Få lite mer sökning

Mirre

Trådstartare
Nån med bra tips hur man får hästen i lite lägre form?
Min ena häst, moses vill gärna gå väldigt högt med huvet och kolla på allt annat runt omkring :D .
Inte så att han går emot handen eller går med huvet bland molnen men han vill inte ritkgit söka sig ner. Han har väl börjat lite grann med det men han tycker nog att jag är allmänt jobbig när jag ber om det. :D Han e lite lat av sig :angel: ;) :D

Sv: Få lite mer sökning

jag är inte så jätte kunnig men du kan alltid försöka med att gå in på en liten volt och ha ett rejält stadigt tag på yttre tygel, inre tygel leder du ut och håller nästan still vid ditt knä, ha bra takt/fart, rid runt o runt och "pilla" lite med tyglarna så att hästen känner bettet, såsmåningom ska hästen söka sig nedåt-beröm då mkt och försök få ner mer med en gång du känner att han vill upp.
hoppas att det kankse hjälper lite!! lycka till

eller så kan du små trava med lite lösa tyglar och försöka få ner han

När min häst är lite tittig och hög i formen då ställer jag hans huvud ordentligt (jag låter honom gå/springa rakt fram men med huvudet så mycket ställt som han klarar, byter givetvis håll lite då och då). Det får honom att slappna av och då kommer den fina formen automatiskt.

Lycka till! :)

Ursäkta men vad är det för råd du fått? att ta in hästen på en liten volt och typ "styra ner" den på tygeln... innan hästen är koncentrerad på dig och sin uppgift är det lönlöst att börja bekymra sig om vilken form han går i med huvudet. Kommer när han för det första accepterar arbetet, dvs tömkörningen eller longeringen som jag tror det är ni tränar på?, utför uppgiften korrekt, dvs är lydig och följer kommandon, och har uppmärksamheten på arbetet och dig.

till detta krävs bara jobb och jobb och träna och träna...men inte nöta, utan variera arbetet. varför longerar du honom, vad vill du uppnå med detta? rider du nu också eller hur har du lagt upp arbetet, och vad är målet? då är det kanske lättare att ge råd? :confused:

Senast ändrad:

mackan skrev:
Ursäkta men vad är det för råd du fått? att ta in hästen på en liten volt och typ "styra ner" den på tygeln... innan hästen är koncentrerad på dig och sin uppgift är det lönlöst att börja bekymra sig om vilken form han går i med huvudet. Kommer när han för det första accepterar arbetet, dvs tömkörningen eller longeringen som jag tror det är ni tränar på?, utför uppgiften korrekt, dvs är lydig och följer kommandon, och har uppmärksamheten på arbetet och dig.

till detta krävs bara jobb och jobb och träna och träna...men inte nöta, utan variera arbetet. varför longerar du honom, vad vill du uppnå med detta? rider du nu också eller hur har du lagt upp arbetet, och vad är målet? då är det kanske lättare att ge råd? :confused:
var har jag skrivit att han longeras?
han rids och tömkörs och longeras ibland. Och varför skulle longering vara fel? Och ang dom tidigare råden i tråden så får du fråga dom som skrev det. Dock funderade jag också över det där med att styra in på liten volt.

Zindy16 skrev:
var har jag skrivit att han longeras?
han rids och tömkörs och longeras ibland. Och varför skulle longering vara fel? Och ang dom tidigare råden i tråden så får du fråga dom som skrev det. Dock funderade jag också över det där med att styra in på liten volt.

I dina andra trådar, ett par stycken så jag antog att det fortfarande gällde.
vart säger jag att longering är fel? Jag frågar dock i vilket SYFTE du longerar och vad du vill uppnå? Om du har problem och det är i syfte att åstadkomma något som går att åstadkomma med ett annat arbete som kanske hästen tex har lättare att finna roligt, fokusera sig på, så kan man ju råda bättre om du som sagt beskriver syfte och mål med det du försöker göra. förstår du då min motivering till frågan? Och ja: frågan vad det var för råd du fått var givetvis riktat rent allmänt....

Zindy16 skrev:
Nån med bra tips hur man får hästen i lite lägre form?
Min ena häst, moses vill gärna gå väldigt högt med huvet och kolla på allt annat runt omkring :D .
Inte så att han går emot handen eller går med huvet bland molnen men han vill inte ritkgit söka sig ner. Han har väl börjat lite grann med det men han tycker nog att jag är allmänt jobbig när jag ber om det. :D Han e lite lat av sig :angel: ;) :D

Hästar som är lite ovilliga att gå med lägre huvudhållning kan vara svåra att få att "tänka om". Men desto mer tränas din skicklighet och tålamod.

Så här gör jag.

Målet är att få hästen att sänka huvudet på kommando. Börja i stillastående. Bredda händerna. Succesivt. När du inte kan bredda längre lägger du på ett tryck. Detta blir ett obehag i mun/över nosen (beroende på om du har bett eller sidepull) och hästen vill försöka komma undan på något sätt. Meningen är att han här ska ge efter för trycket och sänka huvudet. Då måste du omedelbart ge eftergift så han förstår att han då slipper obehaget.

Han kan ju också hitta på andra grejer för att komma undan. Tex kanske han börjar backa. Då driver du honom bara framåt utan att släppa trycket i tyglarna. Eller så stänger han av och skiter i det helt. Då får man göra honom uppmärksam och ruska i tyglarna så det blir ännu mer obehagligt. Eller så slänger han upp huvudet, då håller du bara kvar trycket.

Det viktiga i övningen är att du ger eftergiften i rätt ögonblick. Annars blir det svårt för honom att förstå vad du vill. När detta sitter ska du bara behöva bredda jättelite för att han ska reagera. Sedan går du vidare till att göra det i skritt. Osv.

oki jo men det är mestadels kbl travaren som longeras när han har för mycket överskottsenergi, :D syftet med longering eller med att få Moses att jobba i en lägre form?

syftade på longeringen.. men jag kanske har blandat ihop dina bägge hästar. Försöker bara hjälpa till med konkreta råd vilket var anledningen att jag ställer frågor om mera detaljer osv, då dina trådar antyder att du sliter ganska mycket med dina hästar utan att få så mycket tillbaks från dom direkt....

oki då är jag med :bow:
Jag använder mig av longering för att se hur hästen rör sig (går iof lika bra med tömkörning men har inte kunnat tömkört Tor förräns nu)
som motion om man nån dag inte kan/hinner rida och hästen inte ska behöva stå. Och brukar longera för att kolla hästens reaktion på nya saker. (ny sadel, bett ect) eller om hästen har stått länge och har massa överskottsenergi.
Jo kan också känna så ibland, man jobbar som fasen och det händer ingenting. Men nu börjar träningen ge resultat och det går framåt :) :banana:

Senast ändrad:

Att arbeta hästen från backen är det bästa att börja med! Med det menar jag ej longering utan gå brevid och använda sig av vanligt träns med tyglar. Känner du ngn som kan detta med att arbeta hästar från marken så ta hjälp av denne!

Meningen med att få hästen på tyglen är att rida den bakifrån och fram inte att tvinga ner den genom att få den känna obehag. Själv så försöker jag få hästen så lösgjord som möjligt och att den tuggar lungt på bettet så kommer formen av sig själv.

Sara

Jag beskriver inte hur man får hästen på tygeln utan hur man kan få den att sänka huvudet. Vilket är två olika saker.

Roligt att det går framåt för dig!
Jag tror som jag nämnde i nån annan tråd till dig att det är svårt att börja fokusera runt sökning innan hästen är riktigt avslappnad och uppmärksam på dig. Men jag förstår hur du menar, att det är den koncentrationen och uppmärksamheten du vill ha.
Funkar det om du gör mycket saker under longeringen? Tempo byten, halt, igångsättning, tempo växling? lyssnar han bättre då?
Tycker även sökning neråt har mycket att göra med att hästen börjar fatta vad man ber den om och uppskattar arbetet... dvs det är oftast då du får den avslappnad....

Jag tycker det endå är fel att få hästen att sänka huvudet genom att få den att känna obehag.

Sara

okej.

Men man gör ju samma sak från marken när man vill få hästen att sänka huvudet. Du lägger dit ett tryck (med handen eller grimman), vanligtvis över nacken. Det kanske var fel uttryckt av mej att skriva "obehag", det låter kanske för starkt i vissa öron.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5