Få igång häst utan större bjudning

Puppan

Trådstartare
Behöver tips på hur man kan få igång en häst som inte skyndar sig alltför mycket.
Han har haft lite problem med sin kropp, lite låsningar och så, men nu är det löst och enligt vet och equiterapeut så har han normal rörelsemekanik och sitter inte längre fast någonstans.

Det han gör, är att han väljer ett tempo som antagligen är lite energibesparande och behagligt för honom och när man vill att han ska gå fortare och bjuda framåt lite till så:

a. Struntar han i skänklarna
b. Bockar han om man lägger till spö.

Det är inte alls frågan om feta rapp, han bockar redan när man lägger till det ganska försiktigt som förstärkning av skänkeln.

Det tråkiga är att jag vet att det är lätt att hamna i en ond cirkel där hästen blir ännu mer skänkeldöv, men vad gör man om man inte ens kan variera skänkeln med att använda spö när skänkeln ignoreras?

Jag vet att ett svar säkert blir att rida mer med sätet, det vet jag är del av lösningen, men i första hand vill jag ha andra förslag på sådant som kan "väcka" hästen, få den att tänka framåt och lyssna på ryttaren.
Han springer inte ens på utomhus och först trodde jag att han bara inte kunde, men förra dagarna fick han gå bakom en riktigt hurtbullig ponny som speedade i galoppen uppför en backe och då kunde minsann vår häst också öka farten för att inte bli ensam kvar...
Så förmågan finns där, verkar det som, men inte viljan.
Lösningar, någon?

Sv: Få igång häst utan större bjudning

Prova att bara vifta med spöt, han kanske inte reagerar lika starkt då. Du skulle också kunna gå ut och gå med honom. Använda rösten för att få honom att gå framåt och springa brevid. Du kanske kan rida ut med några andra och ha de hästarna som draghjälp?
Lycka till:bump:

Antar att du vill kunna komma åt att använda spö.

Hur är hästen när du använder spö ifrån marken?
Kan du under vanligt hantering lägga spöet på hela hästen utan att den reagerar? Får du röra på hela häst kroppen utan att hästen rör på sig? dvs om hästen står helt lös i en paddock eller dylikt. Väljer den att stå kvar och låta dig röra/smeka den med ett spö?

När du tömkör/longerar använder du långpisk? hur reagerar hästen under det arbetet?

samma sak, hur är framåtbjudningen VID arbete förhand/på lina?

lite grundläggande frågor...

Ger du hästen möjlighet att hitta harmoni och glädje tillsammans med dig? Hästen har en själ och ett hjärta, vilket inte framgår i ditt sätt att beskriva den. Ödmjukhet är nyckeln till glädje.

Hästen vet redan hur den mår och vad som inte funkar. Tar du inte hänsyn till detta så slår hästen av sin livsglädje. Den kan även protestera genom att bocka eller på andra sätt visa att den inte kan utföra det du ber om, för att du inte tar hänsyn till förutsättningarna.
Att använda spö skapar ingen glädje för någon.

Att jobba med sin häst från marken är ett bra sätt att finna känslan inom sig själv, upptäcka dom fina signalerna och samtidigt utveckla sig själv i både sättet att tänka och röra sig. Samtidigt så ger du hästen möjlighet att bygga sig stark och bli smidig. Du har också andra förutsättnignar för att kunna se var hästens begränsningar ligger, när du ser den från marken.

Samspel är att ryttaren lyssnar på hästen, känner in vad som händer och tar ett beslut om hur man ska göra för att harmoin ska kunna flöda. Det ligger i ditt ansvar att hitta en kommunikation som skapar glädje. Vill man inte utveckla känslan eller ta sitt ansvar så är det bättre att köra moppe.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Han springer inte ens på utomhus och först trodde jag att han bara inte kunde, men förra dagarna fick han gå bakom en riktigt hurtbullig ponny som speedade i galoppen uppför en backe och då kunde minsann vår häst också öka farten för att inte bli ensam kvar...
Så förmågan finns där, verkar det som, men inte viljan.
Lösningar, någon?

Kör repris på det här ett par månader (att ge hästen draghjälp av en piggelin kuse) så befäster man både framåt-tänket och de rätta "motor-musklerna" som då kommer av sig själv.

Sv: Få igång häst utan större bjudning - lååångt.

Jag förstår hur du menar, men dels har jag inte haft problem som dessa med någon annan häst eller ponny jag tidigare haft och dels tycker jag nog att vi behandlat denna häst rätt varsamt ändå.

Jag tror han haft ett lite traumatiskt förflutet. Vi köpte honom från en importör så hästen hade nyligen kommit in i landet. Han var nog inte så mycket riden på ett bra tag. Kanske p g a skada kanske av någon annan anledning. Vi provridningen var han trevlig men jag minns inte om vi tänkte något om framåtbjudningen. Vi var mest ute efter en lättklasshäst som i första hand skulle vara lättriden, snäll och hygglig eftersom det var första stora hästen efter många ponnyår.
Han gick igenom besiktningen, men ganska snart märkte vi att han inte direkt bjöd framåt speciellt mycket plus att han gick ojämnt så fort man försökte driva och pusha lite mer. Nästan som hoppsa-skutt i traven. Kändes som om han var kort i musklerna. Däremot hoppade och hoppar han fortfarande väldigt gärna. Han har spetsade öron och tar sig över alla hinder. I snigelfart.

Vi tog ut en equiterapeut (erfaren och "gammal i gamet") som behandlat honom med någon månads mellanrum under hela vintern. Vi har fått göra en mängd olika stretchövningar för han hade låsningar lite här och var. Nu under våren så konstaterade hon att hans rörelsemönster blivit korrekt och att hon inte behöver komma på fler återbesök på ett tag.

Vi är inte tävlingsgalningar, men några tävlingar då och då åker vi till. Det har blivit hoppning upp till 1,10, sedan tränar vi för tränare en gång i veckan. Under övriga veckan blir det någon/några egna träningar på ridbana, resten av dagarna uteritt.

Vi har snart haft honom i ett år nu och det har blivit en liten förbättring vad gäller framåtandan, men inte så mycket. Det förvånar mig att han ändå hoppar (vi går nästan alltid 0-0:a) trots att han kommer med så usel fart. Det måste ju bara bli jobbigare att häva sig över hindrena utan att ha någon fart! Försöker man driva fram honom - ja då får man svar i form av en bockning. Tar man till spöet får man en fet bock. Det är inte frågan om att kunna reglera galoppsprången eller "spänna bågen" för tar man i tyglarna minskar bara farten... :cry:

Tja, jag vet vare sig ut eller in. Jag tycker inte att vi pressat honom eller varit "oharmoniska". Han hoppar villigt och ser ut att gilla det, vi har gjort vad vi kan för att få honom att trivas i sin kropp.
Det är dock svårt att känna genuin ridglädje när man dels inte kommer framåt i ridningen, dels inte känner att HAN vill bjuda till.

• Gör det fortfarande ont någonstans?
  • Borde han inte börja stanna på hinder då?
  • Borde inte equiterapeuten märka av det i form av sura miner vid stretch och knåd?
  • Är det något som sitter i huvudet?
  • Finns det nån chans att det nånsin går över?
  • Har vi missat något som underlättar för honom att bli riktigt loss så att det blir lätt för honom att älga på lite mer framåt?

Jag har tusen frågor och ingen tränare har något riktigt vettigt svar eller ens nån smart teori...
Därför ville jag höra om ni hade några konkreta tips som vi kan prova. Här grips snart varje halmstrå för vi gillar honom ändå.

Kör repris på det här ett par månader (att ge hästen draghjälp av en piggelin kuse) så befäster man både framåt-tänket och de rätta "motor-musklerna" som då kommer av sig själv.

Vi ska definitivt göra om detta.

Jag hoppas ni varit hos en veterinär med hästen... har denne i så fall tagit blodprov? Det första som slår mig är nämligen antingen hjärtmuskelinflammation eller kanske ärftlig korsförlamning. Båda kan ge de symptomen och inget annat liksom...

Undrar bara, brukar inte korsförlamning komma med flera olika symptom som t ex förhöjd puls, svettning mm?

Vi var med hästen till veterinären under den tredje månaden vi hade honom och då var det inget direkt som de kunde hitta. Det de såg var att han belastade sig snett då, men ingen hälta, därför blev det equiterapeut (har inte så mossiga veterinärer här som tur var, så de föreslog faktiskt det) för att hjälpa honom att "räta ut" sig.

Hästen ska raspa tänderna om några veckor och då kan jag be veterinären ta några blodprov och se om det är något vi kan försöka kolla upp via det.

men i första hand vill jag ha andra förslag på sådant som kan "väcka" hästen, få den att tänka framåt och lyssna på ryttaren.
Det är som sagt viljan, viljan att samarbeta. Och här är faktisk kunskapen att stanna lika viktig - för både signal för att gå fram och stanna visar om hästen "är med på noterna".

Vill hästen samarbeta, och hur kan du förbättra din del i det hela? Är signalerna tydliga, och inte minst konsekventa? En stor del ligger hos oss (det är ju vi som ber!) och att vi är tydliga, välbalanserade och frågar/ ställer rätt krav i förhållande till vart vi är i dag.

Och egentligen snackar vi inte bara ridteknik, utan inställning och kroppsligt välbefinnande osv. Allt är inte heller direkt relaterat till vad som sker uppsuttet ...

Det är som sagt viljan, viljan att samarbeta. Och här är faktisk kunskapen att stanna lika viktig - för både signal för att gå fram och stanna visar om hästen "är med på noterna".

Vill hästen samarbeta, och hur kan du förbättra din del i det hela? Är signalerna tydliga, och inte minst konsekventa? En stor del ligger hos oss (det är ju vi som ber!) och att vi är tydliga, välbalanserade och frågar/ ställer rätt krav i förhållande till vart vi är i dag.

Och egentligen snackar vi inte bara ridteknik, utan inställning och kroppsligt välbefinnande osv. Allt är inte heller direkt relaterat till vad som sker uppsuttet ...

Just så, och det är därför jag skriver här och ber om idéer och råd på vad man kan göra för att förbättra detta.

Jag är inte nybörjare och har haft egen häst många år men just nu är det idel frågetecken i mitt huvud.
Jag var nämligen säker på att oviljan att gå fram hade att göra med låsningarna och förkortade muskler och att det skulle gå över när hästen behandlats och kunde röra sig obehindrat.

Sedan vet jag att hästar kan ha ett starkt muskelminne, jag menar att om de haft ont eller svårt att röra sig under en längre tid så kan själva situationen framkalla en ovilja att röra sig framåt. Om han alltid haft svårt att ta ut stegen förut så vill han inte gärna chansa på att göra det nu heller, trots att det inte längre gör ont/tar emot.

OM det är så, så hjälper jag inte hästen genom att inte rida eller inte begära att han ändå försöker ta ut stegen. Tvärtom så behöver han fortfarande stretchingen samt att mjuka upp och gymnastisera kroppen.

Fast jag tycker (men det är bara vad jag tycker) att han borde svarat mer och ändrat sig mer än han gjort.

Så återigen, jag måste ju börja i nån ände. Vi har kollat upp honom veterinärt och behandlat honom med equiterapeut som anser att behandlingen är avslutad. Jag kan be om blodprov nu framöver så att det inte handlar om en infektion som inte vill ge sig.

Men under tiden kan han ju inte bara stå, för halt är han ju inte.
Hoppar gör han ju och det borde han inte göra, tänker jag, om han har ont. Att vägra hoppa borde ju liksom komma före ovilja att pinna på. Speciellt när han uppenbarligen kunde springa fort bakom pigg ponny.

Vad finns det för förslag på övningar som ökar framåtbjudningen, som kanske någon annan som haft med lite sega hästar att göra, kan föreslå? Kanske jag till slut får inse att hästen "bara" är istadig och osamarbetsvillig annat i det han själv anser är kul?

Sv: Få igång häst utan större bjudning - lååångt.

Kort svar.
Framåtbjudningen kommer när hästens energi flödar i kroppen.
Av nån anledning så verkar det inte vara så för din häst.
Om blodprovet inte visar på något onormalt så har du kommit till ett läge där du kan konstatera att frånvaro av sjukdom inte leder till automatisk hälsa. För att förstå vad som då ska till för att finna hälsa är att studera teorierna om livsenergi och balans.

En häst som får draghjälp av en annan kan springa utan att den tycker att det är speciellt kul. Jag lever i tron att en häst är aldrig istadig bara för skoj skull. Blir den piggare när den inte hoppar?

Hästen gör bara vad den måste. Ger man den inga andra alternativ så blir den istadig när den känner att inget annat funkar.

Genom ett tro att hästen är istadig bara för att den tycker att det är kul så distanserar du dig ifrån det som händer just nu och fråntar dig ansvaret genom att skylla på hästen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker nog att jag gjort och gör mitt bästa för att inte skylla på hästen. Tycker inte du?

Jag skulle nog vare sig låtit kolla eller behandla hästen, eller ställt någon fråga här alls om jag bara tyckt att det är hästen som är bäng.

Men någonstans poppar frågan upp om det är något mentalt som inte står riktigt rätt till, kanske något mentalt som kommer sig av tidigare skada eller sjukdom, men dock.

Energiflöden är lite för luddigt för mig att sätta mig in i för att det här ska lösas. Jag avfärdar det inte, men jag ser inte hur det ska hjälpa mig eller hästen just nu. Vad kan jag AKTIVT göra för att komma ur detta.
Hade jag inte tyckt om hästen hade jag knappast haft den kvar, men om inget förändras trots att jag tycker att jag söker utvägar och hjälp så återstår det ju bara att sälja och hoppas att någon annan vill ta sig an detta.

Tycker inte att det blir nån skillnad på när han blir hoppad och när han inte blir det. Tror dessutom inte att han blivit riden utomhus särskilt ofta i Holland, varifrån han köptes. Det varnade säljaren oss för att hästar där ofta bara promenerar biten från stallet till ridhuset och tillbaka, därför skulle vi inte ta för givet att han var van vid saker som händer utomhus.
Vi har därför varit ute och ridit jätteofta, men när vi sa "tjoho! Nu får du galoppera uppför backen" så piddibompade han i kort, kort galopp uppför backen. Inga lösa tyglar eller glada tillrop ökade hans piddibompgalopp det minsta. Kanske har han ständigt blivit riden på korta tyglar och väldigt kontrollerat - kan det påverka hästens inställning och livsglädje? Bara antaganden och spekulationer, för hur det verkligen är, vet jag ju ingenting om.

Senast ändrad:

Av vad du skrivit här så verkar det vara precis som du uttrycker det; skumt. För det är liksom nåt som inte stämmer. Lika lite som du kan, kan jag komma med nån smart lösning. Får se om jag får nåt infall, i så fall återkommer jag.

Av din beskrivning låter det som att hästen överlag är väldigt oelastisk. Ni driver men får ingen längning (så tolkar jag din piddibomp-galopp), tar i tyglarna och får inget kortande utan bara lägre fart/energi. Länger/kortar han sig i traven?

Det kan mycket väl vara så att hästen har muskelminnen som gör att den inte tror sig om att kunna göra något på nåt annat sätt än tidigare. Dessutom låter det lite som att hästen ändå är en rätt nöjd individ (?) och kanske inte alls ser någon anledning att gå utanför sin komfortzon - där kanske även människor runt honom varit fullt nöjda tidigare.

Jag skulle tömköra för att få fram/befästa ett annat beteende, ett där han svarar på drivningen. Med långpisken kan man "röra vid" hästen på andra sätt än den är van vid och man ser också resultatet omedelbart från marken. Om hästen är ovillig att böja sig (korta hästar kan ofta vara det) skulle jag dra inner töm direkt till bettringen och sedan till gjorden på sidan, så att jag lättare kan tala om för hästen vad jag är ute efter. Kombinera detta med att trava bommar och under en del av passet länga isär så att hästen bara precis når över (uppsuttet pass). Omväxlande med kravlösa turer i skogen på ganska lång tygel i de farter hästen bjuder till.

Ibland är det också så att ryttaren försöker rida ihop hästen innan man fått aktivitet i bakkärran. En del hästar beter sig/känns precis så här då, och då får man helt enkelt ha lösare kontakt framtill tills hästen är stark nog.

Hur som helst så låter det ändå mysko. Din beskrivning passar också en frambenshalt häst - men då skulle den ju knappast hoppa så högt som den gör. Om det inte har med underlaget att göra (stumt/sviktande/stenigt/slätt)?

Lycka till, hoppas att ni kommer på en lösning.

Vi ska definitivt göra om detta.

Såg vad någon skrev ang att hästen är helt uppkollad. Är det helt grönt att köra på så kan man jämföra "draghjälpen" med hur man motiverar någon som har varit deprimerad e d. Och så finns det ju ett "smärtminne" som hästar kan ha svårt att släppa trots att de inte längre har ont. Då måste man motivera dem så att de glömmer bort smärtminnet. Att befästa framåt-tänket helt enkelt.

Undrar bara, brukar inte korsförlamning komma med flera olika symptom som t ex förhöjd puls, svettning mm?

Jo, den AKUTA varianten, inte den ÄRFTLIGA... de är egentligen två helt skilda saker kan man säga. Den ärftliga varianten kan mer liknas vid den mänskliga diabetes och hästen klarar då inte att smälta stärkelse (havre, krafft, whatever). Ju mer kraftfoder du då proppar i den, desto segare blir den.

Till TS. Jag tycker verkligen att du ska åka för ett blodprov det första du gör, innan du börjar mixtra med övningar och dylikt. Min medisthäst var nämligen EXAKT som din innan vi upptäckte hennes korsförlamning :crazy:

Jo, den AKUTA varianten, inte den ÄRFTLIGA... de är egentligen två helt skilda saker kan man säga. Den ärftliga varianten kan mer liknas vid den mänskliga diabetes och hästen klarar då inte att smälta stärkelse (havre, krafft, whatever). Ju mer kraftfoder du då proppar i den, desto segare blir den.

Till TS. Jag tycker verkligen att du ska åka för ett blodprov det första du gör, innan du börjar mixtra med övningar och dylikt. Min medisthäst var nämligen EXAKT som din innan vi upptäckte hennes korsförlamning :crazy:

DET lät ju inte kul. Och inte helt otroligt heller.

Vad mer vet du om det hela? Har hästen symptomen hela tiden eller dyker de upp efter en stunds arbete?
Är det likadant som med den akuta korsförlamningen, att kisset blir mörkt eller rödfärgat? (Har ingen aning om färgen på vår hästs kiss mer än att han pinkar rätt mycket).

Tack för svaret, det känns som om du tolkat vår häst rätt.
-Ingen längning och inget kortande, bara en one-speed-fits-all fart.

Utöver detta så känns han faktiskt som en rätt nöjd individ. Han är kung i sin hage och ser oftast rätt glad ut. Han ser aldrig sur och argsint ut när man rider honom, han är inte en ledsen, avstängd och uppgiven häst.

Jag har haft körhäst så jag har tömkörningsgjord och tömmar hemma. Har bara inte tagit mig för att tömköra honom.
Jag ska nog, som jag nu fått råd att göra, låta vet ta blodprov på honom, men annars ska jag definitivt ta mig i kragen och se vad som händer när man tömkör. Har även en duktig körtränare i närheten som kan hjälpa till om det skulle behövas.

Men någonstans poppar frågan upp om det är något mentalt som inte står riktigt rätt till, kanske något mentalt som kommer sig av tidigare skada eller sjukdom, men dock.
Det mentala kan hänga ihop med något fysiskt eller tvärt om. Det behöver inte finnas gränser mellan dessa två. Du vet ju själv hur det är ifall du är sjuk eller känner dig deppig, hungrig eller trött. Sånt påverkar iallra högsta grad.
Vad kan jag AKTIVT göra för att komma ur detta.
Att jobba från marken, som jag redan skrivit, är ett bra sätt att förstå det man tidigare inte sett och lära sig mer om hästen på alla sätt å vis.

Har ni uteslutit kroniska problem som fång eller annat?

Jag har stött på travare som stöps i en form vilket begränsat deras röresleförmåga och påverkat deras mentalitet i allra högsta grad.
En häst som är invand i ett mönster behåller detta fram till att ett nytt mönster skapas, precis som med oss människor.

Jag hoppas att du finner nya ledtrådar...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·
Ridning Hej! Jag behöver verkligen eran hjälp! Jag ska börja sätta igång min häst nu efter 3 månaders vila, haft låsningar i ryggen och där av...
Svar
7
· Visningar
1 433
Senast: Andromedae
·
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra... Min ponnys beteende blir bara värre och värre och han går knappt att hantera längre.. Han har alltid...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 431
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar