så att om jag börjar med en smal blå tingest som ligger under hindret - kanske 10 cm till att börja med. Sedan gör man den större och större efterhand. Är helt säker på att det ska gå att få henne att hoppa en matta fast hon är tittig..

Har vait inne på det tänktet och ska börja öva ordentligt på det bara jag flyttat till mitt nya stall med ridhus. Har ingen paddock där jag kamperar idag.
Har även provat att lägga ut läskiga saker på gårdsplanen och sedan promenerat över med henne, det är inga problem. Men jag antar att vi måste göra det till viss del nästan dagligen så att hon får in det som en rutin i vardagen.

Om du är ute och rider och det blir tvärstopp: Hoppa av och led förbi eftersom det går bra. Sitt sedan upp och rid förbi igen, kanske flera gånger tills hon inte tittar längre.

Så har jag gjort med min unghäst och det har fungerat hittills, nu var det länge sedan jag fick hoppa av under en ridtur.

Vid markarbete kan du leda henne över läskiga saker och sedan skicka henne över och be henne komma tillbaka igen.

Har även provat att lägga ut läskiga saker på gårdsplanen och sedan promenerat över med henne, det är inga problem. Men jag antar att vi måste göra det till viss del nästan dagligen så att hon får in det som en rutin i vardagen.

Jag tror grejen är lite att skicka över henne först, så att du inte går före, för att höja hennes eget självförtroende också. :)

hugger närmaste knapp..

Ett exempel från igår..
Vi var i ridhuset jag och hästskötaren.
Jag la ut en vattenmatta eller iaf en attrapp. Hästskötaren satt på. När jag gick bredvid henne och ledde henne så promenerade hon över utan problem.
Så fort jag gick ett steg i från henne blev det tvärstopp. Några gånger kastade hon sig bakåt, en gång hoppade hon ett gigantiskt hopp över mattan alias liggunderlaget.
Men nu var det ju förvisso första gången vi testade med den otroligt farliga mattan så det är väl bara att fortsätta antar jag.

Det positiva i kråksången är väl iaf att hon verkar ha förtroende för mig när jag går på marken med henne. :)

Pratar du med hästen?
I såna fall borde det inte göra ngn skillnad om du sitter på OM!!! du inte signalerar annat med hela din kropp.
Hon känner ju av minsta osäkerhet, frustration, spänning.......

Tömkör den dvs gå efter o se vad som händer- samma som uppsuttet fast utan känslan från din kropp.

Jo jag brukar prata med henne.
Men jag är lite osäker i den frågan. Om jag börjar prata med henne när det är farligt får jag för mig att jag signalerar att det är något att vara rädd för.
Jag brukar dock försöka prata med henne annars också.
Ibland sitter jag och sjunger för henne och ibland sitter jag och räknar, 1001, 1002, 1003... osv, detta är förberedelse inför kommande starter i hoppning. :)
Känner att det kan vara ett sätt för mig att släppna av och fokusera när man fått start signal och har 1 minut på sig att starta. :)

Jag får säga själv att jag är ganska duktig på att inte spänna mig eller göra någon stor sak av att hon blir rädd. Jag brukar alltid sitta lugnt i sadeln och vänta ut henne.
Allt som oftast stannar hon och tittar, väntar ett par sekunder och sedan börjar hon smyga framåt.

Man måste ju läsa av hästen om den är rädd eller inte.
Rädd är den när man känner hjärtat dunka:devil:

annars får man ställa lite krav på den. -Nu GÅR vi!!!!!! o sen berömma.

Håller med dig och jag upplever inte att hon är rädd egentligen.
Bara jäkligt osäker på vad hon ser.

Uttryckte mig nog lite missvisande. När hon stannar lägger jag ann skänkeln och visar att man ska gå framåt men jag sitter ju inte och bankar och för oväsen.
Brukar även försöka att jobba henne lite extra när jag märker att hon börjar titta på något, bara för att få henne att tänka på något annat.

Jomen precis. Jobb är ju samma sak som att sätta på skygglappar;)

De behöver sen heller inte titta på allt o ska man tävla måste man kunna bryta sådant- att den kanske tittar med sen ignorerar.

på samma sätt om man vill hoppa kluriga hinder. ryttaren måste ge sig den på att visa att det inte är farligt utan kul. Annars kommer man inte över...

Senast ändrad:

Det är just det där jag vill komma till, att hon tittar men sedan kopplar tillbaka fokus till mig.
Jag förstå ju att det är mycket jobb med att försöka få detta under kontroll men det är väl bara att bita tag i det och börja träna.
Sen är jag införstådd med att det kommer att ta tid men det måste det väl få göra.
Min tränare brukar säga att det är en jättefin häst med väldigt synd bara att hon har så stor hjärna. :D

Man skulle kunna tro det eftersom hon har temperament som en sådan.. ;)
Men hon är faktiskt brun..

"Håller med dig och jag upplever inte att hon är rädd egentligen. "

Det finns ett ord/tillstånd som oftas glöms bort och man släntrianmässigt använder ordet rädd. Jag tror snarare att hon är MISSTÄNKSAM, så upplever jag ialla fall min häst. Inte rädd.
Rädd blir hon när någonting upptäcks snabbt, typ en fågel som flaxar upp intill oss eller dyligt. Rädd är nästan alltid detsamma som ett kortare eller längre flyktförsök, typ hoppa åt sidan eller dyligt. Min häst stannar ofta och vädrar, hon kikar runt, och ser ut att tänka eller ta in intryck. Ingen flykttendens alls, bara alla fyra hovar stilla i backen.
Misstänksamhet är ett förstadie till att vara rädd. Så ser jag på det.

Sen vet jag inte riktigt vad jag ska göra åt saken, förmodligen som ovan skrivare har skrivit. Jag läser och tar också till mig. Bra tråd.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
538
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hjälp att välja ras