få kattungen rumsren

G

Gunnar-Josefina

Vi har en ny kattunge sen en månad tillbaka ungefär, men hon vill inte bli rumsren! Från tidigare har vi två vuxna katter som båda går i lådan, om de inte går ut förstås, men den här lilla vill bara inte lära sig. Vi har träpellets eftersom vi tycker att det är behändigast och är totalt luktfritt. Hon har sett på när de andra katterna gör sina behov där och vi har visat lådan för henne. Vi städar den regelbundet så den är alltid fräsch, men nu brukar vi lämna kvar riktigt lite bajs så att hon skall känna sig hemma där. Så gjorde vi med de andra katterna, men hon går inte dit. Vi har också lyft dit henne om vi råkar komma på henne om hon bajsar nån annanstans i huset, men då håller hon sig någon timme och sedan går hon i något hörn när vi inte märker det. What to do?

Sv: få kattungen rumsren

Jag skulle ha ställt fram en låda med vanlig sand och låtit henne gå på den, när hon är säker i den kan du fylla på med lite pellets och sen öka mängden pellets och minska mängden sand successivt tills hon kan gå på bara pellets.

Hur gammal är kattungen?
Mina fyra veckors kattungar missar inte lådan en enda gång...
Hakurs tips låter mycket bra.

Jag har tänkt lite på det, men när hon så totalt ignorerar lådan så tänkte jag att det kanske inte har någon betydelse. de andra har ingen skillnad, de kan gå där fast den fast den skulle vara tom också. nu måste jag pröva iallafall.

Hon är två månader redan och väldigt fiffig. Allt annat lär hon sig i ett kick!

Jag har tänkt lite på det, men när hon så totalt ignorerar lådan så tänkte jag att det kanske inte har någon betydelse.

Kattungar brukar vara väldigt lätta att få rumsrena, bara att ge dem något grävvänligt så vill de kissa där. så testa vanlig sand, gärna finkorning så ska du nog få ordning på lådproblemen.

Man får hoppas på det, jag börjar bli trött på att städa efter den i hela huset...;)

Jag hänger inte riktigt med här. Du skriver hon är 2 månader, men att ni haft henne i 1 månad. Tog ni henne från mamman när hon var 1 månad? :eek:

Jag hänger inte riktigt med här. Du skriver hon är 2 månader, men att ni haft henne i 1 månad. Tog ni henne från mamman när hon var 1 månad? :eek:

Jag funderade faktiskt på samma sak!
Jag har precis haft en kull kattungar som gått jätteduktigt på låda sedan de var fyra veckor, deras mamma har delvis visat var man gör sina behov.
Tror som någon annan här också att det kan bero på att du har ett kattströ som kisse inte är van med och gillar sedan tidigare.Prova med annat strömaterial.

Lugn, bara lugn. Jag ska berätta hela storyn.

Det är så att en av de vuxna katterna vi har hade ungar för ett par år sedan innan hon blev steriliserad och en av ungarna sprang bort och blev förvildad. Denna visade sig vara en hona och är fortfarande halvild, hon kommer hem lite nu och då och äter ute men vi har inte fått fast henne så att vi skulle ha kunnat föra henne till vet. och sterilisera henne, med den påföljd att hon får ungar. Hon hade alltså ungar i höstas ute i vår ladugård, men vi hittade dem inte förrän de blev så stora att de började komma ut ur boet för att äta. Det var vid den tiden som vi fick fast dem och tog in dem. De var så stora att de klarade sig på vanlig mat och de åt bla rått kött och fisk som tusan. Tre av ungarna är nu sålda (förra veckoslutet) och den sista ville vi behålla själva. Eftersom ungarnas mamma är så mycket borta har det varit svårt att uppskatta när de är födda och jag har annars också svårt att uppskatta åldern på kattungar så därför har jag uttryckt mig så här luddigt.

När jag läser det så här i efterhand ser jag att deras ålder nog måste vara mera än 2 månader. De var kanske så gamla när vi tog in dem isåfall för de var ungefär i samma storlek som kattungar brukar vara när man skiljer dem från honan och säljer dem. Alltså måste vår vara kring 3 månader vid det här laget och hon mår finfint. Växer så det knakar, har god aptit och leker när hon inte sover.

Blev ni något klokare?

*skakar på huvudet*

Att folk inte kan lära sig att kattungar behöver sin MAMMA!
Även att de är födda ute, ska man nu ta in dem, ta SÅKLART med mamman in med!
Det är mamma katt som lär kattungarna så enkla saker som att gå på lådan...

Låt kattungen få en egen låda i ett avskilt rum från de andra katterna.

Jag tror inte att den vågar gå på samma låda som de vuxna katterna, det är som att inkräkta på deras revir.

*skakar på huvudet*

Att folk inte kan lära sig att kattungar behöver sin MAMMA!
Även att de är födda ute, ska man nu ta in dem, ta SÅKLART med mamman in med!
Det är mamma katt som lär kattungarna så enkla saker som att gå på lådan...

Fast jag tycker undantag finns. Jag har själv en katt här hemma som vuxit upp med mamma-vildkatt. Hon var 3-4 månader när hon kom till mig, nu är hon två år och är fortfarande inte tam. Jag tror faktiskt att en kattunge tar mindre skada av att förlora sin mamma lite tidigare än den borde (speciellt om den har syskon) och istället bli ordentligt tam. Självklart är det bästa om man kan ta in mamman också men vissa vildar mår så otroligt dåligt inne att de bara är en dålig förebild för sina ungar. Hellre då avliva eller kastrera mamman och se till så kattungarna blir ordentligt tama. Mamman behöver inte lära ungarna gå på låda, de går på låda för att det är mysigaste stället att göra sina behov, katter vill kunna gräva. Jag har fått hem flera ungar som aldrig sett en låda och de har aldrig aldrig missat lådan, trots att mamman inte lärt dem att man ska göra sina behov i en plastlåda.

Håller med, men enbart om man tar in hela kullen ihop och har dom tillsammans sista tiden upp till 12 v. Inte delar på dom tidigare.

Svarar till alla:

Som sagt så vet jag inte exakt hur gamla de är, men de kattungar vi har haft tidigare har varit i ungefär samma storlek när vi har sålt dem. Och de åt så pass stora mängder mat me dbra teknik att jag visste att de kunde klara sig utan modersmjölk. de åt ju tom rå fisk och rått kått som blev över när vi redde upp lite älgkött som vi fick av grannen. Skulle vi ha fått fast mamman skulle vi självklart ha tagit in henne med, för det är meningen att även hon skall bli tam och steriliserad. Jag har inte hittat några som helst brister i ungarna som skulle tyda på att vi skulle ha tagit dem från honan tidigare.
Men nu var det ju inte det här tråden handlade om, utan hur vår unge ska bli rumsren.
Jag berättade kanske aldrig att en av de andra ungarna var totalt rumsren när den såldes och de andra två gick i lådan ibland. Det är bara den här som inte riktigt vill...Men vi ska se hur det går nu, jag har bytt till sand och min syster har sett den gå dit en gång men när jag kom hem igå fick jag städa igen...

Nu har vi haft flera lådor i olika rum med olika strömaterial (spån, sand, pellets, rivet tidningspapper) i ungeför två veckor och den går fortfarande inte i någon av dem... de stora katterna använder bara en av lådorna så den borde ju känna att den kan ha sin egen om den vill. Vi har även "inrett" alla lådorna med kattungens egen avföring så att den skall känna sig hemma där. Vi måste ha dörrarna stängda till sovrummen jämt för annar går den genast och kissar i sängen...

Är det nån som har fler tips?

Är det nån som har fler tips?

Låter som att katten är stressad. Jag skulle avvara ett rum som ungen får vara i själv (andra husdjur får inte tillträde dit). Ha katten bara där och se om det blir bättre med toabesöken, funkar det kan du utöka till två rum tills det funkar osv...

Då blir den helt tokig. Vi hade dem så i början, men de jamade och sprang kring väggarna, så det är nog ingen ide´...

Har nån flera tips? Det börjar bli ganska hopplöst med den. Ingenting fungerar av det som redan nämnts och hon vägrar göra sina behov utomhus... Jag har även vittnat några gånger när kattungen tittat på när de vuxna katterna gått i lådan och efteråt har den inspekterat och kollat.
Hon har också börjat hoppa upp på köksbordet, men hon verkar fatta att hon inte får det så hon hoppar ner så fort någon kommer in i köket, men så hoppar hon upp igen så fort man vänder ryggen till. Det verkar precis som om hon bara jävlas!:crazy:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
399
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Jag har två katter som kan gå in och ut som dom vill till en stor inhägnad del av tomten. Inne har dom två kattlådor som inte används...
Svar
13
· Visningar
5 424
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 718
Senast: Lampan
·
Övr. Katt Vår nya kattunge är inte rumsren för fem öre. Han kissar och bajsar precis överallt. Verkar lite underligt då han är förr i lägenhet...
Svar
5
· Visningar
1 227
Senast: Majvi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II