H
hannanilsson
hur kan jag som ryttare få hästen att få lugnare galopp? finns det några bra övningar? behöver tips
tack
/Hanna
tack
/Hanna
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har gjort det lite emot vad jag blivit rådd att göra faktiskt. Jag har gjort mycket fattningar självklart men jag har sett till att innan jag bryter av kommer ned i det tempo jag velat ha. För mig har det aldrig hjälpt att bara fatta galopp och direkt sakta av för då hinner varken jag eller hästen hamna i balans.
Detta att hästen rusar kan avhjälpas med att vara konsekvent att aldrig galoppera längre än fem språng. Jag tycker att det är lättast att ta skritt-galopp-skritt. Då vet hästen vad som gäller. Det går att slängtrava, men det är värre att slängskritta.
Det var en kommentar till det du skrev. Ta du och testa det du också, variation är alltid bra.
*kl*
Snor tråden lite, om inte Ts har något emot!
Om man har en häst som bara blir stirrigare av övergångar? Har ni några tips till det?
Jag kan rida i lugn galopp, inga problem. Men om jag ska träna övergångar till galopp blir han otroligt laddad, för att han tycker det är roligt. Han har mycket svårt att gå i lugn trav, får ofta trava många varv innan han lugnar sig så jag kan göra en ny fattning. Han går långsamt, men rakt upp i luften, dvs "trampar vatten", och springer i sidled m.m.
Jag brukar låtsas som det regnar och böjja och ställa hästen- sedan fattar jag galopp igen när den lugnat ned sig och rider på i ett hyfsat lungt tempo. Tillslut fattar dem att de inte kan galoppa förrän man går i en fin trav.
Det är oftast så jag gör, dock fattar inte min häst de, eller han fattar nog men blir för pigg och glad. Han är väldigt lättlärd i allt annan. Om man gör en övning mer än 2 gånger påbörjar han alltid den själv 3de gången :smirk: Inte alltid vad jag tänkt mig!
Vet inte om det kan ha nån inverkan men det är en fd galoppör (stavning?)
Ja du jag har inget mer tips än att bara avbryta honom när han går igång så han lär sig att han inte kan påbörja det själv utan din tillåtelse. Kanske funkar bättre om du arbetar med halter, tempoväxlingar och så vidare än böjningar?
Ibland blir han faktiskt så laddad att jag ger upp galoppen helt och en travar av, eller fortsätter passet i trav, och kanske gå tillbaka till galopp 10-15 min senare. För så fort man börjar lägga ner honom i trav så lugnar han sig ganska direkt