Få kräsen hund att äta

Mirre

Trådstartare
Vår lhasa apso matvägrar i perioder och då vägrar hon verkligen. Såvida man inte lägger i tex korv, då äter hon korven men inget annat. Nu är vi inne i en sådan period och hon tvärvägrar äta maten hon älskade i början av veckan. Hur fasen får vi hunden att äta? Är det vanligt för rasen eller är det bara hon som gör så?
 
Vår lhasa apso matvägrar i perioder och då vägrar hon verkligen. Såvida man inte lägger i tex korv, då äter hon korven men inget annat. Nu är vi inne i en sådan period och hon tvärvägrar äta maten hon älskade i början av veckan. Hur fasen får vi hunden att äta? Är det vanligt för rasen eller är det bara hon som gör så?
Har ni uteslutit att hunden har fysiska besvär kan det hjälpa att låta hunden jobba för maten. Servera maten efter ni varit ute och ansträngt er eller bär med den och använd som belöninggodis (ngt enklare om ni har torrfoder). Står den fulla skålen kvar på golvet när ni gett henne mat och hon inte är sugen? I så fall kan det vara bättre att ta bort den igen och servera den på nytt vid ett senare tillfälle. De lär sig snabbt att matvägra om de vet att matte/husse kommer truga med något ännu godare, så försök stå emot den frestelsen.
 
Var en i jaktlaget som hade en sådan hund i slutet av -90talet.
När den kom in i en vägraäta period så fick den mat 2 kvällar i rad brevid våra för att sedan äta det som den fick hemma, för den hunden var det en stor trigger att se andra hundar äta och inse att dom andra hundarna kunde ta hennes mat.

Nu vet jag inte om just denna var lättövertalad då det var en Golden.
 
Är hunden konstaterat frisk så skulle jag den svälta tills den blir hungrig och äter. En frisk men kräsen hund svälter inte ihjäl sig utan äter när den blir hungrig, och det är absolut inte farligt för en hund att inte äta pga kräsenhet ett par dagar.

Men som nämnts innan så kan hundar med magkatarr/tarminflammation osv matvägra för att de har ont i magen, så är det upprepade gånger det händer och hunden verkar allmänpåverkad på något sätt så tar jag den till veterinären för att undersöka så det inte är något fel på hunden. Jag har själv haft en sån hund och med den var man extremt uppmärksam på om den inte ville äta, för då visste man att ett skov var på väg.
 
Mycket vanligt när det gäller unghundar framförallt. Flera av mina som matvägrat har fått fri tillgång och samtliga har då ätit under natten när det är lugn och ro.
 
Min schäfer är snart 13 och lite tunn. Så han får rökt skinka (kokt duger inte!) I maten, skulle gissa tre-fyra skivor om dagen. Ibland något godare.

Detta har fungerat i två år, dock med perioder där det varit lite svårare.

Har hört om en som gav sina hundar mat sex gånger i veckan. Då lärde sig alla äta när maten serverades.
 
Jag ger färskfoder, de gånger han varit lite pipig med maten har jag värmt det i micron. Bara lite för att förstärka lukten, då äter han direkt.
 
Min erfarenhet är att många hundar som matvägrar i perioder har ont i magen. Gastritbehandling hjälper många gånger.

Håller med dig!

Mina tips är att ge skonsam mat för magen, den är oftast aptitlg också, tex royal canin gastro intenstinal (tror det stavas så, lär mig aldrig), samt att ge mat ofta, minst fyra ggr på dagen. Sista målet så sent som möjligt och första målet så tidigt som möjligt, så det inte blir så långt mellan målen.
 
Vår lhasa apso matvägrar i perioder och då vägrar hon verkligen. Såvida man inte lägger i tex korv, då äter hon korven men inget annat. Nu är vi inne i en sådan period och hon tvärvägrar äta maten hon älskade i början av veckan. Hur fasen får vi hunden att äta? Är det vanligt för rasen eller är det bara hon som gör så?
Min hund gillade inte torrfoder och totalvägrade, lät honom vara utan för att alla sa att det är så man bör göra, att han skulle äta tillslut men det gjorde han inte. Han blev otroligt mager tills jag gav upp och började ge färskfoder istället och det har aldrig varit problem att få honom att äta sen dess. Han gillade inte torrfodret helt enkelt och tillslut blev han nästan så smal så det blev farligt för honom så jag tänkte att det är onödigt att envisas med mat dom inte tycker om.
 
Min hund gillade inte torrfoder och totalvägrade, lät honom vara utan för att alla sa att det är så man bör göra, att han skulle äta tillslut men det gjorde han inte. Han blev otroligt mager tills jag gav upp och började ge färskfoder istället och det har aldrig varit problem att få honom att äta sen dess. Han gillade inte torrfodret helt enkelt och tillslut blev han nästan så smal så det blev farligt för honom så jag tänkte att det är onödigt att envisas med mat dom inte tycker om.
Ja! Det är som du säger inte alls alltid så att hunden till sist äter. Vissa nästan svälter sig. De tappar bort hungerkänslan om de aldrig äter ordentligt.

Men i Mirres fall tror jag mer på magproblem eller uttråkad hund (har för mig att jag läst att den inte gör så mycket)
 
Det går bra, vi bytte foder (samma märke men annan smak) och nu äter hon i alla fall. Torrfoder äter inte vår heller, det är blötmat som gäller för henne.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
612
Senast: YlvaG
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 914
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 152
Senast: Fetaost
·
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 558
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp