Få hästen att sluta skita i stallgången?

Lifeisntalwaysontop

Trådstartare
Vad gör man för att få hästen att sluta skita i stallgången?
Asså han behöver inte ens vara nervös eller behöva göra det, han bara gör det.. Av vana kanske, jag vet inte. Men det är fruktansvärt irriterande och jag undrar vad jag ska göra för att få honnom att sluta med detta?

Sv: Få hästen att sluta skita i stallgången?

Spelar det någon roll om han skiter i stallgången eller i boxen? Du måste ju mocka ut det i vilket fall.
Låt hästen skita när den är nödig..

Ställ in den i boxen någon minut när du tar in den från hagen, och ställ sen på gången.
Men vad gör det att den bajsar på gången, det är väl bara ta ett tag med grepen liksom.

Jag tycker snarare att det är lättare när de skiter på gången, slipper jag gräva runt i torven efter det. Så lätt o bara ta en gummiskrapa o skrapa upp det lixom. Kiss är däremot en annan sak... Annars får du väl stå beredd med en hink bakom när det är dax! ;)

Personligen så tycker jag att det är väl bara att ta upp högen när hästen är klar. En häst jag hade hand om fick ABSOLUT inte kissa eller bajsa i gången för ägaren, blev så fula märken på betong golvet hette det:crazy:. De gånger jag inte hann läsa av att hästen skulle göra sina behov och springa in i boxen med den och ägaren fick syn på det så gapade hon på hästen så taket höll på att ramla ner. Extremt stressande för både mig och häst och förbannat synd om hästen som höll på att kissa ner sig men inte fick:mad:.

Ja, irriterar man sig på sånt ska man nog fundera på sin häst-syn.

Särskilt om det inte BARA är irriterande, utan så FRUKTANSVÄRT att man måste skriva en tråd om det...

Ha ha...när jag först såg tråden tänkte jag föreslå en sandlåda i hörnet av gången så att hästen kunde gå dit och skita och får chansen att sedan krafsa över det. Fast sedan tänkte jag - varför öda tid. Kanske ironin inte heller skulle gå fram. ;)

Hälsning Maja

PS. Din gubbe släppte just nu av min son med helbensgips.

Senast ändrad av en moderator:

Vad gör man för att få hästen att sluta skita i stallgången?
Asså han behöver inte ens vara nervös eller behöva göra det, han bara gör det.. Av vana kanske, jag vet inte. Men det är fruktansvärt irriterande och jag undrar vad jag ska göra för att få honnom att sluta med detta?

Min häst bajsar alltid det första han gör när jag ställer upp honom i gången. Detta glädjer mig mycket! Risken att jag får hoppa av för att han bajsar utanför ett hus på ridturen blir BETYDLIGT mindre :)

Man kan ju bli trött av att de skiter på gången, men därifrån tycka att det är "fruktansvärt irriterande" och tro att hästen gör det för att jävlas är rätt långt.

Jag hörde att de fått din grabb som kund, vad har han gjort? (pm, kanske?)

Jag tror du behöver acceptera att din häst är ett djur.

vad som är smidigt för dig eller inte är knappast relevant.
vill du hellre att hästen ska hålla sig och sen gå omkring och må dåligt för att den håller igen?

Jag är irriterad för att min häst skiter i boxen.
Hon är inte nervös utan verkar göra det av gammal vana.
Hur kan jag få henne att sluta?

Sluta fodra såklart :idea: inget som kommer in = inget som kommer ut... eller? :angel:

Irritera dig inte.
Gör som jag.
Skaffa en skithink.
(Vilken hink som helst funkar men jag har en 10 liters murarhink, rymmer några högar)
Ser jag att nr 2 är på gång på gången (ha ha) så griper jag bara snabbt tag i skithinken som är placerad inom räckhåll och låter bajset landa i denna. Mycket enkel och smidig metod. Bara att tömma i skottkärran eller på gödselstacken.
Jag använder även skithinken till att mocka ur boxen på kvällen innan jag går om någon häst gjort en hög i boxen. På så vis blir det mindre att mocka dagen efter men jag behöver inte krångla med skottkärran.

Tadaa!

Jag förstår faktiskt vad du menar, jag har en häst som är likadan :p
Mina andra hästar kan då och då bajsa i gången som alla andra, men denna gör det VARJE gång man ställer henne där, både före och efter man har ridit. Hon har alltid gjort så.
Det är faktiskt lite jobbigt att alltid behöva springa och plocka upp bajs, dessutom luktar hennes bajs så äckligt också, bättre då att hon bajsar i boxen där inte lukten sprids så långt :D

Antagligen är det någon typ av nervositet som gör att hon alltid måste bajsa. Även om man inte ser på henne att hon skulle vara nervös så vet de ju att något kommer hända när man ställer de i gången. Varför hon måste skita när hon kommer in också vet jag inte... Fast hon bajsar sällan när man rider så hon är väl nödig när man kommer in ;)

Inte så mycket att göra åt mer än att låta de gå in i boxen en liten stund innan man sätter de i gången, om de har varit ute. Också ha grepen nära till hands i gången :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
587
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
805
  • Artikel Artikel
Dagbok Let's be honest. Jag mår skit. Jag trivs med både personal och butiken Jag arbetstränar på så har inget med det att göra. Att jag ens...
Svar
4
· Visningar
765
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama