få hästen att slappna av!?

T

tolle

hej! jag är en tjej på 13 år och skulle bli jätteglad om ni kan ge mig lite tips om ridning. har ni nått bra tips om hur man får hästen att slappna av och gå i rättform? hu får jag hästen att få bättre framåtbjudning? jätte tacksam för svar!:) tack för mig!:bow:

Sv: få hästen att slappna av!?

För att få bättre framåtbjudning brukar jag öva mycket snabba övergångar för att göra den mer alert. Oftast handlar det mer om att hästen är oengagerad än lat. Iaf de jag ridit, så det är väl mitt bästa tips, se till stt sysselsätta hästen hela tiden och få med den, få den intresserad och se till så den verkligen är fokuserad och lyssnar på dina hjälper!

När det gäller de andra problemen får du nog precisera dig lite. Det finns lika många sätt att få en häst att gå i form som det finns hästar. Allt beror på vad din häst har för förutsättningar och vad ni behöver jobba med. Just den frågan kan man nog inte svara riktigt bra på utan att se hästen, ta hjälp av en tränare om du har möjlighet. Vissa har inte möjlighet att ha en tränare som kommer en gång i veckan. Men om man så bara kan få en tränare att komma en gång varannan månad så är det värdefullt. Alla, oavsett hur duktiga de är, behöver någon som ser på när de rider och kommer med kommentarer!

Att få hästen att slappna av, menar du att den är stressad eller het? Eller är den spänd?

Om du kan förklara lite närmare så kanske vi kan hjälpa dig.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
947
Senast: Gunnar
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
818
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår