Få hästen att ta stöd på bettet

banjo

Trådstartare
Jag rider en häst ibland som bara går och böjer på sin gummihals och tycker han är skitsnygg när han i själva verket bara maskar och inte ens tar stöd på bettet. Hur gör man för att rida fram en sån häst till handen så att han inte bara krullar ihop sig? :crazy: Och försöker man få honom i lite högre form på nacken blir han bara spänd och tjaffsar emot lite.

Några tips? Eller är det bara att driva som gäller?

Sv: Få hästen att ta stöd på bettet

tempoväxlingar, övergångar och att våga driva på framåt har fungerat väldigt bra på min. va noga med att hästen svarar ordentligt framåt och inte bara springer på i sitt eget tempo utan att du bestämmer både framåt och bakåt

Beroende på hur "allvarligt" hästen har tappat stödet så kan det behövas allt ifrån att man själv behöver göra uppresande tygeltag, driva mer och rida halvhalter till att man behöver rida hästen rejält över tygeln i "Daddesits" ala ponnyunge med händerna vid bröstet och ordentligt framåt i ett bra tag (veckor) för att sedan när den självmant går fram till handen låta den gå i lägre form. Är ganska drastiskt men ger fungerar bra på hästar som blivit totalt "avknäckta".
Tömkörning är också superbra så man kan se själv när hästen fuskar och snabbt kan korrigera.

Tack för tipsen! :) Ska tänka på det nästa gång jag rider han!

Hur allvarligt det är vet jag inte riktigt... Jag rider inte så jättemånga olika hästar så jag har inte så mycket att gämföra med :o

Min unghäst var likadan i början och hade lite svårt att vänja sig vid bettet och speciellt ta stöd på det. Tipset jag fick av min tränare var att jag skulle rida framåt (mycket!) varje gång jag kände att hästen släppte bettet. Tog lite tid, men det funkade:)

Min Trekhener har väldigt stora problem med att ta stöd på bettet, det är iaf det allvarligaste fallet jag har sett. Han tappar inte bara stödet utan hamnar bakom hand och går och "rycker" och hackar med huvudet också. Han har mycket lättare för att ta stöd (eller iallafall mer stöd än vanligt) i låg form så förmodligen handlar det en del om muskler i rygg och bakben som inte klarar av att hålla ett fast stöd i högre form. Vårt mål är Msv och då krävs det ju att han kan gå stadigt med stöd i hög form och därför är det mest det jag fokuserar på större delen av passen.

det sättet som har funkat bäst för mig är;
- väldigt stadig ytterhand (ibland lägger jag den tom handen på manken för att han inte ska "rycka loss" den)
- uppresande innerhand då och då för att få upp formen lite och för att han inte ska hänga sig i den
- mkt påskjut bakifrån
- jag rider även med honom ganska mycket utåtställd för att få tag på ytterbakbenet och när han är i yttertygeln med bakbenen under sig så stället jag succesivt om till rättställd igen. Tappar han stödet är det bara att köra på igen.

Det är verkligen värt att prova, det är fruktansvärt frustrerande när man inte har hästen på bettet. Tro mig, jag vet.
Om du bestämer dig för att prova det så tänkte jag bara nämna att nu i början gör jag i stort sett allt detta i lättridning av tre anladningar;
- det är mycket lättare för mig att hjälpa till med påskjutet
- min häst går lite i nerförbacke och det är därför sjukt svårt att själv "sitta i uppförbacke" plus att man samtidigt ska göra massa tänkande;)
- jag orkar helt enkelt inte, är i stort behov av magrutor :angel:

Hoppas det kommer hjälpa dig :D
/Julia

Mitt tips är att försöka hitta en låg arbetsform. Om du får ner nacken brukar de vara öättare att påverka. När du sen har fått ner nacken och hästen fortsätter släppa bettet så undvik att göra en grej av det. De flesta hästar släpper bettet för att de helt enkelt inte har styrka att bära sig korrekt. Om du i den låga arbetsformen rider och stärker hästen och alltid är nogrann med att ha hästen framför skänkeln och ordentligt på dina framåtdrivande hjälper kommer stödet att komma med styrkan.

Rekommenderar inte att hålla hästen kraftigt på yttertygeln då min erfarnehet säger att det ger aningen oliksidiga hästar. Jämnt stöd på båda tyglarna och eftersträva rakhet fungerar bättre. Konstant uppresande tygeltag ger en anong orytmisk ridning. Det är inte hela världen om näsan är bakom lod i utbildningen. Men en häst som seglar runt med en hög krökt nacke kommer inte tilla arbete om du inte får ner nacke och näsa.

hej jag hoppar in här då jag har lite samma problem med mitt varmblod:crazy:
han går bakom hand och jag får honom inte att ta stöd på bettet och söka sig ,han knäpper bara av så fort man tar tag i ebttet och börjar jobba.vet att han är riden mycket med enbart hand innan jag fick han.jag driver skiten ur mig själv men han är väldigt envis:Djag rider bara i skritt nu i dressyren för jag vill att den ska sitta först.
är dte kanske ättre att köra igång med traven oxå eller ska jag fortsätta med skritten?

Använd samsidiga innerhjälper och läggner och lossa hästen. Sänk den så mycket att den får tillbaka stödet samtidigt som du skålar ur innersidan. Då får du en häst som blir följsam, lösgjord och får en mjukt fjädrande kontakt med din hand. När du sedan har hästen lösgjord framför skänkeln kan du efterhand med styrka börja variera formen efter eget önskemål. Tänk på att inte kräva en högre form än hästen har styrka till.

Rida mkt framåt.
se till att hästen är ärligt framme för skänklarna & inte bara springer.

Imellan åt så "lyft upp" huvudet på hästen & ha massor med ben.Sen lätta direkt igen & se om hästen bär sig själv.
När du känner att den trillar ner på bogarna/ trycker ihop sig så gör du om detta igen.
känslan av att "jag sitter på hästens bakben & lättar upp den fran till"
MEN då är det super viktigt att du har BENEN OM :)

Bli inte så bekymrad över att den inte springer & böjer på huvudet hela tiden. Rid med mkt ben & aktivera hästen hela tiden.
Huvudet kommer när bakbenen är på plats :)

Lycka till :)

Rida mkt framåt.
se till att hästen är ärligt framme för skänklarna & inte bara springer.

Imellan åt så "lyft upp" huvudet på hästen & ha massor med ben.Sen lätta direkt igen & se om hästen bär sig själv.
När du känner att den trillar ner på bogarna/ trycker ihop sig så gör du om detta igen.
känslan av att "jag sitter på hästens bakben & lättar upp den fran till"
MEN då är det super viktigt att du har BENEN OM :)

Bli inte så bekymrad över att den inte springer & böjer på huvudet hela tiden. Rid med mkt ben & aktivera hästen hela tiden.
Huvudet kommer när bakbenen är på plats :)

Lycka till :)

Fast om du bara lyfter upp huvudet på hästen påverkar inte det bakbenen ett dugg på rätt sätt. Möjligtvis sänker den ryggen men det är inget positivt. Jobbar den inte korrekt i en lägre form först innan du tar upp den kommer den garanterat inte gå i en korrekt form av att man tar upp huvudet.

Att rida med starka samsidiga innerhjälper riskerar att hästen faller ut väldigt mycket med yttersidan. Är förstås olika hur man väljer att göra men jag tycker att all ridning oavsett mål kräver att man har hästen väl kontrollerad på yttersidan. I synnerhet med en häst som inte vill ta stödet så vill jag att hästen ska erbjudas fram till en jämn hand i en rak ram.

jag har lite samma problem med en ponny jag rider som är ganska nervig av sig. Men på honom funkar det allra bäst att börja i en låg form så han spänner av lite och sen plocka upp honom, använda benen ordentligt, hålla tyglarna sträckta och göra många tempoväxlingar ;)

Att rida med starka samsidiga innerhjälper riskerar att hästen faller ut väldigt mycket med yttersidan. Är förstås olika hur man väljer att göra men jag tycker att all ridning oavsett mål kräver att man har hästen väl kontrollerad på yttersidan. I synnerhet med en häst som inte vill ta stödet så vill jag att hästen ska erbjudas fram till en jämn hand i en rak ram.

Nu vet jag att vi inte rider efter samma princip men var stod det att jag tyckte hon skulle släppa ut ytterbog? Var stod det att jag inte ville att hästen skulle söka ett stöd i båda tyglarna?

Om man aldrig släpper kontrollen på att ha stöd i yttertygeln blir det i längden omöjligt att gymnastisera, lösgjöra, stärka och förbättra hästen. Lösgjordeheten är grunden för att kunna träna rätt muskler. Om man då aldrig kommer till lösgjörandet av innersidan som är förutsättningen för att få korrekt böjning, höjandet av ryggen och det jämna rakriktade påskjutet från bakbenen, då kommer man aldrig till dressyr.

Visserligen har du kontroll men vad spelar det för roll om man inte uppnår en positiv utveckling av sin kontroll? Har man enbart kontroll på yttertygeln går det inte att svänga tillslut, då välter hästen inåt i stället för att forma innersidan efter spåret och belasta innerbak mer.

Jag håller med dig helt och fullt att man inte ska rida med ett ständigt stöd på yttertygeln! Är väldigt vanligt förekommande att folk vill ha hästarna starkt på yttertygeln, lärde mig det också för en femton år sen men har gått ifrån det. Jag vill har hästarna på en stark ytterskänkel och vill ha dom att vända för ytter alltid. Men eftersträvar att ha hästarn jämna på tygeln.

Det jag reagerade på var de samsidiga innerhjälper. Samsidiga innerhjälper kräver att man fångar upp på ytterskänkel. Det var bara att jag vlle ha ett förtydligande på det, annars tror jag vi är på samma spår:).

Det jag reagerade på var de samsidiga innerhjälper. Samsidiga innerhjälper kräver att man fångar upp på ytterskänkel. Det var bara att jag vlle ha ett förtydligande på det, annars tror jag vi är på samma spår:).

Ja, det är inte enbart så att innerhjälperna gör allt.:p Så vi är nog inne på samma spår.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 442
Senast: Hedwig
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 175
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 090
Senast: Bison
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 018
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar