Få hovarna att växa snabbare?

Piek

Trådstartare
Min häst har fått en hålvägg på hoven som hovslagaren vart tvungen att öppna upp :( Det innebär ju nu att det fattas en stor del av hovväggen som jag givetvis vill att ska växa ner! Hästens hovar växer extremt långsamt så finns det nått sätt att skynda på det lite? Jag har hört att massage vid kronranden kan hjälpa, nån som vet nån om det?

Sv: Få hovarna att växa snabbare?

Enzion fick min hästs hovar att växa en hel del snabbare, även bättre hovkvalité blev det. Kanske kan vara något att testa?

En väl balanserad foderstat med tillräckligt med protein, vitaminer och mineraler.

Normalt sett så brukar hästens hov börja växa fortare om den blivit skadad, så antagligen kommer skadan att öka på takten lite. Om det är ett jättehål kan man antagligen plasta eller så, men det måste ju hovis kunna avgöra om det behövs.
Motion och rörelse föreställer jag mig är bra för hovens tillväxt.

Tack för era svar!
Är Enzion något fodertillskott? Får kolla upp det!
Hovslagaren ville inte plasta pga risken att det skulle bli bakterier innanför plasten bättre att hålla hålet öppet. Ska tillbaka om två veckor och sko om hela hästen så hoppas det ser bra ut då! Ska höra lite mer med hovis också om man kan göra något extra

Kisel ska vara bra för hästens hovar, det kanske kan vara något att testa :)

Det funkar att massera kronranden, gärna med tex alosin :) 2 gånger om dagen gör faktiskt så att hoven växer lite snabbare.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 606
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 773
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V