Få hunden att hålla avstånd på ridturen

S

Silly

Jag provade att ta med ena whippeten igår när jag red, allt funkade bra, hon är lydig och skulle aldrig sticka och hästen reagerade inte heller. Problemet var snarare att hon var för närgången, emellanåt trodde jag hon var försvunnen men hon traskade troget på bakom hästen hela tiden. Vad kan man göra för att lära henne hålla lite avstånd? Vilka kommandon tycker ni är viktigast när man har med hunden på ridturen? Hon stannar och håller sig i närheten och är man lite envis kan man peka och säga vilken sida av hästen hon ska va på.

Har också funderat på att prova med någon av borzoierna men kommer såklart träna dem från marken innan de får följa med. Är det någon som har erfarenhet av vinthundar speciellt? Hur går det om de får syn på vilt? Någon som rider med koppel?

Tacksam för svar
/Amanda
 
Sv: Få hunden att hålla avstånd på ridturen

Du vet väl att det så här års är förbjudet enligt lag att ha hunden lös? oavsett hur lydig och duktig den är? Lär hunden att gå fot, det komandot funkar för mej när jag rider med hund då det är lagligt, skulle aldrig få för mej att rida med koppel!
 
Sv: Få hunden att hålla avstånd på ridturen

Du ska ha hunden under sådan lydnad som om den vore kopplad, men den behöver inte vara kopplad.
 
Sv: Få hunden att hålla avstånd på ridturen

oj de hade jag ingen aning om! gäller det överallt?
 
Sv: Få hunden att hålla avstånd på ridturen

Känner du inte till den lagen trots att du har/har ansvar för någon annans hund?

Jag tycker inte att du ska ha med hunden när du rider öht (nu får jag säkert mothugg av andra). Det innebär alldeles för stora risker, ffa om du inte har bra diciplin på hunden. Och om sagt så får du inte ens ha hunden lös vid den här tiden på året.
 
Sv: Få hunden att hålla avstånd på ridturen

Jag rider med koppel och då krävs det att man har 100 % koll på hunden samt att hästen inte gör något. Jag har använt långa grimskaft eller rullkoppel som jag låst fast. Har ibland knutit kopplet runt midjan och låst fast det i en någonlunda bra längd.

Min hund kan ju gå bakom hästen, hon sparkas inte, men jag undviker det helst. Om hunden är för nära så säger jag "nej" (eller välj något annat, som "akta" exempelvis) och när hunden stannar upp så berömmer man och fortsätter tills hunden förstår vilket avstånd som gäller.

Annars kan man, om man har ett dressyrspö med sig, vifta undan hunden (INTE SLÅ) när den kommer för nära (vilket igen förutsätter att du har en lugn och snäll häst) och säga "nej" eller "akta".

Nu kommer jag säkert att få ett antal påhopp på mig men det är min hund och det är mitt val. Jag har ju vägt riskerna- fördelar och nackdelar mot varandra och jag tycker att fördelarna är större i just detta fall.
 
Sv: Få hunden att hålla avstånd på ridturen

finns ingen lag om att den ska vara kopplad, däremot ska du ha 100% koll på hunden, och det är för att skona vilda ungar, vilket enligt min mening inte är speciellt svårt om man har lagt ner lite grundträning på hunden :D
 
Sv: Få hunden att hålla avstånd på ridturen

Mina hundar har varit ordentligt vana vid hästar från marken när jag är med innan jag rider ut med dom. Det har gjort att de vet att det är farligt att springa bakom hästarnas bakben eller andra ben för den delen;)

Att de på kommando kan hålla sig bredvid hästen är viktigt. Att de kan frysa (oavsett position ju, huvudsaken är att man kan få dem att stå till och stanna så) är mycket viktigt ur en säkerhetsmässig synvinkel.

Har en kompis med whippetar. Hon har den ena lös när den rider och den andra i flexi. Verkar dock läskigt tycker jag, men hon säger sig klara det finfint:D Den i flexi drar efter vilt annars.

Lycka till!

Gilly
 
Sv: Få hunden att hålla avstånd på ridturen

Jag har typ alltid mina hundar lös fast vist jag har kol på dom med sen är det inte mycket till folk här<.p mest gammlingar som bara älskar mina hundar:P men man ska väl endå inte låta dom springa hej villt som dom vill..Men när jag är ute rider bruka ja ha med mammas stora hund..och han är ju lydig så..men man möter ju endå aldrig någon här ute i skogarna mer en älg eller räv nån gång i bland så:P
 
Sv: Få hunden att hålla avstånd på ridturen

skulle aldrig få för mej att rida med koppel!
Varför inte då? Alla hundar jag haft som gått med hästen har gått kopplade ibland, antingen p.g.a. löp eller trafik. Har aldrig varit några problem. Ska köpa ett hundförarbälte nu när jag får hem nya vovven tänkte jag så kan jag ha henne där.
 
Sv: Få hunden att hålla avstånd på ridturen

Trani: Någon annans hund? Nono, dom är mina (eller familjens) och medtas på ridturer efter önskemål från mamma. Ang lagen förstår jag såklart att man inte släpper hundar som inte är lydiga! Däremot visste jag inte att det var förbjudet att släppa dem öht såhär års. Någon som har länk till någon förordning om det?

Gilly: Flexi verkar läskigt! Hellre läder om någon trasslar in sig... Ska träna lite med de andra vovvarna och se om de kan tänkas vara rida-med-material :)
 
Sv: Få hunden att hålla avstånd på ridturen

Känner du inte till den lagen trots att du har/har ansvar för någon annans hund?

Jag tycker inte att du ska ha med hunden när du rider öht (nu får jag säkert mothugg av andra). Det innebär alldeles för stora risker, ffa om du inte har bra diciplin på hunden. Och om sagt så får du inte ens ha hunden lös vid den här tiden på året.


Som sagt, man får visst ha hunden lös under denna tiden på året. Man ska bara ha sån lydnad som om den vore i koppel.
 
Sv: Få hunden att hålla avstånd på ridturen

Vinthundar har en enorm jaktinstinkt, vissa individer kan man få lite bättre men de hundar jag har ägt/träffat/tränat (har haft whippet i 14 år) har man antingen släppt i inhängnader eller haft kopplade.

Problemet med vinthundar är att de kommer så jävla långt på ingen tid alls, jag är alltid rädd för bilar fast vi är ute i skogen typ :cool:

Nä, jag lämnar hunden hemma när jag rider ut. Hundpromenaden sköter jag efter, jag har aldrig förstått vitsen med att motionera hunden via hästen :confused: Risken är stor att hunden blir trampad på...

Och det finns en lag som säger att man måste ha hunden kopplad från 1 april - 1 september (rätta mig gärna om jag har fel) för att de vilda djuren har ungar! Man får ha hunden lös men då ska den vara lydig till 110% och det är få hundar som är det när det kommer till kritan!
 
Sv: Få hunden att hålla avstånd på ridturen

Jobba med hunden först från marken och sen uppsuttet. Kommandot "gå bort" tycker jag är väldigt viktigt. Ffa som jag har en häst som inte alls är förtjust i att ha hunar springande för nära i trav/galopp. Och när jag är på banan vill jag kunna be honom gå ut utanför. Det händer att han reagerar när jag ger ett röstkommando till hästen, och tror att jag kallar in honom. Då måste jag genast kunna be honom att lämna banan utan att behöva avbryta min ridning.

Sen har jag turligt nog en häst som buffar till hundar som springer framför näsan på honom, så de lär sig snart att hålla sin undan. Bakom går min hund ibland när vi rider längs stigar i skogen och han gjort av med det mesta av energin. Det tycker jag är ok för han håller sig så pass långt ifrån bakhovarna att han inte skulle bli sparkad - det skvätter ju en hel den från hovarna också så han kan inte gå så nära.

Jag har pratat med polisen bla. och enligt dem så är koppeltvång under denna period inte detsamma som snöre. Det du måste garantera dock är att du har koppelkoll på din hund, dvs samma kontroll som du har i koppel, och hunden får inte ströva runt i skogen utan den ska gå i koppellängds avstånd om den är "lös". Kan du kontrollera hunden så pass är "snöre" inget måste. Iaf är det så här mellan Sthlm/Uppsala där jag bor. Det bästa är dock alltid att kolla upp detta så att man har något att referera till om man stöter på en arg människa. Ta gärna namnet på personen du frågat också.
 
Senast ändrad:
Sv: Få hunden att hålla avstånd på ridturen

Jag har lärt in Akta och det fungerar jätte bra.
Min kompis har även lärt in Diket då hunden springer ner och väntar i diket.
 
Sv: Få hunden att hålla avstånd på ridturen

Som sagt, man får visst ha hunden lös under denna tiden på året. Man ska bara ha sån lydnad som om den vore i koppel.

Förvisso helt sant, men jag tycker faktiskt inte att man har det om man befinner sig på en hästrygg. Även om man har kadaverdiciplin på hunden så tycker jag att man ska kunna ta tag i den när man kallat in den.

Man får väl tolka lagen som man vill men man ska tänka på hur det ser ut vid ett eventuellt åtal.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 665
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Är helt ställd och vet inte vad som är fel, är det någon som kan komma med idéer så vore jag tacksam! Först vill jag klargöra att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
38 119
Senast: Belethien
·
Hundträning Tror jag satt huvudet på spiken idag. Har ju lite problem med min omplacering gällande inkallning. Han har för mycket fokus på saker...
Svar
3
· Visningar
4 241
Senast: paradiset
·
Övr. Hund typ chihuahua, shih tzu etc. ja, de som väger under 5 kg och bara är en skit hög :D Har ju en liten blandras-tik som hänger med på...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 478
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp