Få hästen lugn ute

tina_sj

Trådstartare
Jag ramlade av mitt sto för ca 3-4 veckor sedan.

Hon hade stått inne under natten med en unghäst & när hon kom ut var det väldigt mycket springande
Red inne i paddocken senare på dagen & hon började galoppera runt utan att lyssna något på mig, jag flög av när hon gjorde en tvär sväng.
Några dagar efteråt red jag henne ute på en grusväg, skulle trava, men hon började galoppera & lyssnade inte på mig, men hon stannade till slut.

Nu är hon väldigt "springig" och blir spänd (så har hon inte varit innan, hon har alltid varit pigg men har lyssnat)

Jag hade med henne på kurs i helgen och för att få henne lugn gjorde jag volter i ridhuset när hon ville gå fortare.
Vi började med att trava på mindre volter (på lösa tyglar så att hon kände sig "fri", böjde henne när hon ville öka, försökte vi rida längs fyrkantsspåret ville hon gå upp i galopp och jag kände hur hon spände sig (jag med säkert, från när jag flög av)
Vi ökade volterna och till slut kunde vi trava lugnt på långa tyglar längs fyrkantsspåret.

Men hur ska jag göra ute? Är ju lite svårt att göra volter & håller jag in henne blir hon spänd & vill öka. Övergångar, skritt-trav? Trava korta sträckor?
Ibland (efter jag flög av) funkar det jättebra att trava och hon är lugn.

Hon har aldrig varit sånhär innan utan det är bara efter den gången i paddocken när hon drog med mig, det är min egna uppfödning och jag har ridit in och tränat henne själv, har alltid haft hjälp av tränare.
Jag är säker på att det blir så för att jag spänner mig.

Är det någon som har något bra tips?

Sv: Få hästen lugn ute

som du själv skriver, övergångar skritt-trav är nog en god idé. står hon still om du gör halt? hur beter hon sig när andra hästar är med? hur är hon om du leder henne ute? är du själv lugnare om andra är med?

ett litet tips är att börja med markarbeten först för att få upp tilliten igen så hon känner sig trygg med dig som ledare. även övningarna du gjorde fast i små steg, börja inte med galoppen förens det känns 100% bra i skritt och trav.

Bara en liten tanke från mig

Att bromsa genom överböjning är något jag lär alla mina hästar. Då kan de aldrig dra helt och man slipper tappa kontrollen fullständigt i sken. Att hålla in en sådan häst leder ofta till en tickande bomb, men det slipper man om man bara böjer istället.

Kan hästen one rein stop? Annars lär de sig det ofta på några minuter. Börja på banan från marken och ta in huvudet med slak yttertygel helt till stigbygel. Ge eftergift så fort hästen håller in huvudet själv, och håll bara emot om den försöker ta ut det. Stå så några sekunder tills hästen mjuknar och upprepa sedan på andra sidan. Vissa hästar snurrar tills oändlighet känns det som, men förr eller senare mjuknar de alltid och stannar.

Det är lättare att lära dem uppsuttet tycker jag, för då slipper man springa runt på marken om hästen går runt, sitter man på är det bara att följa med tills den stannar. Men är hästen väldigt osäker är det kanske idé att göra det från marken först ändå, och sedan göra det direkt när du sitter upp.

Det är toppen sedan när du känner att hästen börjar tagga till för mycket, gör en kyss stigbygeln åt vardera håll tills den står stilla. Rider du mer ökat räcker det ofta med att bara överböja och inte stanna helt för att de skall förstå att de skall bromsa, och eventuellt när du är nere i skritt igen att du fullföljer övningen. Vissa vill ju att man skall dra in dem helt från ökade tempon också, men det tycker jag blir för dramatiskt.

One rein stop är det ändå jag vet som faktiskt kan bromsa alla hästar, eftersom det blir fysiskt omöjligt för dem att dra iväg och de ofta tycker det är ganska behagligt när man väl lärt in det.

som du själv skriver, övergångar skritt-trav är nog en god idé. står hon still om du gör halt? hur beter hon sig när andra hästar är med? hur är hon om du leder henne ute? är du själv lugnare om andra är med?

Ja hon står still vid halt, men hon vill gärna gå.
Är andra hästar med blir hon väldigt mycket piggare & hon lyssnar väldigt lite på mig.
Leda ute är inga problem.
Jag red henne ute idag och det gick väldigt bra, vi travade och galopperade på "bort" vägen, sen bara kort tölt på hemvägen, jag får väl testa mig fram lite. Hon känns lugnare nu, bara inne i stallet som hon är stressad och inte vill stå still, kanske är någon sån period nu

Kan hästen one rein stop?

Ja det kan hon, vi tränade även på det på kursen.
Jag fick göra det härromdagen när hon ökade i tölten, kände att hon spände sig sådär.
Men jag kan tycka att det känns lite osäkert att göra one rein stop i galoppen, men de kanske man lär sig?

Det kan inte vara så att hon skadade sig när hon stod inne på natten? Med tanke på att beteendet började först då??

Jag skulle be en vet kika på henne. Och se över foder för att ev få henne att "tagga" ner.

annars är det bara att jobba på med markarbete och skritt och trav övergångar. Jag galopperar inte på min ute i skogen då hon inte kan sköta sig. Så det blir bara galopp i paddocken för tillfället. Vi kör mycket skritt och trav övergångar. Hon har bara dragit en gång med mig under 6 månader. Men då jag är gravid vill jag inte chansa.

En veterinär har redan kollat på henne.
Hon hade kotledsinflammation för 3-4 månader sen och stod på boxvila, något hon inte gillade.
Så det är därför hon blir stressad när hon går inne, då var det bara hon och en unghäst under natten, och hon blev väl antagligen så glad över att få komma ut.
Nu står hon inne på natten också, men de gör även de andra hästarna och hon är inte stressad över det.

Hej.
Jag skulle kanske enbart skritta ute en tid. Hitta stigar där det är lite "knotigt" att gå så hon får tänka på annat.
Ett annat alternativ kanske kan vara att longera henne innan du rider ut, så hon har gjort av med lite energi. Trava absolut inte på hemväg.
Skippa kraftfoder eller dra ner avsevärt på det.
Lycka till // Annette

Kan ju vara så att hon stressade upp sig och slog upp den gamla skadan? Kotledsinfllammationer är dumma skador och lötta att slå upp!

Hon har varit på kliniken efter att hon stod inne den natten, hon blev halt i vänster bak, och vet hittade ett sår, som troligen var en infektion i.
Hon fick behandling och blev bra efter ca 1 veckas vila.

Nästa fråga, har ni varit på återbesök? Gjordes röntgen eller UL?

Tycker ett återbesök är det minsta ni borde göra. AJg skulle inte rida hästen tills dess. Har jag haft en halt häst vill jag ha en vets åsikt innan jag sätter igång den. Att vet dessutom trodde det var en infektion låter inge vidare...

Ja vi har varit på återbesök och han sa att hon såg fin ut.
Hon är inte det minsta halt nu

Ok men tycker fortfarande det låter konstigt. Detta är ju av yttersta vikt för att kunna hjälpa dig. Alltså först nu har det konmmit fram att hästen varit skadad 2 gånger på kort tid. Och är röntgen gjord på båda benen som varit skadade?

Jag skulle ändå gjort en röntgen ev UL och en riktig koll på klinik innan jag red hästen. Men det är jag!
Kan ligga en skada högre upp som orsakat de andra skadorna.

När hände skadorna och när var hon friskförklarad?

Kotledsinflammation ; 27e aug, friskförklarad 8e okt, då har vi varit på 3 återbesök & påbörjat lugn igångsättning.
Var med henne igen på kliniken slutet av oktober och återbesök gjordes efter 2 veckor.

Ok då var det avklarat. Men röntgades det något?

Tycker det låter mysko att hon vände helt från en dag till en annan bara för att hon stod inne en natt! Hoppas du förstår mig rätt och jag bara försöker komma underfund med vad som kan ha hänt.

vi fri röntgade min ponny på återbesöket. Hade aldrig satt igång henne annars.

Ja, som sagt, jag förespråkar inte att dra runt hästen till halt från galopp. Men börjar den dra, böj mer och mer, hästen saktar av mer och mer, och sedan kan du ta runt den.

Ja hon är röntgad.
Hon har bara stuckit en gång i paddocken (då jag flög av) och en gång började hon galoppera (jag tänkte trava) ute, men hon stannade efter ca 50 m.
Jag tror att jag spänner mig när jag känner att hon vill öka eller spänner sig, tror att vi (jag?) måste ta oss ur denna onda cirkeln.

Får testa det om det skulle hända igen, nu känns det som att det går framåt iaf.
Hon lyssnar på mig och har inte visat tendes till att sticka de senaste dagarna.
På kursen sa intruktören att man kunde lugna dom genom att böja, även att man kunde få pigga hästar lugna och avslappnade genom att driva och flytta bakdelen samtidigt.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar