få honom att gå i lung galopp

H

hannanilsson

hur kan jag som ryttare få hästen att få lugnare galopp? finns det några bra övningar? behöver tips

tack

/Hanna

Sv: få honom att gå i lung galopp

Övergångar, övergångar och ännu fler övergångar. Variera med att sakta av till trav eller skritt eller halt. När ni kommit en bit på vägen så gör du bara en halvhalt ibland. Tänk att du försöker sätta hästen på baken. Galopperar inte för långa sträckor, 10 meter räcker, sedan fem meter trav, 10 m galopp, osv.

Hästar rusar mest på grund av att de inte har musklerna till att gå i en lugn galopp. Gör stärkande övningar så som övergångar (halt- skritt, halt- trav, halt- galopp o.s.v.) och klättra mycket med hästen, hoppa gärna studshinder. Mycket galoppfattningar också.

Jag har gjort det lite emot vad jag blivit rådd att göra faktiskt. Jag har gjort mycket fattningar självklart men jag har sett till att innan jag bryter av kommer ned i det tempo jag velat ha. För mig har det aldrig hjälpt att bara fatta galopp och direkt sakta av för då hinner varken jag eller hästen hamna i balans. Mycket halvhalter och förhållningar krävs och det lär ta ett tag innan du ens kommer i närheten av det tempot du önskar.
Rid hästen mycket på volt när du fattar galopp- blir mycket lättare att sakta in hästen, men se till att volterna är relativt stora så hästen orkar.
Se också till att hästen är i en väl balanserad och lugn trav innan du fattar galopp.

Jag har gjort det lite emot vad jag blivit rådd att göra faktiskt. Jag har gjort mycket fattningar självklart men jag har sett till att innan jag bryter av kommer ned i det tempo jag velat ha. För mig har det aldrig hjälpt att bara fatta galopp och direkt sakta av för då hinner varken jag eller hästen hamna i balans.

Detta att hästen rusar kan avhjälpas med att vara konsekvent att aldrig galoppera längre än fem språng. Jag tycker att det är lättast att ta skritt-galopp-skritt. Då vet hästen vad som gäller. Det går att slängtrava, men det är värre att slängskritta.

Detta att hästen rusar kan avhjälpas med att vara konsekvent att aldrig galoppera längre än fem språng. Jag tycker att det är lättast att ta skritt-galopp-skritt. Då vet hästen vad som gäller. Det går att slängtrava, men det är värre att slängskritta.

Jag förstår inte riktigt hur detta är riktat till mig?

Men den metod jag använde funkade bra på min häst eftersom hon annars blev väldigt svår att sakta av om jag inte fick ned henne till ett bra tempo.

Det var en kommentar till det du skrev. Ta du och testa det du också, variation är alltid bra.

Det var en kommentar till det du skrev. Ta du och testa det du också, variation är alltid bra.

jodå variation är bra och jag håller på med den typ av övningar som du föreslog just nu faktiskt, fast mer som en lydnadsövning (så att bromssträckan från galopp till trav inte behöver bli 20 m) och muskelstärkande än för att reglera tempo. Jag har faktiskt inte ett problem med att galoppera i ett lungt tempo, det är fixat! ;)

Är inte säkert att det är musklerna som saknar utan kan lika väl vara en balansfråga.
Min tant har också haft väldiga problem med att gå lugnt och avspännt i galoppen. Och för henne har problemet snarare legat i balansen än att musklerna saknats. Liten häst med stor galopp som inte riktigt hade koll på benen men det går bara bättre och bättre och hon har inte tappat nåt om man enbart ser till galoppen nu efter lång vila trots att musklerna saknas.
Jobba mkt med övergångar/ tempoväxlingar som övriga har skrivit. Viktigt att man bara försöker minska några steg i början och sen släpper fram hästen längre och lägre. Sen när hästen börjar bli lite lugnare/mer balaserad så är förvänd galopp väldigt bra både som stärkande och balanserande övning.

Övergångar som sagt.
En övning som funkar väldigt bra på min medishäst som blir rätt pigg vid hoppning är : galopp - halt. Flera gånger. Se bara till att det inte blir en dragkamp! En lugn galoppfattning, med ganska stabilt säte så att du inte "släpper fram" hästen för mycket. Sen sjunker du ner i sadeln och tänker tvärstopp, utan att dra för mycket i tyglarna. Gör så några gånger, bara några språng galopp. Belöna med långa tyglar för det är väldigt ansträngande övning. Men väldigt nyttig!!

I längden handlar det om att stärka hästen och balansera upp den så att den orkar gå lungt i galoppen.

kl

kanske ska tillägga att han bara är 4 år

*kl*
Snor tråden lite, om inte Ts har något emot!

Om man har en häst som bara blir stirrigare av övergångar? Har ni några tips till det?

Jag kan rida i lugn galopp, inga problem. Men om jag ska träna övergångar till galopp blir han otroligt laddad, för att han tycker det är roligt. Han har mycket svårt att gå i lugn trav, får ofta trava många varv innan han lugnar sig så jag kan göra en ny fattning. Han går långsamt, men rakt upp i luften, dvs "trampar vatten", och springer i sidled m.m.

*kl*
Snor tråden lite, om inte Ts har något emot!

Om man har en häst som bara blir stirrigare av övergångar? Har ni några tips till det?

Jag kan rida i lugn galopp, inga problem. Men om jag ska träna övergångar till galopp blir han otroligt laddad, för att han tycker det är roligt. Han har mycket svårt att gå i lugn trav, får ofta trava många varv innan han lugnar sig så jag kan göra en ny fattning. Han går långsamt, men rakt upp i luften, dvs "trampar vatten", och springer i sidled m.m.

Jag brukar låtsas som det regnar och böjja och ställa hästen- sedan fattar jag galopp igen när den lugnat ned sig och rider på i ett hyfsat lungt tempo. Tillslut fattar dem att de inte kan galoppa förrän man går i en fin trav.

Jag brukar låtsas som det regnar och böjja och ställa hästen- sedan fattar jag galopp igen när den lugnat ned sig och rider på i ett hyfsat lungt tempo. Tillslut fattar dem att de inte kan galoppa förrän man går i en fin trav.

Det är oftast så jag gör, dock fattar inte min häst de, eller han fattar nog men blir för pigg och glad. Han är väldigt lättlärd i allt annan. Om man gör en övning mer än 2 gånger påbörjar han alltid den själv 3de gången :smirk: Inte alltid vad jag tänkt mig!
Vet inte om det kan ha nån inverkan men det är en fd galoppör (stavning?)

Det är oftast så jag gör, dock fattar inte min häst de, eller han fattar nog men blir för pigg och glad. Han är väldigt lättlärd i allt annan. Om man gör en övning mer än 2 gånger påbörjar han alltid den själv 3de gången :smirk: Inte alltid vad jag tänkt mig!
Vet inte om det kan ha nån inverkan men det är en fd galoppör (stavning?)

Ja du jag har inget mer tips än att bara avbryta honom när han går igång så han lär sig att han inte kan påbörja det själv utan din tillåtelse. Kanske funkar bättre om du arbetar med halter, tempoväxlingar och så vidare än böjningar?

Hej! Jag har haft samma problem med min äldre halvblodstjej.
Som många andra har skrivit så behöver hästen vara rätt musklad för att orka hålla sig samlad.
Jag har inte ridit särskilt mycket för tränare så jag funderade ut varför min häst galopperade så himla "sprattligt" (okej, sprattligt var att ta i, men sådär jätteharmoniskt var det inte). Sedan kom jag fram till att i mitt fall så satt problemet hos mig själv, för hon var/är i god kondition och orkar jobba i flera timmar. Så, nu ska jag komma till saken.
Min häst gillar inte när ryttaren kommer i obalans när jag eller någon annan rider så jag tänkte "Jag provar att fokussera på sitsen ett tag!" Behöver jag säga att det blev fantastiska resultat? Usch, det var som att rida en annan häst. Jag släppte stigbyglarna och la upp dom i kors framför sadeln sådär som man brukar göra, sedan började jag trava på mittvolten först och kollade att jag satt rakt på henne och att mina ben hänge som géle längs med sidorna, jag brydde mig inte om att ställa eller så just då, mest att hon inte bröt av eller följde fyrkanten. Och sedan kom jag fram i galopp, jag tror att i vanliga fall blir jag spänd när jag galopperar på henne (vet inte varför riktigt) men nu kunde jag riktigt slappna av och det kände jag att hon gjorde också.

Nu blev det lite rörigt men jag hoppas att du förstår vad jag menar.
Alltså att det kanske är så att du kommer i obalans med hästen som gör den "stressad" och vill pinna på vidare.
Tempoväxlingar i galopp brukar vara en höjdare! :) Med unghästar vet jag inte helt säkert men prova dig fram!
Du kan ju alltid ha någon som longerar din häst så att du bara kan koncentrera dig på att sitta rakt och i balans med hästen.

LYCKA TILL!

M-oaa

tack för tipsen, jo jag förstog vad du menade. häste i fråga är en jag kanske ska ha på foder i 1 år, oc jag vill vara lite förbered när jag rider honom första gången.:D

Ja du jag har inget mer tips än att bara avbryta honom när han går igång så han lär sig att han inte kan påbörja det själv utan din tillåtelse. Kanske funkar bättre om du arbetar med halter, tempoväxlingar och så vidare än böjningar?

Det har jag nog aldrig testat! Gör alltid halvhalter och försöker få honom koncentrerad på vad jag ber honom om ex volt, serpentin osv. Men ska testa halter och tempoväxling och så. Tack :idea: - lampa

Ibland blir han faktiskt så laddad att jag ger upp galoppen helt och en travar av, eller fortsätter passet i trav, och kanske gå tillbaka till galopp 10-15 min senare. För så fort man börjar lägga ner honom i trav så lugnar han sig ganska direkt :confused:

Ibland blir han faktiskt så laddad att jag ger upp galoppen helt och en travar av, eller fortsätter passet i trav, och kanske gå tillbaka till galopp 10-15 min senare. För så fort man börjar lägga ner honom i trav så lugnar han sig ganska direkt :confused:

Min donna blir ju också väldigt laddad men jag brukar lägga in en galopp och sedan börja med travarbetet igen, skänkelvikningar, volter, böjningar och MYCKET halter och övergångar från halt till trav för att hon ska börja koncentrera sig på annat. Sedan när vi gjort det så fattar vi en ny galopp. Brukar fungera bra och hon har ju blivit bättre och bättre med det.

Liknande trådar

Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
446
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
833
Senast: Lejd
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 276
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
1 925
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar