Få hjälp att köra in sin häst...

Lukaskatt

Trådstartare
... men också lära kusken. :)

Jag har kört en del när jag var yngre men nu har det helt enkelt tagit stopp. Jag och min häst har blivit riktigt duktiga på att dra skaklar, backa in mellan skalarna till vagnen o stå blixt still när man klyddar o har sig runt om honom.

Men när det sen kommer till att vagnen ska spännas an så stelnar jag inombords o allt känns jobbigt.

Därför undrar jag om det finns någon som vet var jag kan hitta duktigt hästfolk som kan köra in hästar. Jag har en bruksnordis med ganska mycket vilja. Han menar alltid väl men kan ibland få för sig "ponnytricks"

Vi bor i Skåne, utanför Malmö så jag skulle helst vilja att det var i Skåne.

Tacksam för all hjälp o tips jag kan få! :bow:

Sv: Få hjälp att köra in sin häst...

Jag känner inte någon där nere men jag har själv kört in många hästar. Tre i år. Tog emot andras hästar när jag var yngre.
Jag kan bara tippsa dig lite.

Om hästen är helt van att dra skaklar, linor med med typ en planka som ligger och skrammlar bakom mm så gör detta även på volter så skaklarna stöter i benen/ sidorna/ rumpan. Ni måste vara två i början. En leder eller tömkör hästen (helst det senaste) och den som inte styr hästen lyfter och trycker med linor/skaklar på alla möjliga ställen på hästen där det kan tänkas komma åt eller låta mm när en vagn sen sitter fast där bak.

Sen måste den ju klara alla momenten i både skritt och trav ( kan va svårt att hänga med i galopp när de är en stor häst:/)

Men när den är säker på allt detta plus lite till, tex rulla ett bildäck under magen på den medan den tömköra på volt med skaklar, prassla med Ikeakassar runt, bakom, över och på hästen.

Sen är det inte alls svårt att få på vagnen. Lovar att den kommer knappt bry sig. Utsätt den för så mycket som möjligt innan så slipper du otrevlig överadkningar.

Men när vagnen är på så tänk på att börja från noll igen. Alltså skritt rakt fram, sen volt till höger, volt till vänster, trav på rakt spår, trav till vänster osv. Bara för att den förstår en sak till höger eller i skritt behöver den inte förstå det i andra varvet eller i en annan gångart.

Låt även någon springa brevid hästen med vagnen som att den satt fast fast brevid om du förstår.

Hoppas nu fick lite idéer nu eller om du inte känner dig säker att testa själ hopas jag du hittar någon bra tränare där nere!

Lycka till och god jul!

Viktigt också att den som håller i linorna/ skaklarna även hänger i dom/ drar så hästen lär sig att dra och inte bara stannar när det tar emot...

Hej, tack för dina tips... :)

Det är ungefär allt det vi redan har gjort med honom. Han har asat runt på gamla träskaklar o annat, vi har tömkört under skynke o dragit prerseningar mellan o runt benen på honom. Vi har lekt "hela havet stormar" på en pressenning och allt det är lugnt.

Jag tror inte att det på något vis skulle vara problem att köra honom så länge jag inte är där. Så fort vagnen kommer fram så knyter det sig inombords i mig så att jag knappt får luft. har väl fått för mig att han ska dra iväg även om jag tror att han inte skulle göra det.

Det är därför jag så gärna vill ha någon till o köra in honom som sedan kan låta mig åka i vagnen tills detta släpper o tillslut lyckas köra själv.

Men som sagt, tack än en gång för alla tips.

Konstigt att du känner så. Har det hänt något som gjort dig rädd?

Ja, man kan tycka det, nej, varken jag eller häst har varit utsatta för någon olycka. Det är det som är det märkliga... Visserligen var min medryttare med om en olycka på min häst men hon är helt kry igen o rider hästen som vanligt.

Så det får nog helt enkelt bli så att någon får göra det till mig och sedan får jag lära mig tillsammans med hästen mot slutet av hans inkörning.

O öva tills jag tillslut vågar ta mig upp i vagnen o ändå fortsätta andas...

God fortsättning i alla fall! :laugh:

De har ju inkörningsinstruktör hos Åstorps Ryttarförening. Kanske hade hjälpt dig om du bara hade fått stöd av en instruktör så du vågar spänna för vagn. Jag är också skiträdd när det kommer till första gången i vagn men som tur är så har jag 2 familjemedlemmar som sköter den biten. Och jag står på altanen och tittar på....

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 164
Senast: Svartkatt
·
Körning Kan börja med att skriva att jag antagligen inte kommer kunna göra något inom körning inom närmsta tiden, men vill gärna göra det någon...
Svar
3
· Visningar
1 983
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 951
Körning Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 902
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar