samlat svar till alla här..
Jag köpte min häst för ca 1 och ett halvt år sedan hos en god vän till mej som importerar hästar. Hade själv vid tillfället en häst som var för tuff för mej och jag var trött på skiten. Kom ner till min vän och såg denna underbara häst stå i boxen. Jag blev djupt förälskad i honom direkt och köpte honom så gott som osedd (lämnade den andra hästen som inbyte). Ägaren (hästhandlaren) var tveksam till att sälja honom då han hade utläkt spatt båda bak samt att han var behandlad för kotledsinflamationer bägge fram. Men jag hade gjort mitt val ( kvinnlig *suck*).
Han besiktigades av en erkänd vetrinär och han visade sig vara frisk. Jag satte igång honom och började tävla och träna lyckligt ovetande om problemen. Under sommaren fick jag telefonsamtal från den tjej och hennes familj som tydligen köpt honom hoppat skiten ur honom i 2 veckor och tagit honom till en veterinär och där hade han blivit genomgången, enligt dom med resultatet att han endast höll som promenadhäst knappt det. Dom ville inte köpa honom och hade därför lämnat tillbaka honom till hästhandlaren. Han skulle enligt dom ha pålagringar på alla benen va slut i ryggen spatten var inte utläkt på bägge benen ( väldigt lustigt eftersom hästen bara har spett på ett ben
). Den veterinr som dom hade haft hade enligt dom sagt att hästen är tapper och hoppar även om den har ont, och han rådde dom att ta bort hästen. Dock har han aldrig om jag förstått det hela rätt blivit utdömd= fått något papper på det.
Familjen fortsatte att ringa och hota mej hela sommaren men jag fortsatte att rida. Jag hade fått hästen genomgången efter 2 veckor hos mej och han va "frisk" enligt min veterinär. Jag blev erbjuden jounalen och bad dem fara och flyga flera gånger. Resultatet blev att jag i september förra året gjorde sista starten med honom och sen funderade jag på att lägga av med ridningen.
I våras sattes han igång igen och jag började träna för duktiga tränare i hoppning vi var ute på nationella tävlingar över hela sverige. Det gick bättre och bättre med hästen och han blev berömd av veterinärer och dommare vart jag än kommer. (Fick ett seriöst bud av en dommare
på en tävling)
Nu i slutet av november för ca 3 veckor sedan var jag nere hos min veterinär som för övrigt nog är sveriges bästa och hade honom till att gå igenom hästen. Vi kom på måndag morgon kl 9 till honom efter en hel helgs tävlande. Hästen var 0 gradig i alla leder och enligt veterinären så var han i toppskick. Vi röntgade spatthaserna och han hade spatt som var klar ett skolboksexempel sa veterinären, på det en benet (höger) på vänster hade han ofarliga pålagringar utanför leden. Dessutom hade han ett litet överben som inte det var någon fara med. Min veterinär sa att om man fått gissa hade inte trott att denna häst haft den medicinska historia som han har.
Hoppas jag har svarat på allas frågor nu. För så här gick det till..
Vill bara säga att det är en underbar häst och jag älskar honom djupt..