Få honkatt att löpa

Nattljus

Trådstartare
Hej!

Finns det något jag kan göra för att min katthona ska börja löpa? Hon har haft uppehåll nu i snart ett halvår. Hon är innekatt. 2 år gammal.

Vill ha alla tips ni har 🙏

Senast ändrad:
Sand från en fertil hanne fungerar i vissa fall om du blandar den med hennes vanliga sand. Alt boka en riktigt dyr och icke ombokningsbar resa :up:

Vad är det för ras?

Sand från en fertil hanne fungerar i vissa fall om du blandar den med hennes vanliga sand. Alt boka en riktigt dyr och icke ombokningsbar resa :up:

Vad är det för ras?

Haha en dyr resa måste ju vara det säkraste kortet ändå 😁

Känner inte till någon fertil hane i närheten men kanske får annonsera efter lite använd sand på Facebook. Folk kommer tro jag är helt dum i huvet 🤣
Anmäl till utställning, funkade fint här. Ställde ut en, den andra som var kvar hemma löpte någon dag efter utställningen och 1,5 v efter det löpte den som ställdes ut.

Tror du det handlade om att det fanns fertila hanar där? Eller bara andra katter helt enkelt? Jag funderar lite på att ta en sväng i koppel ute och se om hon kan bli inspirerad av grannskapets katter. Finns inga utställningar inom 4 timmar och inom flera månaders tid här. Bor i ett svart hål

Vetegroddsolja kan funka. Men troligen har hon bara vintervila. Det brukar mina ofta ha. Hon kommer nog igång igen nu när det börjar bli ljusare och varmare :).

Ja jag hoppas det men förra året löpte hon inte mellan januari och september 🤪 visserligen hennes första löpår men ändå. Är rädd det är samma nu.

Fast nu har hon inte löpt (synligt) sedan oktober så kanske kommer snart ändå.

Hennes polare har alltid löpt så det hörs över halva landet men hon kastrerades i november. Den fertila har alltså inte löpt mer sedan dess.
Kan det vara så att hon löper diskretare nu eller? När dom inte trissar varandra, så det finns risk att jag missar det?

Kan det hjälpa att tända mer lampor? Ta med henne ut i solen på dagarna? Är som sagt rädd hon gör som förra året och inte alls kommer igång på våren.
Ska prova vetegroddolja! Värt att testa 😁

Ja jag hoppas det men förra året löpte hon inte mellan januari och september 🤪 visserligen hennes första löpår men ändå. Är rädd det är samma nu.

Fast nu har hon inte löpt (synligt) sedan oktober så kanske kommer snart ändå.

Hennes polare har alltid löpt så det hörs över halva landet men hon kastrerades i november. Den fertila har alltså inte löpt mer sedan dess.
Kan det vara så att hon löper diskretare nu eller? När dom inte trissar varandra, så det finns risk att jag missar det?

Kan det hjälpa att tända mer lampor? Ta med henne ut i solen på dagarna? Är som sagt rädd hon gör som förra året och inte alls kommer igång på våren.
Ska prova vetegroddolja! Värt att testa 😁
Tolkar jag dig rätt att hon inte hade sitt första löp förrän i september? I så fall är det inget konstigt då hon var ung då. Åldern för första löpet varierar kraftigt. Vet flera katter som varit närmre 2 år innan de löper första gången.

Vad är det för ras? :) Har du någon hane som står och väntar på parningen eller varför är det så bråttom.

Ljus kan hjälpa. Men jag tror ändå att det kommer naturligt snart. Flera år har mina inte löpt förrän kring mitten av april första gången för året. Förstagångshonor ofta senare.

Städa lådorna med klorin, det kan också trigga.

Ta med henne ut, mina är lättpåverkad av dofter i luften på vårkanten och det kan räcka med att öppna fönstret, speciellt när solen ligger på. Då brukar de ligga i solen med nosen i fönsterspringan och sen dagen efter är det full rulle i princip. Försökte undvika löp förra året genom att hålla fönsterna stängda och tror jag lyckades skjuta upp det hela 1,5 vecka iaf!
Lycka till

Hej!

Finns det något jag kan göra för att min katthona ska börja löpa? Hon har haft uppehåll nu i snart ett halvår. Hon är innekatt. 2 år gammal.

Vill ha alla tips ni har 🙏

Tänk på att en katt kan löpa "tyst" så man inte ser/hör det

Ljuset styr löplusten, som många varit inne på

Bra foder är förstås A och O

Övervikt kan fördröja löpen

"B-vitamin/jästtabletter" i kattillskotthyllan i djurbutiken kan trigga

Senast ändrad:
Tolkar jag dig rätt att hon inte hade sitt första löp förrän i september? I så fall är det inget konstigt då hon var ung då. Åldern för första löpet varierar kraftigt. Vet flera katter som varit närmre 2 år innan de löper första gången.

Vad är det för ras? :) Har du någon hane som står och väntar på parningen eller varför är det så bråttom.

Ljus kan hjälpa. Men jag tror ändå att det kommer naturligt snart. Flera år har mina inte löpt förrän kring mitten av april första gången för året. Förstagångshonor ofta senare.

Städa lådorna med klorin, det kan också trigga.

Skrev nog lite rörigt, hon började löpa september 2017 (var 8-9 månader) och löpte varannan vecka till januari 2018. Sedan började hon i början av september 2018 igen men slutade redan i slutet av oktober 2018 och inte börjat igen.
Har en hane som står och väntar nu, ja. Hon är MCO

Ja klorin läste jag nån mer stans 🤔

Tänk på att en katt kan löpa "tyst" så man inte ser/hör det

Ljuset styr löplusten, som många varit inne på

Bra foder är förstås A och O

Övervikt kan fördröja löpen

"B-vitamin/jästtabletter" i kattillskotthyllan i djurbutiken kan trigga

Kan en katt löpa tydligt när den är mindre och sedan övergå i tysta löp istället?
För nån enstaka gång har hon varit lite mer pratig nu på vårkanten, är annars tyst och timid. Men absolut inte så jag tänkt löp om det, snarare att det kanske vore början på nåt men så blir det inte mer liksom.

Hanen bor lååångt bort också så kan inte riktigt chansa hur som helst heller och åka med allt för svaga tecken.

Skrev nog lite rörigt, hon började löpa september 2017 (var 8-9 månader) och löpte varannan vecka till januari 2018. Sedan började hon i början av september 2018 igen men slutade redan i slutet av oktober 2018 och inte börjat igen.
Har en hane som står och väntar nu, ja. Hon är MCO

Ja klorin läste jag nån mer stans 🤔
Det är bara att vänta :). Vissa katter har verkligen ingen stress. Men det kommer nog! Jag tror inte hon löper tyst.

Kan en katt löpa tydligt när den är mindre och sedan övergå i tysta löp istället?
För nån enstaka gång har hon varit lite mer pratig nu på vårkanten, är annars tyst och timid. Men absolut inte så jag tänkt löp om det, snarare att det kanske vore början på nåt men så blir det inte mer liksom.

Hanen bor lååångt bort också så kan inte riktigt chansa hur som helst heller och åka med allt för svaga tecken.

Ok, mja... så säker är jag inte på det. Jag vet bara att min hona var både högljudd, kelen o ålade runt o tryckte upp rumpan mot allt o alla när hon löpte som ung... Hon fick p-piller efter kull... en dag när jag hade hemstäd, hittade hon en hel pyramid med p-piller bakom ett sängben... och jaa då... då hade hon flirtat in sig med sin son och fick tre ungar. I samband med det gick hennes humör inte att styra, hon attackerade både mig, sonen och hans syrra, då vi bodde i en stor etta. Så jag fick ta beslutet att låta henne somna in tillsammans med de inavlade ungarna. Honan hade alltid varit konstig, men jag hade ursäktat allt med att mig o sina ungar hade hon aldrig gjort något. Flera av mina vänner hade däremot fått åka till akuten för stelkrampspruta efter honans dåliga humör...

Så hon gick från VÄLDIGT tydliga löp till knäpptyst. Men som sagt, det behöver ju inte gälla din dam...

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
661
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
196
Senast: MJLee
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 992
Senast: Puffindog
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama