Få Hästen I Form Igen!

K

Katrine_Elliot

Hejsan!
Jag hjälper Min kompis att få sin travare i form igen!
Min kompis cilla Fick en fd. travare som hon gärna vill rida, MEN den har inte ridits på 1år! Jag vet att man ska ta det mycket försiktigt med sånna hästar, Men hur ska man börja?

Mvh Katrine

Sv: Få Hästen I Form Igen!

Tömkör, promenera, jobba för hand. Hitta en VÄLPASSANDE sadel, sadla i inhägnat område, longera hästen ett par varv för att se reaktionen. Så skulle jag ha börjat. Lycka till! :)

gör som ovan. Sen kan man.

Rida ut i skogen så hästen får kolla var h*n sätter hovana så hästen får en grund kondis. Träna i backar och tempoökningar. Gör vaierande övningar

Vill bara lägga in en sak - hinner inte mer än så just nu - och det är att vad ni än gör, se till att alltid göra ridningen till någonting roligt. Hellre roligt än allvarligt. Så bli inte för blinda av rutiner, mål och övningar. Rid ut, njut av tiden tillsammans och låt det komma av sig själv. :)

Ett tips är att rida ut mycket, så att hästen först lär sig trivas med ridningen, hitta formen och lugnet, innan ni går in på en ridbana och börjar fokusera. Det är oftast tillräckligt för hästen att bara börja röra sig annorlunda och bygga om sina muskler.

Något som jag haft mkt nytta av är den låga formen. Tidigt började jag försiktigt att leda ner hästens huvud under skritten ute. Bara leda ner, och sen berömma/släppa direkt. Hästen började fatta att det var rörelsen "huvud ner" som gav honom beröm och eftergift (jag jobbar alltid med pos förstärkning) och började prova utan min hand att sänka huvudet - vilket såklart resulterade i pos förstärkning. Detta ledde till en lägre form = avslappnad överlinje och till slut kunde jag alltid få hästen att sänka huvudet genom otroligt små hjälper. På så sätt var det sen busenkelt att få hästen att skritta och trava i låg form = avslappnad form - varpå "på tygeln"-formen sen kunde komma helt av sig själv när han lärde sig bära vikten rätt och balansera oss på bakdelen. Såna små saker gör en så otrolig skillnad. Och såklart att alltid ha en pos häst. Allt sånt spelar roll. Jag har eg aldrig behövt kämpa med min häst, det har kommit av sig själv tack före förberedande ridning. Tom piaffen (som iof inte var superkorrekt :D) var hans eget intiativ.

Och så undrar du varför hästen har konstig galopp i en annan tråd?

Tack för alla svar, som sagt jag hjälper bara en kompis!

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 043
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
473
Senast: Anonym456
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 495
Senast: et_flickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar