Få mätt häst

CiderGirl

Trådstartare
Hej!
Jag undrar om alla smarta buke-människor skulle kunna ge mig ett råd. Jag vill att min häst ska känna sig mätt efter varje måltid, men det verkar hon inte alltid göra. Undrar om någon har förslag på något foder aom kan fungera som bukfylla och inte rubbar den väl uträknade foderstaten? Som innehåller proteinrikt hö, havre, betfor och eggersmann havrekompletering samt fri tillgång på halm.

Har funderat på ett klippa den finaste halmen och lägga i blöt med betforn om hon skulle vilja äta det (hon är ganska gluppsk):d ... några andra tipps? Finns det till exempel lusern med hög mj och låg protein? Vet att det är ett tillskotsfoder som ges när proteinhalten är låg... men det kanske finns olika sorter...

Få se nu vad ni kan komma med för tipps!! Väntar med spänning:bump:
 
Sv: Få mätt häst

Om hästen har fri tillgång på halm är det väl egentligen inget problem? Är hon mer hungrig när hon ätit upp kraftfoder och hö finns ju halmen att tillgå...
 
Sv: Få mätt häst

Vad menar du med att hästen inte blir MÄTT? En häst har en stark instinkt att ständigt söka efter föda (uppemot 18-20timmar per dygn) och trots att de är "mätta" så fortsätter de att äta om det finns tillgång till mer mat. Hästar ÄR alltid "hungriga".
 
Sv: Få mätt häst

milly skrev:
Vad menar du med att hästen inte blir MÄTT? En häst har en stark instinkt att ständigt söka efter föda (uppemot 18-20timmar per dygn) och trots att de är "mätta" så fortsätter de att äta om det finns tillgång till mer mat. Hästar ÄR alltid "hungriga".

Vad får dig att tro att hästar alltid är hungriga? Hästar med fri tillgång på grovfoder är aldrig hungriga. De äter långsamt och pausar för lek och vila när de känner för det. Nöjda och glada.

Hälsning Maja
 
Sv: Få mätt häst

en hästmåltid ska vara i minst 1,5 timmar, helst 2 timmar.Alla måltider som är kortare får hästen att känna sig frustrerad och hungrig. Det är egentligen inet näringsinnehållet i sig utan ättiden som är viktig. Givetvis är även näringsinnehållet viktigt men nummer 1 är ÄTTIDEN.
 
Sv: Få mätt häst

milly skrev:
Vad menar du med att hästen inte blir MÄTT? En häst har en stark instinkt att ständigt söka efter föda (uppemot 18-20timmar per dygn) och trots att de är "mätta" så fortsätter de att äta om det finns tillgång till mer mat. Hästar ÄR alltid "hungriga".

Enligt den teorin borde mina som har fri tillgång på grovfoder dygnet runt äta konstant eftersom det ständigt finns mat :confused:
Det gör de ju INTE kan jag ju upplysa om..

Tack och lov skall tilläggas eftersom de då skulle vara så feta att magarna skulle släpa i backen :crazy:
 
Sv: Få mätt häst

milly skrev:
Vad menar du med att hästen inte blir MÄTT? En häst har en stark instinkt att ständigt söka efter föda (uppemot 18-20timmar per dygn) och trots att de är "mätta" så fortsätter de att äta om det finns tillgång till mer mat. Hästar ÄR alltid "hungriga".
Konstigt påstående då skulle inte mitt sto lämna hö varje morgon om hon aldrig blev mätt.
 
Sv: Få mätt häst

Faktum är att man inte riktigt lyckats ta reda på om hästar kan känna mättnad. Ett mycket intressant ämne som det forskas kring. Vad jag förstått har iallfall hästar inte samma mättnadskänsla som vi människor rovdjur har. Man har t ex i en underökning där man opererat in en slang så att hästen tugga fodret men det kom aldrig ner i magsäcken. Alltså borde hästen aldrig bli mätt men faktum är att hästarna lämnade maten efter ett tag, därför har man funderingar om det är antalet tuggor som avgör om hästen är "mätt". Hästar äter normalt (undersökning Camargue) 18-20 timmar om dygnet, resten avdygnet går åt till vila, flykt, lek (unghäst) och förflyttning. Alltså lämnar en häst med fri tillgång på hö maten för att t ex vila men om det beror på att den känner mättnadskänsla det är en annan femma. För att hästen ska få leva ett så naturligt liv som möjligt så bör ju hästen således få äta så stor del av dygnet, eftersom hästen har en liten magsäck och saknar gallblåsa, så det kommer kontinuerligt galla till magsäcken detta för att minska mag-tarmrubbningar. Om man har en häst som lätt blir fet så kan man ju minska på näringsinnehållet eller göra det svårare för hästen att komma åt maten, t ex kan man lägga in sly som hästen kan gnaga på och idealiskt så här på våren är ju att ha en stor skogshage som hästen kan gå och skrapa fram vårgräs och rötter från. Annars är ju lite halm i boxen bra förströelse.

//Cissi
 
Sv: Få mätt häst

Illuzter skrev:
Vad jag förstått har iallfall hästar inte samma mättnadskänsla som vi människor rovdjur har.
//Cissi

Människor är inte rovdjur. Vi är allätare. Det är en viss skillnad på de två..
 
Sv: Få mätt häst

Intressant fråga om hurvida hästar verkligen kan känna mättnad... Det som gör mig fundersam är att det skiljer så mycket mellan olika hästar, ett fullblod till exempel som anses kräsen och inte äter mer än säg 5kg hö på natten och är 170cm och en smäcker ponny som äter 12kg hö om den bara får... naturn verkar ha tappat logiken.. borde det inte vara tvärt om då? Att en stor häst äter mer och en liten häst äter mindre innan den känner sig mätt...
 
Sv: Få mätt häst

CiderGirl skrev:
Intressant fråga om hurvida hästar verkligen kan känna mättnad... Det som gör mig fundersam är att det skiljer så mycket mellan olika hästar, ett fullblod till exempel som anses kräsen och inte äter mer än säg 5kg hö på natten och är 170cm och en smäcker ponny som äter 12kg hö om den bara får... naturn verkar ha tappat logiken.. borde det inte vara tvärt om då? Att en stor häst äter mer och en liten häst äter mindre innan den känner sig mätt...

Hästar som tidigare fått gå hungriga, och slåss om maten, kan vara mycket glupska och äta hur mycket som helst. Det brukar ge sig när de kommer underfund med att det alltid finns mat så att det räcker åt alla. Men det finns en del som tyvärr aldrig lär sig det och blir riktigt feta. Speciellt ponnier som äter normalhö blir lätt feta. De kommer egentligen från trakter med magert grovfoder och magen säger dem att den skall fyllas ständigt, men när de gör det på ett näringsrikt foder så blir de feta.

Hälsning Maja
 
Sv: Få mätt häst

Stopek skrev:
Vad får dig att tro att hästar alltid är hungriga? Hästar med fri tillgång på grovfoder är aldrig hungriga. De äter långsamt och pausar för lek och vila när de känner för det. Nöjda och glada.

Hälsning Maja

Jag skrev "hungriga" :cool: . Självklart äter dom inte KONSTANT och massor hela tiden.
Med " alltid hungriga" menar jag att de äter ju uppemot 18timmar per dygn. Vad är det som är så konstigt medd et? :confused: Det är ju faktum.
 
Sv: Få mätt häst

Mysaan skrev:
Konstigt påstående då skulle inte mitt sto lämna hö varje morgon om hon aldrig blev mätt.

MÄTT är hon väl inte, utan nöjd med sin tuggtid. :smirk: Det finns ju hästar som kräver väldigt lite....
Min häst däremot skulle aldrig nånsin ha lämnat en enda tugga!! :eek: ;)
 
Sv: Få mätt häst

Gnist skrev:
Enligt den teorin borde mina som har fri tillgång på grovfoder dygnet runt äta konstant eftersom det ständigt finns mat :confused:
Det gör de ju INTE kan jag ju upplysa om..

Men herregud folk! Kan ni inte läsa?? :confused:
"hungriga" skrev jag... de äter ju uppemot 18-20timmar om dygnet om de har fri tillgång! = " hungriga " jämt.
 
Sv: Få mätt häst

milly skrev:
MÄTT är hon väl inte, utan nöjd med sin tuggtid. :smirk: Det finns ju hästar som kräver väldigt lite....
Min häst däremot skulle aldrig nånsin ha lämnat en enda tugga!! :eek: ;)
Men om det handlar om enbart tuggtiden så borde min stora häst inte lämna ibland och ibland ha rensopat när han får lika stor giva jämt eller hur? För vissa dagar tar det inte 5 timmar att äta 7 kg för att nästa dag ta 7 timmar och han blir nöjd efter 6 timmars tuggtid. Eller hur fungerar det????
 
Sv: Få mätt häst

Mina äter Inte 20 timmar per dag fastän de har fri tillgång :cool:
Är de då onormala?
För i så fall har alla mina och föräldrarnas hästar varit onormala..Inte ens på bete går de ju och äter 20 timmar/dag..
Jag har alltså lyckats köpa onormala hästar varje gång. :eek:
 
Sv: Få mätt häst

Men vad ni märker ord!!

Ni alla menar ju samma sak - att en häst av naturen är gjord för att beta MÅNGA timmar på dygnet. INTE att få måltider som ska uppfylla mättnadskänsla.

Sen är det olika vad gäller raser. Vissa ponnyraser (och kallblod) är helt klart glupskare än andra raser. Även det naturligt!

Viktigast är väl att trådkskaparen får det förklarat. Att hästen har enn stort tuggbehov och att det kanske inte går att stilla genom att ge den olika mindre måltider!

Vilda hästar betar stor del av dygnet (oväsentligt om det är 14 el 20 tim) och våra hästar äter ofta under för kort tid!

/C
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp