Få i hästen medicin?

katja

Trådstartare
Min häst ska börja äta Metformin, efter konstaterad Ems.
Hon fick sina tabletter blandade med lucernpellets ikväll, men vägrade äta.

Hur får ni i era hästar medicin?
Fundera på om man lösa upp dem i vatten och spruta in i munnen. Men vet ej om detta är ok.

Tar gärna emot tips och idéer.
(ej några hög socker varianter)

Du kan testa att göra en urgröpning i ett äpple eller morot och stoppa in en tablett och sedan 'plugga igen' med lite av det du gröpt ur.

Med butta har jag sprutat i munnen. Blandade pulvret med en mindre mängd vatten och sprutade direkt i munnen. Gick väldigt bra. Du kan ju alltid höra med veterinären om det är okej?

Säger som ngn annan, om du inte vill bråka med att spruta i munnen (lösa tabletterna i vatten och sen skicka in), så har jag bra erf av att gömma tabletterna i tex en morot eller ett äpple. Gräv ett hål typ med potatisskalarens spets och tryck in tabletten. Funkade för mig tillochmed på en häst som skulle ha 30 (!) cortisontabletter/dag en period. Gick åt många morötter men funkade gjorde det!

Vi löste det med en morot och en skruvmejsel. Ta en morot och gör ett skapligt långt hål i mitten (längst med moroten börja där blasten skulle sitta liksom) med skruvmejseln. Tryck in medicinen ;). Fick fjordingen på bilden att ta sin medicin iaf!

Hoppsan, lyckade få mitt inlägg bortaget pga av länk.

Nåja. Jag rekommenderade TS att använda en ingivare för hästar i metall. Plättlätt att få i dem medecin med en sån.
För bild får ni googla :)

Problemet med spruta är ju att hästan kan tugga sönder sprutan, om den är av plast och få i sig bitar. Det händer aldrig med en ingivare.

Det har iofs aldrig hänt mig att någon häst fått i sig plastbitar. Och så har ett antal metacamsprutor mött döden mellan hästtänder genom åren. Men är man orolig så kan man absolut använda tex ingivare. Jag svarade på TS fråga om tabletterna kan krossas och blandas.

Liknande trådar

Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
431
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 507
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar