Få katten att sluta klösa på möbler och fuungera ihop med hunden

Nila

Trådstartare
Har haft katt sen mitten av oktober nån gång. Egentligen skulle vi bara ha henne nån vecka i samband med att min syster fick barn. Sen blev det att hon stannade längre och jag lyckades övertaa mina föräldrar att jag skulle få ha katten i alla fall tills vidare. Deet är en jättehärlig kattflicka på drygt ett år, som är väldigt social, gilalr att gosa och vill sova i mitt rum på nättnera.
Men nu är mamma och pappa less på allt katthår och att hon förstör möblerna. Datastolen (typ kontorsstol) är liksom nopprig efter allt klösande när hon klättrar på den för att komma längst upp och ligga där. Den är dessutom relativt ny. Fåtöljerna i vardagsrummet klättrar hon också på, och vill ligga längs upp på ryggstödet ibland eftersom mamma inte vill ha henne i fönstrerna i vardagsrummet. Dom fåtäljerna är väldigt gamla, men mina föräldrar vill ju inte byta möbler och så ska katten förstöra dom också...
Är det överhuvudtaget möjligt att få en katt att sluta klösa på möbler eller i alla fall göra det mindre?
Inte har det blivt bättre av att jag skaffat hund heller. Första veckan bryddde sig hunden inte så mycket, han var lite avvakande men samtidigt nyfiken. katten hölls sig borta dom första dagarna. Men sen är hon framme ungefär som vanligt. När huunden är extra upphetsad av leklust försöker han öeka med katten, som ju inte vill leka, men ibland retas hon också med honom och hoppar frn fåtölj till fåtölj och klöser och kl'ttrar. Katten har morrat åt valpen nån gång utan att han egentligen förstår vad hon vill. Hn har ocvkså vevat mot honom nån gång fck jag höra av pappa. pappa är rädd att hon ska klösa vlpen och kanske riva i nåt öga.
ör det mesta fungerar dom ändå ganska bra ihop. Jag har bara haft valpen i två veckor än. Katten kan gå förbi utan at valpen bryr sig så mycket och ibland kan jag ha valpen i knä men ändå klappa lite på katten.
Men som sagt, mina föräldrar är less på att katten, som egentligen faktiskt är ganska lugn, men får sina ryck ibland, förstör möblerna. Visst kan jag ju förstå dom på ett sätt, men jag antar att jag är lite mer tolerant då jag tycker väldigt bra om katten. Men kan man inte få henne att ändra sig och låta bli möblerna får jag inte ha kvar henne längre till..

Sv: Få katten att sluta klösa på möbler och fuungera ihop med hunden

Har hon någon klösbräda?

Hon har två klösträd eller vad det heter.

Du kan prova att lägga någon filt/tyg på ryggstödet på fåtöljerna och klippa klorna på henne. Jag klipper klorna på mina och har en badrumsmatta på ett ställe där de gärna är ligger/busar osv den skyddar tapeten och katterna gillar att gräva ner klorna i mattan.

Får prova klippa klorna. Mina föräldrar vill inte behöva ha lakan eller nåt på möblerna abra för att hon inte sa vara där och klösa när hon klättrar på möblerna. Om hon har kortare klor så klöser hon mindre när hon klättrar upp? Eller blir det inte lika roligt?

Alltså, katten använder ju klorna för att klättra med, det är inte samma sak som att klösa på saker. Klipp klorna så är de inte lika vassa och repar inte lika mycket.

En valp är ju skitjobbig även för en människa, tänk vilket hot den kan uppfattas som från en katt... Att morra och markera slag är inte ett agressivt beteende, hon vill bara tala om för hunden att hålla sig på sin kant och låta henne vara ifred. Det kommer med största sannolikhet gå alldeles utmärkt sålänge hunden inte tillåts vara för hårdhänt mot henne.

I övrigt låter det ju som en väldigt lugn och snäll katt, om dina föräldrar inte vill ha henne som hon är är det nog bättre att ni omplacerar för katten måste ju fortfarande ha möjlighet att vara katt.

pappa är rädd att hon kommer klösa hunden för att han är för på liksom, och itne förstår att hon int vill leka. Vi har blivit mer bestämda där med valpe och stoppar honom om man rusar fram och så. Ofta bryr han sig heller inte riktigt om henne, det är mest när han är leksugen. Innan hon började veva med tassarna mot honom så tyckte pappa att det kommser säkert gå bra och blir vänner. Och det har ju faktiskt bara gått 2 veckor, det är alldeles för kort tid för att avgöra nåt tycker jag.
"Tyvärr" bor jag fortfarande hemma med mina föräldrar, och nu med valpen så "kan" jag inte flytta till egen lägenhet, då jag (vi) gärna vill ha honom rumsren först och kunna lämna honom ensam korta stunder. Plus att jag jobabr för lite för att kunna ha egen lägenhet och har ändå inte hittat nån jag vill ha.
Men jag får försöka övertala dom att få ha kvar katten lite längre. Jag tror egentligen iten det komerm bli några större problem emd katten och hunden, bara doom får lite mer tid på sig. Men mamma är ingen kattmänniska. Jag har faktiskt fått henne att erkänna att hon egentligen tycker om katten, men det är allt katthår hon inte tycker om. och pappa tycker egentligen också om katten, men gillar inte att hon klöser på möblerna. Så jag får försöka övertala dom att få ha kvar henne nån månad till och börja klippa klorna.... Hur ofta kan man klipp klorna?
Och annars får vi försöka hitta nån annan som kan ta henne, men det är så mycket katter ute på Blocket. Fast vi har försökt lite med folk vi känner, men jag vill ju gärna ha kvar henne. Dock bor jag ju frotfarande hemma...

Jag klipper mina varannan vecka. Mina katter slåss rejält (tuffa lekar alltså) utan att någon har blivit skadad, och jag lovar att det är mer än lite markerade med tassarna. (Jag har ju haft ett gäng kullar också, och då är det verklgen full rulle...)

När jag lär hundar träffa katter tycker jag det är bra att de lär sig att katten är lite "vass", då ser de själva upp med tassarna. Med klippta klor blir risken för skador väldigt liten, och katterna brukar inte ta i när de slår på det här sätter, utan mer "slå med öppen tass". Observera hur hon gör, som jag ser det är det bara när katten verkligen blir trängd som man riskerar något. Har den egna möjligheter att komma undan och (som i det här fallet) inte verkar vara överdrivet nervös kan man låta dem hållas.

ser vi att katten blir trängd så tar vi bort hunden. Oftast hoppar hon upp i en fåtölj och han försöker nå henne, men då brukar vi också ta bort hunden, om vi ser att han inte ger sig. Som när hon låg och morrade åt honom och han inte fattade. Jag tycke att så gått det går att dom får sköta det lite själva, men självklart måste man ju ingripa ibland. Men som sagt, det är ju gånger när hon ligger i en fåtölj(er) och man verkligen ser att hon retas med valpen och tycker att det är jättekul...

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 456
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka